Monday, 8 April 2019

PBAKL 2019 TRIP: Hari Pertama!

Yeah! Bulan April! Akhirnya, bulan favourite datang kembali. Memandangkan bulan lepas aku tak dapat siapkan 5 entri as usual, so aku kena gigih update blog bulan ni. Makanya aku nak kongsi trip aku untuk tahun ni selepas aku tak naik kapal terbang tahun lepas disebabkan banyak kerja. Such a never ending story, fuh~

To be honest selama aku duduk kat Shah Alam, aku tak pernah pergi PBAKL. Aku teringin. Bila menganggur, aku teringin sangat nak pergi ke pesta buku. Tapi bila aku dapat peluang, aku bukan sekadar datang sebagai book hunter tapi juga sebagai jemputan pihak penerbit untuk buku-buku aku. You see, Tuhan bagi aku tunggu sebab Dia nak bagi lebih. Rasa berbaloi aku tunggu 9 tahun! Finally aku dapat pergi ke PBAKL di PWTC.

Okay, macam mana dengan trip kali pertama ke PBAKL di hari pertama? Excited, aku book tiket penerbangan hujung tahun lepas. Aku pergi berdua je dengan member aku, aku reserve Hotel Wira. Mula-mula aku reserve Hotel Sani 4 hari 3 malam. Tapi tak jadi sebab out of budget. Lepas tu aku nak try Tune Hotel sebab sebelum ni aku ada good experience dengan hotel tu tapi terpaksa jugak cancel sebab bajet. Last sekali aku reserve bilik di Hotel Wira sebab untuk tempoh 4 hari 3 malam, aku bayar not more than RM250.

Then pada 3 April 2019 hari Rabu, flight kena delay sebab sepatutnya terbang ke KL pada 10:50 pagi tapi kitorang terbang pukul 11:05 pagi. Lambat sikit dari yang sepatutnya. Sampai kat sana, singgah ke toilet, makan kat Sushi King, jalan-jalan, yada-yada-yada. Lepas tu, aku pesan Grab tapi aku tunggu kat pintu yang salah. Driver tu jenis tak penyabar, dia pergi blah sambil telan duit dalam Grab Pay aku. RM66 tau! Nasib baik Grab ganti. Fuh! Kemudian, Grab driver kedua datang dan hantar kitorang ke hotel and selepas tu, bermula la aktiviti merayau di Kuala Lumpur. Sebelum tu, check in dulu la...

Okay, ni rupa bilik hotel di Hotel Wira.

Ada peti sejuk dan cerek elektrik. Air mineral dan
minuman 3 in 1 pun ada. TV turut disediakan (sorry tak 
ada gambar). Not bad, aku tak expect tinggi pun bila book 
bilik ni. Aku rasa aku nak repeat lain kali.

Sampai je kat hotel, hujan pun turun mencurah-curah. Niat nak
pergi ke PWTC terbantut. Terpaksa tunggu hujan berhenti. Tapi 
hujan masih tak berhenti. Terpaksa la pakai Grab.

Memandangkan aku tak pernah pergi PWTC, jadi untuk
dijadikan cerita, aku dan kawan aku sesat kat dewan bahagian
belakang. Pintu masuk pesta buku kat depan. Grab driver terpaksa
pusing pergi ke laluan depan. So, aku nak ucap makasih kat driver
tu sebab hantar kitorang sampai ke depan pintu.

Kalau tak silap aku, kitorang sampai ke sini dalam pukul 6pm macam
tu. Agak lengang sikit, memang sedap nak menjalankan sesi
book-hunting. Baru hari pertama, aku habiskan more than 100.
Seronok cabut duit dari dompet, yang tak seronoknya bila dah sedar
duit yang dicabut tu dah terbang ke poket orang lain, kah!

Masa ni aku tengah teman kawan aku kat booth yang jual
novel cinta. Aku tak beli buku kat booth ni, not my niche~

Ni muka lepas angkut buku, dah tak larat, duduk kat 
ruang rehat dan selfie padahal perut lapar, hahaha!

Lepas tu kitorang berjalan kat bahagian belakang PWTC.
Boleh nampak suasana KL pada sebelah malam. Meriah,
lama dah tak tengok suasana macam ni. Yang tak meriahnya,
bahu sakit sebab pikul buku dalam beg.

Lepas tu member kawan aku ajak lepak kat kedai makan di
Keramat. Ayam masak merah dia seriously pedas gila. Aku rasa
aku takkan repeat. Bengkak bibir aku. Tapi rojak dia sedap.
Aku mesti bagi pujian untuk rojak tu. Btw, cahaya kat belakang
tu membuatkan aku nampak begitu indah lagi beriman, hahaha!

Kemudian, kawan member aku hantar kitorang
balik hotel. Ni suasana depan hotel di sebelah malam.
Rasa selesa sebab ada pak guard jaga kawasan. Ni baru
hari pertama. Aku dah fikir nak buat apa untuk hari ke-2


to be continued...

@theMaGi2019

Tuesday, 19 March 2019

Adopt Mudahnya Move On!


Hai, hai, hai! Mengumumkan...buku antologi pertama aku bersama penulis lain (atau penulis lain bersama aku) yang berjudul Mudahnya Move On! akan dilancarkan pada Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur tahun ni! Yay!


Untuk short entry kali ni, aku cuma nak bagitahu buku ni dah boleh preorder bermula dari 18 Mac 2019. Siapa yang tak nak preorder, boleh tunggu masa pesta buku nanti. Harga buku korang boleh jenguk di Instagram @LejenPress. 

Buku ni bertemakan move on dari toxic relationship, sesuai untuk mereka yang perlukan inspirasi untuk move on. Untuk cerpen aku, kisah yang aku pilih tu based on true story (tapi aku tukar la sikit-sikit untuk menghormati mangsa dan pemangsa, hehe). Ada 19 buah cerpen bertemakan move on, 19 kisah yang berlainan tapi semuanya berkisarkan tentang perjuangan sesudah putus cinta. Korang akan nampak penceritaan dari pelbagai penulis dan bagaimana cerita disampaikan. Well, aku tak arif sangat pasal move on lepas putus cinta sebab aku ni lack of love experience (serius, aku tak pernah involve dalam love relationship sebab aku tak peduli pun tapi kalau move on dari dikhianati kawan tu biasa sangat, heh~)

Okay, apa lagi yang aku nak cakap? Marilah, mari adopt buku terbaru dari Lejen Press! Bagi sesiapa yang interested nak tahu tajuk cerpen aku, kena la beli ya! Emm, nak tengok the cover buku? Ini dia, tengok betul-betul and jangan lupa book-hunting buku ni di PBAKL nanti.

Ta da!

@theMaGi2019

Monday, 18 March 2019

I Love Sarawak Run 2019!

Horas, Magians! Curious dengan greetings aku untuk entri kali ni? Tu traditional greetings bagi orang Batak Toba, Simalungun dan Mandailing yang membawa maksud hai, hello atau 'good health'. So kali ni aku nak update running event ketiga yang aku sertai tahun ni iaitu I Love Sarawak Run yang bertempat di Pustaka Negeri Sarawak, anjuran Fantastic 4 Event.

I Love Sarawak Run ni merupakan aktiviti fun run yang bukan sekadar dianjurkan di Sarawak sahaja tapi di negeri lain pun ada. Setakat yang aku tahu, ada I Love Sabah Run, I Love Perak Run, I Love Kedah Night Run etc. Untuk larian kali ini, aku join 5 KM dan kakak aku 3 KM. Route larian 5 KM ialah mengeliling kawasan luar Pustaka iaitu Masjid Jamek, MATTARY, Dewan Hikmah lalu kat depan rumah-rumah besar, padang golf, menuju ke kawasan jalan raya dan entahlah aku pun dah tak ingat.

Unfortunately personal record aku kurang baik, 5 KM 48 minit. Hampir nak dekat sejam. Tapi mungkin disebabkan 5 KM participants lambat dilepaskan. Selalunya 5 KM yang aku sertai sebelum ni mula sekitar jam 6:10 or 6:15 pagi. Tapi 5 KM kali ni bermula sekitar jam 7:15 pagi. Kebetulan pulak sekarang bukan musim hujan so rasa panas tu sangat mengeringkan tekak. Aku rasa macam overdose Vitamin D masa berlari di bawah limpahan cahaya matahari yang terang benderang.

By the way, aku suka warna TShirt untuk event kali ni. Cantik, merah hitam. Medal pun nice, map Sarawak. Dapat beg free and sijil penyertaan. Aku harap lain kali Pustaka Negeri boleh anjurkan aktiviti macam ni lagi, tapi kalau boleh jangan la lepas participants lambat sangat. Seksa betul nak habiskan larian dalam cuaca panas. Nasib baiklah aku sihat tak demam tak sakit kaki selepas larian kali ni. 

Okay, I'm waiting for the next run!

Suasana pagi sebelum pukul 7

Participants makin ramai

Aku tak tahu kenapa dan mengapa aku pejam mata masa ni

Sesi zumba bermula pada pukul 7 pagi

Larian bermula, belum sampai 1 KM.

Larian diteruskan, yang ni dah lepas 3 KM

Larian dah hampir ke garis penamat, almost 5 KM

Okay, dapat medal. Dah bergambar. Boleh balik~

@theMaGi2019

Friday, 1 March 2019

Parkinson Run+Warrior Walk 2019

Image result for parkinson runHello March! Sekarang musim 'marching up' jadi aku nak mulakan dengan entri yang healthy dan energetic. Tapi sebenarnya event ni aku join hujung bulan Februari iaitu 24 Februari 2019 (Ahad), lambat sikit update. Berkenaan dengan running event kali kedua tahun ini, Parkinson Run+Warrior Walk 2019 ialah charity event untuk pesakit Parkinson. Bertemakan bunga tulip, pengumpulan dana dilakukan melalui:
  1. Aktiviti 1 KM walk bersama special participants
  2. Fun Run dengan dengan 2 kategori berbeza iaitu 5 KM dan 10 KM (aku join 5 KM sebab beberapa hari sebelum tu aku ada buat fitness jadi aku ada masalah sore muscle.)

Jadi pada hari kejadian iaitu 24 Februari 2019, aku dan kakak aku sebenarnya lambat datang. Event yang terletak di Saradise bermula pukul 6 pagi, kami sampai pukul 6:10 pagi. Jadi tepat jam 6:15 pagi, aku dan kakak aku terus pecut ke laluan pelari 5 KM sebab aku tak nak ketinggalan. Route 5 KM Parkinson Run sedikit berbeza dari larian Zodiac Run anjuran Loving Society tahun lepas sebab route Zodiac dekat laluan jalan luar while route Parkinson Run dekat laluan kawasan perumahan. 

To be honest, aku suka route 5 KM Parkinson Run. Sebab?
  • Less berbukit
  • Less bahaya sebab tak banyak kenderaan lalu lalang
  • Less public? Betul ke term aku ni?
Untuk personal record, my 5 KM equals to 35 minutes. Aku blame 5 minutes extra tu sebab aku stop 3-4 kali untuk snap gambar, haha! Tapi 2-3 gambar semuanya tak clear, dem. Tapi aku rasa sangat relax untuk larian kali ni sebab aku berlari dalam hujan yang turun renyai-renyai, suasana pagi sangat sejuk, aku tak rasa dahaga, aku tak kepanasan, aku banyak berlari daripada berjalan cepat dan surprisingly muscle kaki aku tak sakit. Mungkin sebab aku dah buat fitness activity beberapa hari sebelum tu. Plus, sempat pulak aku berkenalan dengan runner lain tapi kinda nice sebab boleh kenal orang lain dan bukan setakat berlari sampai garis penamat.

So far, aku rasa ohsem untuk larian kali ni. Harap aku boleh upgrade lagi larian dan personal record. Aku attach sekali gambar sepanjang event berlangsung. Okay, itu saja dong, nanti gue sambung~

6:18 pagi, still gelap

6:30 pagi, hujan turun renyai-renyai

6:45 pagi, Saradise looks so bae~

6:50 pagi, safely arrived dan dapat medal

7:01 pagi, duduk melepak kat tepi jalan

Second medal for this year and still counting

Misi selesai

7:30 pagi, selfie dengan kenalan baru. Lepas tu, balik.
The End~


@theMaGi2019