Tuesday 27 February 2018

Just Saying: 10 Lokasi Untuk Launch Produk Anda

Good eve, MaGians! Struggle betul aku bulan cinta ni. Hak puih! Cinta la sangat, aku rasa banyak masalah je dari cinta. Memandangkan bulan ni memang banyak masalah, macam betul pulak apa yang zodiak Cina merapu pasal fengshui aku tahun ni (walaupun aku tak percaya pasal benda-benda macam tu) tapi still, aku ambil nasihat sebagai peringatan and kata-kata positif sebagai motivasi peribadi. Kadang-kadang, kita perlukan sedikit pandangan dari sudut yang berbeza untuk berkembang.

Err...kesiannya aku, tahun ni aku tak dapat nak mengembang sebab stres.

Okay, topik sebenar aku ni pasal kisah tular Lofa launching produk hijab dan sambut birthday di kelab malam Zouk. Zouk? Siapa tak kenal Zouk? Even aku yang tak pernah pergi kelab malam sebab aku tak berhasrat nak ganggu beauty sleep aku pun tahu Zouk tu apa. Before aku proceed ke perenggan seterusnya, aku nak bagitahu siapakah Zouk.

"Zouk ialah kelab malam yang beroperasi di KL dan Singapura. Nama Zouk berasal dari French creole yang bermaksud 'party'. Ia dimiliki oleh Genting Hong Kong dan dibuka pada tahun 1991..."

Now, kita beralih pada isu Lofa launching hijab di kelab malam. Aku tak nak cakap banyak pasal komen orang sebab majoritinya tak setuju Lofa launch hijab di kelab malam. Sebab pertama? Zouk is a nightclub, tak sesuai dengan pemaknaan hijab dalam konteks agama Islam. Sebab kedua? Zouk is a nightclub, tak sesuai dengan imej Lofa yang berhijab dan jual hijab. Sebab ketiga? Zouk is a nightclub, semestinya ada spesis terkinja dan pelbagai subspesis yang tidak sesuai dengan pemaknaan hijab. Okaylah, aku rasa aku malas nak sebut sebab lain. Ada ramai netizen kat luar boleh senaraikan semua sebab yang relevan untuk Lofa. But still Lofa kata I don't care. Bagi aku, suka hati kaulah.

Tapi masa aku baca and tengok isu ni, well aku tengok dari 3 sudut iaitu:

  • Positif: Aku anggap Lofa nak sebarkan keindahan bertudung di kelab malam. Kata orang, kita tak boleh pilih kasih kalau nak sampaikan dakwah. Okay...positive thinking.
  • Neutral: Aku tak peduli Lofa nak buat apa. Aku anggap dia nak buat kelainan kali ni. Titik.
  • Negatif: Why Lofa? Begitu ramai bebudak kat luar sana jadikan kau sebagai idola. Then kau pergi promote tudung kat kelab malam. Aku tahu dia dah sebut I don't care pasal orang yang mengkritik. Tapi aku kena cakap yang hijab tu bukan topi. Aku bukan spesis manusia bawang tapi aku kena bagitahu kat Malaysia ada banyak tempat menarik daripada nightclub.
So, dia cakap dia kena ikut tema and bajet. It means tema dia tu party? Kalau party, no problem. Banyak tempat boleh buat parti. It doesn't mean kalau sebut party mesti kena havoc. Kalau nak buat product launching hijab bertemakan party tapi dengan kos yang tak melampau (aku tak rasa launch produk kat Zouk tu murah sangat), aku bagi option lain yang lebih nice berbanding kelab malam iaitu:

1. Beach Party
Related image
1. Beach Party
Kalau wedding boleh buat kat tepi pantai, kenapa launching product tak boleh? Lagi privacy dan santai kalau nak dibandingkan dengan kelab malam.

Image result for nature party
2. Nature Party
Kalau nak launching product tu lebih bersifat fresh dan revitalize, cuba nature party. Malaysia ni banyak hutan, banyak kawasan hijau yang cantik. Make it simple dengan lampu macam ni, lagi cantik dari lampu liplap kelab malam. 

Related image
3. Parking lot party
Kalau nak jimat, buat sendiri kelab malam di parking lot kalau nak sangat launching produk kat kelab malam. At least, you owned that club for a day and a night walaupun tu cuma parking lot. Why not? Kamon, kreatif la sikit~


Related image
4. Empty pool event
Nak launching produk kat tempat yang tak disangka-sangka? Kosongkan kolam renang (guna kolam sendiri or sewa) and buatlah product launching kat situ. Lebih menarik dari kelab malam, pendapat aku la.


Image result for camping party
5. Camping Party
Yang ni lebih kurang macam nature party, tapi ubah sikit dengan tema happy camping. Aku tak rasa kos buat party macam ni sampai ratus ribu. 

Image result for camping party
6. Backyard party
Ko buat product launching kat belakang rumah je.

Related image
7. Street Party
Pinjam jalan kat depan rumah and buatlah product launching + party kat situ. Tapi pastikan jiran tetangga bagi persetujuan.

Related image
8. Library Party
Memandangkan kelab malam dan hijab tak ada kaitan, kenapa tak pilih library? At least pengunjung yang datang masa launching tu dapat ilmu sikit masa kat dalam library instead of kelab malam. Isu terkinja-kinja pun mungkin tak ada.

Related image
9. Outdoor Park Event
Ada sesiapa berminat nak buat product launching kat taman rekreasi?

Image result for homestay
10. Homestay Party
Kalau nak launch product (such as hijab) kat hotel, kat shopping complex, kat restoran or masjid tu klise sangat, kenapa tak cuba homestay? Sambil launch produk, korang boleh bercuti, sambil promote tarikan sekitar homestay dan apa yang lebih penting? Bebas dari fitnah dan juga kekeliruan. Or mungkin, aku suka suasana homestay so sebab tu aku suggest homestay...hahaha~

Aku rasa option kat atas semuanya tak terlampau mahal. Aku yakin orang bisnes kaya raya macam Lofa tak ada masalah nak pilih lokasi kat atas. Pendapat aku je la, tak payah nak membawang kat sini, hokay?

@theMaGi2018
Gambar: Ehsan Google Image

No comments:

Post a Comment