Sunday, 31 December 2017

1st Geng Trip: Splashing Sunway Lagoon!

And now, the last mission yang aku mention kat entri sebelumnya. After the whole day of Christmas aku berehat kat rumah (satu badan aku tempek SalonPas), pada 26 Disember kitorang terjah Sunway Lagoon yang terletak di Bandar Sunway. Okay, aku nak cerita satu kisah. Before aku naik flight, nephew aku tanya:

Nephew: Acik, acik pergi bercuti bila?
Aku: Hari ni la. Petang nanti. Pukul 7.
Nephew: Kalau Acik sampai sana, mesti Acik pergi Sunway Lagoon. Acik main air.
Aku: Taklah. Tak ada masa nak main air.

Sebenarnya aku tak expect pun nak pergi Sunway Lagoon. Mulut nephew aku ni memang masin betul..hahahanat!

So back to the story. Kitorang sampai di Sunway Lagoon sekitar tengah hari. Kitorang punya expectation tu, orang tak ramai. Tapi bila sampai kat kaunter tiket, aku tarik balik kata-kata aku. Nak dekat setengah jam jugak merempat dan menunggu kat kaki lima. Tapi penantian tu berbaloi walaupun ticket price berharga RM120 (ambek kau) sebab kitorang boleh main semua park (cuma, aku tak bercadang nak main semua park...gila kau?)

Jadi aku try beberapa park yang menarik perhatian kitorang which is:

1. Amusement Park (World's of Adventure- Pirate's Revenge)

Masa kapal ni pusing 360 darjah, tertonggeng dan freeze 5-8 saat, perkataan yang terkeluar dari mulut aku ialah, "Eh, Sunway terbalik la." Aku tak menjerit pun, aku tersengih je tengok orang lain menjerit. Sori la, takde gambar. Aku tak bawak phone masa naik kapal ni. Tapi kitorang sempat bergambar depan Pirate's Revenge ni bersama krew pirate yang buat persembahan.


2. Amusement Park (Wild Wild West- Apache Pots)

To be honest aku menyesal naik cawan berpusing ni. Lepas aku naik, seluruh dunia aku rasa berpusing. Rasa nak muntah pun ada. Video masa naik cawan ni aku takkan upload sebab muka aku nampak serius teruk mabuk pitam nak pengsan.

3. Amusement Park (Wild Wild West- Grand Canyon River Rapids)

For those yang mabuk naik Apache Pots (macam aku), aku suggest korang main game yang berunsur air. Grand Canyon River Rapids ni best, air terpercik sana-sini and at the same time bagi korang refresh semula.

Bukti kitorang dah try Grand Canyon, ok?

4. Sunway Water Park (Lake Kariba)

Untuk menambahkan rasa segar bugar, kitorang try Lake Kariba dan aku spend masa masuk keluar terowong air yang sejuk. Lepas seronok menyelam, redah hujan dan main air, kitorang pekena lemonade Sunway. Refreshing level tu mencanak naik 70%. Tak banyak gambar kitorang kat sini, sebab sibuk buat kuak kupu-kupu...heheh~


5. Sunway Water Park (African Pythons)

Seterusnya kitorang try African Pythons. Sampai 2 kali aku naik menatang ni sebab member aku tak cukup orang. Benda ni kena naik 2 orang. So, kali pertama naik tu aku tak terasa sangat melambung sebab member aku yang pertama tu cukup berat badan. Bila naik kali kedua, aku melambung dan aku landing guna bontot. Cit!

6. Nickledeon Lost Lagoon (Spongebob Splash Adventure)

Haa, ini dia park yang cukup menarik. Bagi sesiapa yang nak rasa kena simbah dengan baldi air besar, memang patut sangat korang cuba main air kat Spongebob Splash Adventure. Kat area ni ada satu timba air besar yang refill air dan tempoh beberapa minit dan kemudian timba tu simbah sampai korang menempel ke dinding. Memang puas la main air kat sini!


7. Sunway Water Park (Wave Pool Surfing)

Last but not least, kitorang try main air di Wave Pool Surfing. Just FYI, aku try 3 kali melawan wave kat pool tu tapi 3 kali jugak aku melayang. Bak kata kawan aku, kalau diorang tak pegang aku, mungkin aku dah mendarat dengan selamat kat tebing pool. So, secara rasminya aku ni cuma level 'pelampung' je kat Wave Pool...kahkah! 



Kitorang main air kat Sunway Lagoon ni sampai pukul 6 petang. Penat main air masih terasa, sengal satu badan. Tapi kitorang masih jugak nak jalan-jalan sampai ke Jalan TAR, makan kat kedai makan di Kampung Baru KL dan lepas tu kitorang balik rumah pada tengah malam. Just like that, 27 Disember pun tiba. Kitorang bangun balik pukul 3 pagi, bersiap-siap, angkut beg masuk kereta, singgah mamak makan roti canai jam 5:30 pagi dan pukul 6 pagi, kitorang sampai di KLIA 2

Muka kitorang kat airport jam 7 pagi, tengah sedaya 
upaya tahan mata jangan sampai tertido kat kerusi.


Tahun 2017 ni, aku berjaya selesaikan dengan kepuasan. Satisfaction level? Contented. Semoga 2018 beri aku lebih rezeki, lebih sihat dan pergi lebih jauh. Amin.

Image result for vacation quotes
@themagi2017

1st Geng Trip: Oh Malacca!

Yeah, sekali lagi! Aku kembali menghantui korang dengan entri vacay aku yang seterusnya. Seperti yang aku mention di entri sebelumnya, pada 24 Disember right before Christmas Eve, kitorang decide untuk meneruskan trip ke Malacca. Sebenarnya aku tak tahu Melaka jadi tuan rumah untuk perayaan Krismas open house tahun ni. So masa kitorang pergi sana, pelancong memang bersepah di sana-sini (termasuklah kitorang). Back to 2008 aku pernah pergi Melaka masa study dulu-dulu, tapi aku lagi suka Melaka yang sekarang. Meriah, ceria dan best part is aku tak pokai macam zaman study dulu. So, haruslah aku bershopping.

Apa yang selalu menarik perhatian aku pasal Melaka ni ialah tempat-tempat sejarah yang wujud bersebelahan dengan pembangunan moden. Aku memang suka bab-bab sejarah ni. Kalau korang gelar aku batu bersurat pun aku tak kisah, hihi. Dalam masa yang sama, pergi bercuti with kawan-kawan ni lebih seronok sebab ada partner-in-crime untuk buat kerja gila.

Ini dia, momen menggila kitorang. Harap-harap boleh buat lagi kat tempat lain...hahaha~





Moment of the year, aku patut bagi award untuk gambar
ni. Sebab? Cuma kitorang je yang terlentang macam ni
kat tengah padang Dataran Pahlawan. Other girls mampu 
jeling je sebab malu depan bf n encik somi.

Ada cerita di sebalik gambar ni. B4 kitorang dapat
bergambar kat sini, terpaksa tunggu giliran sebab
ramai sangat pelancong dari China.

Kemudian, pelancong China tu bergambar dengan kitorang
sekali. Sikit lagi nak tergolek 'I Love Malacca' tu...haha

Dan ini dia gambar terakhir kitorang with pelancong China.
Nimen xiexie ni sebab menggila bersama kitorang ^^

Last picture bertiga sebelum kembali ke
Dataran. Orang belakang acah-acah Titanic.
Orang sebelah acah-acah Dato CT. Dan aku
pulak acah-acah Davy Jones.


Okay, trip ke Melaka dah settle. Melaka meriah sepanjang malam. Kitorang pulang sambil menikmati keindahan lampu berkelip tanda Christmas Eve masih berlangsung. Still, vacay kitorang masih belum selesai. Ada satu lagi mission yang belum accomplished which is?

Sunway Lagoon!

@themagi2017

1st Geng Trip: My Heart's In The Highland!

Farewell to the Highlands, farewell to the North,
The birth-place of valour, the country of worth,
Wherever I wander, wherever I rove
The hills of the Highlands for ever I love
(Robert Burns| 1789)


Hello, peeps! Aku kembali untuk update vacay's diary aku pada 23 Disember. For those yang tahu classic poem yang aku letak kat atas, korang mesti boleh agak aku pergi ke kawasan tanah tinggi. Tapi memandangkan aku bukan kaki kasino (so...not Genting) dan cukup tak masuk akal kalau aku pergi ke Borneo Highland (sebab masa tu aku di peninsular), sudah semestinya aku di Cameron Highland!

Oh dear. Selama aku duduk di peninsular, aku tak pernah pergi ke Cameron. Aku memang takde life langsung dulu...haha. So, this year, trip ke Cameron Highland ni bermula sekitar jam 10 pagi. Bertolak dari Putrajaya, kitorang redah jalan yang jauh. Pada jam 3 petang macam tu, barulah kitorang sampai di Cameron. Itu pun baru jalan masuk, belum sampai atas. Jujur aku mengaku aku terkejut tengok selekoh tajam dan kondisi jalan ke Cameron. Lebih-lebih lagi ada kejadian seram masa perjalanan pulang dari Cameron. Lebuhraya Karak cuba nak permainkan mentaliti kitorang di pagi hari. And still, trip ke Cameron is so much to remember. Tapi kalau diberi peluang untuk pergi Cameron untuk sekali lagi, aku prefer naik helikopter....itu pun kalau ada la, kahkah~

So, aku upload momen yang aku rasa aku paling suka tengok. Kalau korang tak suka, lantak le~



Semua gambar kat ladang teh nampak happy. Tapi Tuhan je tahu
betapa struggle nak turun naik laluan yang slippery nak mampos.
Tapi kitorang tetap gigih nak simpan kenangan tu, yeah~



Dalam banyak-banyak ladang strawberi, ladang
ni jugak yang kitorang pilih. Sebab? Ladang ni
kasi manis kitorang punya gambar...hahaha!


Well, trip kitorang belum selesai lagi. Next trip?---> Malacca!

@themagi2017

1st Geng Trip: Going Vacay!

Happy Weekend, Magians! Tak sangka hari ni hari terakhir untuk tahun 2017. Tahun ni tahun sakit bagi aku sebab macam-macam penyakit yang muncul. Tapi tahun ni jugak tahun pertama untuk aku pergi trip dengan geng single. So pada 21 Disember, vacation trip kitorang bermula di Putrajaya. Flight pukul 6:55 petang, arrived sekitar jam 8 malam macam tu. 

Babai Kuching~

To be honest, aku masih dengki yang amat dengan route KLIA 2 ni, sebab selalu buat aku konfius. And as soon kitorang sampai, the first thing yang kawan aku buat ialah pergi karoks.

Hehh, memang taklah aku nak karoks...
jadi penonton je la. Lebih afdal, kahkah~

Dan lepas tu, kitorang decide untuk sambung merayau di tengah malam after karoks. And again, sejujurnya aku ni spesis perumah. Memang taklah aku nak keluar tengah malam, aku prefer tido kat rumah. Tapi untuk kali ni, aku tengah vacay so tak salah tengok keindahan malam. The best part? Pada jam 2 pagi kitorang pergi kedai printing baju kat uptown dan buat baju trip. Memang gila.

Ni la muka kitorang pada jam 2 pagi.

Dan pada jam 3 pagi 22 Disember, kitorang balik rumah member dan tido. Malangnya, biology clock aku activate dengan tak semena-mena. Tepat jam 6 pagi, aku dah bangun balik. Second day di Putrajaya, member aku decide pergi jalan-jalan di sekitar Putrajaya pada sebelah tengah hari.

Memandangkan aku tak cukup tido, so muka aku
lebih kurang macam beruang.

Kemudian, kitorang makan di Alamanda. Sebelah petang, kitorang balik. Sambung tido. Bangun balik dan keluar lagi pada sebelah malam. Macam tu la kisah 2 hari di Putrajaya. Sekian...

Sebenarnya, vacay kitorang bukan setakat ni je~
Next: My Heart's in the Highland

@themagi2017