Monday, 26 March 2018

Borneo Run 2018

Good evening, MaGians! Hari ke-26 bulan Mac, cepatnya masa dulu...which is good sebab masa aku diisi dengan bermacam-macam aktiviti. Aku tak nak ulang stres kerja dalam entri kali ni, sebab aku rasa stres setiap kali aku nak tulis...so aku rasa lebih baik aku ringkaskan mukadimah.


Related image
Source: facebook/wereborneonrun2018
Untuk mengurangkan stres di tempat kerja, aku sertai larian ke-3 pada tahun ni iaitu Borneo Run 2018, Sarawak versus Sabah anjuran CityOne Megamall. Mula-mula aku tak nak join sebab fees agak mahal. Tapi baju dan medal Borneo Run ni cantik. Akhirnya aku join disebabkan aku rasa motivated nak dapatkan baju dan medal limited edition. Sebab apa aku sebut limited edition? Sebab tahun ni tahun terakhir Borneo Run Sarawak versus Sabah. Tahun depan, penganjur nak collaborate dengan negeri lain sama ada Sarawak versus Penang atau Sarawak versus Johor. Dengan kata lain, aku bangga sebab dapat sertai larian terakhir Borneo Run antara 2 negeri Borneo. 


Bertemakan We Are Borneon Run, peserta dibahagikan kepada 2 kategori sahaja iaitu 5 km dan 10 km. Aku pilih 5 km sebab kalau aku pilih 10 km, aku tak tahu sama ada aku larat nak habiskan maraton dan mungkin tak sedarkan diri kat tepi jalan. Peserta larian berkumpul di hadapan CityOne Megamall yang diinspirasikan dari Beijing Olympic Stadium (berbentuk sarang burung). Peserta larian 10 km bermula pada 6:30 pagi dan seterusnya diikuti oleh peserta 5 km. Aku tak pasti laluan untuk 10 km tapi untuk 5 km, starting point bermula di CityOne. Seterusnya Song Plaza, papan tanda Pos Laju Jalan Song dan Kampung Tabuan Lalang, Upwell Jalan Song, 7-Eleven, Taman Sahabat dan kopitiam sebelum buat U-turn di simpang Jalan Setia Raja (rujuk gambar di bawah)



Untuk larian kali ni, aku bangga sebab laluan 5 km is half of 10 km. Boleh tahan jauh, memang terbakar lemak aku yang tak seberapa. Mungkin kurang mencabar sebab jalan rata, tak berbukit (tak macam larian Loving Charity Night Run). But still, aku penat gila. Aku rasa, aku dapat extra motivasi untuk habiskan larian berpunca dari laksa sarawak, roti tuna, kacang panggang dan lots of free drinks yang disediakan penganjur untuk finisher. Kalau lambat habis, tak dapat makan free, hahaha~

For personal record, aku mulakan larian (fast walk, sebetulnya) pada jam 6:35 pagi, aku berjaya habiskan 5 km pada pukul 7:30 pagi. Aku dapat medal tanpa buat shortcut dan sesungguhnya aku bangga dengan diri sendiri  sebab tak give up *self pat

Okay, aku rasa aku dah ready untuk next run *to be continued

Peserta berkumpul di depan garisan Start, tunggu 
pengumuman dari pihak penganjur.

Suasana di garisan mula sebelum peserta 5 km dilepaskan. Based on pedometer yang aku set masa starting, aku buat 7537 steps. Kurang sikit dari larian 5 km Loving Charity Night Run. Mungkin sebab aku banyak buat big step dan jalan pun lurus tak berbukit.

Muka lepas habiskan 5 km. Tengah rehat sambil makan laksa Sarawak. Ntah apa point aku berlari tapi lepas tu makan banyak...kahkah!

Selfie bersama medal. Sori, muka aku nampak bloated sebab tak cukup tidur. Tapi berbaloi aku korbankan masa tidur sebab...

"I run because I really like FOOD!"

Okay, aku jujur sangat. Haha! Tapi yang sebenarnya, aku memang perlukan aktiviti larian sebab....

"Running is cheaper than therapy." And that's all I need to relieve my stress.


@theMaGi2018

Wednesday, 21 March 2018

20 Fakta Ringkas Melayu Sarawak

Selamat malam, sekalian MaGians. Aku tambah 's' di belakang MaGi, simbolik plural. Dengan penuh rasa lega lagi lapang, aku berjaya siapkan satu manuskrip. Sampai bengkak bijik mata aku sebab aku tak nak bertangguh. 
Image result for melayu sarawak
Credits: http://mte3012-sherrene.blogspot.my
Sepanjang proses menyiapkan manuskrip yang bergenrekan sejarah, aku rasa macam tak sangka banyaknya benda yang aku tak tahu. Makin banyak membaca, makin banyak yang tak tahu. Aku tak tahu. Aku memang tak tahu. Bila sebut 'tak tahu' banyak kali, macam bodoh sangat bunyinya, kan? Tapi sebenarnya, bila kita belajar banyak benda memang kita akan sedar banyak benda yang kita tak tahu. Kita memang tak tahu. 'Tak tahu' ialah perkataan yang menyedarkan diri kita bahawasanya kita ni manusia biasa. Tinggi manapun kita belajar, berapa banyak sijil yang kita ada, berapa hebatnya pangkat yang kita dapat, sejauh mana kita dah pergi dan berapa banyak harta yang kita cari, kita takkan pernah tahu apa yang ada di hadapan kita. So, be humble.

Jadi dengan rasa rendah diri lagi bersyukur, aku nak sangat kongsi sebahagian pembacaan aku daripada jurnal akademik yang aku baca mengenai Melayu Sarawak. Siapa Melayu Sarawak asli? Tolong angkat tangan! Sejujurnya, aku tak tahu siapa Melayu Sarawak Asli di Sarawak. Sebab aku sendiri Melayu Sarawak campuran. Tapi kalau ada, boleh pm aku.

Jadi persoalannya di sini, siapa yang tahu pasal Melayu Sarawak? Apa yang kita tahu tentang Melayu Sarawak? Berapa ramai yang tahu tentang fakta ringkas tentang Melayu Sarawak? Aku tak pasti budak zaman sekarang tahu atau tidak, apatah lagi makcik pakcik. Sebab media sogok fikiran orang ramai bahawa Sarawak tak ada Melayu. Kalau ada, Melayu Sarawak dianggap minoriti disebabkan pengaruh media yang asyik tunjuk kaum lain, padahal Melayu Sarawak ramai sebenarnya. 

Okay, aku tak nak buang masa. Aku bagi ringkasan jadi sekurang-kurangnya kita tahu sedikit siapa bangsa Melayu. Aku ringkaskan dalam bentuk point. Harap anda semua ambil peduli dan selamat menambah ilmu pengetahuan.
  1. Menurut kajian Mohamed Anwar Omar Din, Nusantara dibahagikan kepada 4 sub gugusan empayar pada abad ke-14 iaitu Melayu (Sumatera), Tanjung Negara (Kalimantan), Hujung Medini (Tanah Melayu dan Thailand) dan Jawa (Jawa). Menerusi Gugusan Tanjung Negara, Sawaku ialah gugusan sub empayar sama seperti Kalka, Tanjung Kutei, Malano dan Barune(ng). Sawaku dipercayai merujuk kepada Sarawak. Pada masa ini, Melayu bertebaran di 4 sub gugusan empayar dan perlahan-lahan mewujudkan masyarakat Melayu di Sarawak.
  2. Di Sarawak, istilah ‘masuk Melayu’ ialah istilah yang biasa digunakan bagi mereka yang memeluk agama Islam, menganggap diri sebagai Melayu dan dianggap Melayu oleh orang yang sebangsa dengannya. 
  3. Melayu merujuk kepada masyarakat yang tinggal di pesisir laut dan beragama Islam pada era Rajah Putih.
  4. Melayu Peribumi merupakan penduduk asal yang mendiami Sarawak. Mereka tidak berhijrah dari tempat lain dan mengamalkan kehidupan tradisional. Ia dibuktikan dengan penemuan istilah ‘Melayu’ di dalam catatan Cina dan Barat sejak dari abad ke-7 lagi. 
  5. Sarawak pernah ditadbir oleh kesultanan Brunei dan ia bermula pada abad ke-15 iaitu pada era Awang Alak Betatar.  Seterusnya, para pembesar Melayu Brunei dihantar ke segenap bahagian di Sarawak seperti Saribas, Kuching, Samarahan, Kalaka, Lidah Tanah dan juga Sadong. 
  6. Penempatan awal Melayu Sumatera dipercayai bermula di Lidah Tanah iaitu di sekitar Sungai Sarawak pada awal abad ke-15.
  7. Penduduk Kampung Boyan berasal dari Jawa dan dibawa masuk oleh Pengiran Muda Hashim dan pada asalnya mereka menetap di Kampung Permutus, sebuah penempatan yang berhampiran dengan India Street yang sudah tidak wujud lagi.
  8. Penduduk asal Kampung Gersik pula dipercayai dari Sumatera dari sebuah kawasan bernama Kayong, berhijrah sekitar abad-19. 
  9. Di Sarawak, melayu campuran mewujudkan golongan yang berasimilasi (sebagai contoh: apabila orang Dayak menikahi orang Melayu sehingga wujud istilah ‘masuk Melayu’). Ia juga membuktikan bahawa Melayu sudah ada di Sarawak sebelum kedatangan Brooke.
  10. Pada abad ke-15 pada pemerintahan Sultan Brunei di Sarawak, banyak suku seperti kaum Dayak, Melanau dan Kedayan memeluk agama Islam dan mereka mengubah cara hidup mereka sehingga menjadi seorang Melayu. 
  11. Beberapa kaum minoriti di Sarawak sudah pupus pada awal abad ke-19 akibat proses asimilasi mutlak seperti Pegu, Seru dan Bliun antara yang terawal memeluk Islam dan mengamalkan kehidupan seperti masyarakat Melayu. 
  12. Pedagang dari Arab dan India Muslim dipercayai datang ke Sarawak pada abad ke-5. Sebahagian daripada mereka menetap dan menikahi wanita tempatan. 
  13. Penyebaran agama Islam secara aktif pada tahun 1521 Masihi di Sarawak telah mewujudkan golongan Melayu dari yang memakai gelaran sayyid/syed, tungku dan juga wan.
  14. Masyarakat Melayu Sarawak sudah mengamalkan cara hidup Islam sebelum kedatangan James Brooke. 
  15. Sekolah Melayu Encik Boyang antara sekolah Melayu terawal yang dibina dalam era Brooke. Ditubuhkan pada 1861, ia merupakan pusat pendidikan untuk pelajar Melayu dalam menimba ilmu agama dan pendidikan berlandaskan agama Islam.
  16. Perahu balok Melayu ialah perahu yang digunakan oleh orang Melayu di Kampung Ladung dan Batang Air Simunjan secara meluas suatu masa dahulu. Ia diperbuat daripada kayu balak dan pada awalnya ia dibuat menggunakan keseluruhan pokok dengan menggunakan peralatan mudah seperti parang dan beliong. Ia juga dikenali sebagai Sampat.
  17. Datuk Merpati ialah tokoh dipercayai sebagai pengasas kepada kerajaan Santubong dan sangat berpengaruh di kalangan masyarakat Melayu. 
  18. Kuching, atau Sarawak pada suatu masa dahulu antara negeri yang tersenarai dalam petikan dari teks lama Brunei dan mempunyai sejarah tersendiri dari segi penempatan, sosio-politik dan ketamadunan Melayu Sarawak. Pengaruh Johor (empayar Johor-Riau) terhadap Sarawak berterusan di dalam kerajaan besar Brunei menerusi pemerintahan Sultan Tengah.
  19. Terdapat sebuah masjid kecil di tebing sungai pada kaki bukit yang digunakan oleh masyarakat Melayu Sarawak yang tinggal di Kuching. Masjid sudah wujud lebih awal sebelum James Brooke tiba. Masjid tersebut mengalami perubahan dan kini ia menjadi Masjid Divisyen Kuching dan ia menjadi lambang bagi Melayu Sarawak yang sejak sekian lama berpegang pada prinsip Islam.
  20. Bermukun dan bergendang ialah budaya masyarakat Melayu Sarawak yang diamalkan sebelum kedatangan Brooke. Menurut kajian dari Institut Bahasa Melayu Malaysia Kuala Lumpur, pantun bermukun dan bergendang merupakan gambaran world view masyarakat mengenai konsep cinta terhadap Tuhan, manusia, dan alam.
@theMaGi2018

Monday, 19 March 2018

Daya Tarikan Immortal Song

Hello Mac! Pada hari yang ke-19 bulan 3, aku duduk depan desktop. Suasana petang agak panas, aku tak ada selera nak buat kerja. Lebih-lebih lagi aku tengah sakit mata. What to expect? Jadi, aku pun nak update satu entri untuk bulan ni. Sebenarnya, aku tak idea nak tulis apa. Benci betul bila tak dapat luangkan masa untuk blogging macam dulu-dulu. Banyak sangat kerja, tinggi sangat expectation, komitmen makin melampau. Kadang-kadang aku rasa, commitment is suck~

Okay, bila aku rasa perasaan suck menderu dalam otak, aku akan siapkan manuskrip yang tertangguh sambil dengar lagu. Yes, lagu. Aku dengar bermacam-macam jenis genre lagu. Tak kisahlah lagu bahasa sekalipun, sebab fokus aku pada muzik. Bukannya pada lirik lagu.

Berbalik semula dengan tajuk di atas, sekarang ni biasanya orang suka tengok variety show dari Korea seperti Running Man, Infinite Challenge atau SNL. Ataupun, peminat Korean brand lebih tertarik dengan K-Drama. Tapi aku pulak suka tengok Immortal Song, sebuah rancangan menyanyi yang menghimpunkan penyanyi Korea berbakat dan mereka nyanyi semula lagu-lagu lama yang pernah hits suatu masa dulu dalam gaya muzik yang mereka suka. Melalui program ni aku nampak ada ramai penyanyi yang bagus di Korea dan Korea bukan setakat Kpop semata-mata. Aku cukup suka macam mana mereka rearrange lagu lama sehingga menjadi 'baru' mengikut versi mereka, sampaikan aku rasa lagu tu bukan lagu orang lain tapi lagu mereka sendiri.

Well, mungkin ini yang dimaksudkan 'muzik sampai ke jiwa'. Okay, aku bagi list lagu dari Immortal Song yang aku suka. Diingatkan, lagu yang aku suka...kalau korang tak suka boleh cari lagu lain :)

Kim Feel- Eyes of Gold (2015)


Kim Feel- Seoul Moon (2016)

Kim Myunghoon- Goodbye Song (2016)

Park Kiyoung- Yeonan Pier (2017)

Park Kiyoung- Song For You (2017)

Song Sohee- Haeundae Elegy (2016)

Song Sohee- Tomorrow (2014)

Song Sohee & Ko Youngyeol-  This is Goodbye (2017)

Ha Dongkyun- After Love (2013)

Hong Kyung Min- Obsession (2013)

Sung Hoon (Brown Eyed Soul)- Shaky Friendship (2013)

@theMaGi2018

Wednesday, 28 February 2018

Thoughts: Bila Kau Berdepan dengan Depresi

Image result for deal with depression
credits: theknclan.com
Hello, MaGians! Aku kembali lagi, sebab aku tak ada pilihan. Aku kena cukupkan 5 entri untuk bulan ni dan hari ni hari terakhir bulan 2. So, aku kena tulis something. Sejujurnya aku tak ada idea nak tulis apa dan aku tak nafikan bulan ni sangat memenatkan. Aku banyak kerja, aku sibuk habiskan kerja, aku turun awal balik lambat, makan tak sempat, sakit bertindan-tindan tapi at the end, aku dapat warning kononnya aku tak buat kerja, tak tolong rakan sekerja, hari-hari mengamuk dan berkelakuan kasar. Eh, apa dia ingat aku ni beruang ke apa?

Memang aku tak nafikan, stres ni berpunca dari sikap manusia sekeliling. Manusia zaman sekarang ni suka mengkritik. Hari-hari mengkritik. Kalau kritikan tu sedap didengar, okaylah jugak. Tapi kritikan tu rasa macam telan pisau cukur, lebih teruk dari telan racun. Dan orang yang mengkritik tu pulak lebih kurang je perangai atau mungkin lagi teruk. Rumah mereka ni tak ada cermin ke? Ke dia pecahkan semua cermin sebab dia tak nak cermin kritik muka dia?

Jadi, inilah masalahnya. Kritikan, kritikan, kritikan disangka akan membangunkan kemampuan seseorang. Tapi tengoklah jenis kritikan. Kalau kritikan tu berunsur fitnah, negatif dan sinikal, kemampuan takkan berkembang. Yang berkembang mungkin rasa menyampah dan sakit hati. Malah, benda-benda macam ni kalau dikumpul secukupnya boleh mencetuskan tekanan bagi mereka yang dah berusaha tapi dipertikaikan. Lepas tu muncul la soalan-soalan yang menambahkan stres seperti:
  • Aku tak cukup rajin ke? 
  • Kenapa orang cakap aku tak buat kerja? 
  • Apasal orang cakap macam tu kat belakang aku? 
  • Kenapa kena komplen padahal aku dah tolong dari A sampai Z?
  • Apasal orang cakap itu ini?
  • Korang tak tahu ke aku penat dengan semua ni?
  • Apa yang korang nak sebenarnya?
Bila persoalan ni timbul, akan muncul rasa tak puas hati terhadap diri sendiri. Yang mengkritik tu rasa dia dah jalankan tanggungjawab memimpin. Yang kena kritik tu akan mula mengkritik diri sendiri. Setiap ketua kena ingat, setiap manusia ada had sabar tersendiri. Kemampuan untuk menerima kritikan tu berbeza, penerimaan psikologi setiap individu adalah berlainan dan tempoh untuk bertahan dari kritikan juga tak sama. Bila berlakunya proses self-critic, isu anxiety akan muncul diikuti dengan stres. Jika perkara untuk berlanjutan, kemurungan akan tercetus sehingga emosi mangsa akan bertukar-tukar. Berpotensi untuk mengidap masalah split personality. Selalunya kalau timbul masalah ni, pihak atasan akan anggap ko tu biadab dan suka melawan. Mereka tak tahu pressure boleh ubah manusia sekelip mata kalau dah masa dah sampai. Bak kata orang, time-bomb dah bermula.

Aku tahu, tak mudah nak lawan rasa murung. Aku pun ada masa-masa gelap. Biasanya orang akan kata- "Rileklah, aku pun ada masalah. Taklah murung macam kau." Ataupun, "Rileklah, tu semua dugaan. Kau ada iman, kan?" FYI, murung ni penyakit sebenarnya. Kerosakan hormon dalam otak akibat gangguan emosi. Bila emosi terganggu, selera makan pun terganggu, aktiviti harian pun terganggu, tahap kesihatan fizikal pun terganggu dan akhirnya, bila badan sakit fikiran pun ikut terganggu. Semuanya saling berkaitan. So, bagi sesiapa yang diberi Tuhan hati kering hati kental hati tak ada perasaan tu aku ucapkan tahniah. Bagi sesiapa yang baru merasakan pahitnya rasa murung tu, aku nasihatkan, sayangilah diri anda. Mungkin korang benci semua benda, tapi at least jangan benci diri sendiri. Itu permulaan pertama untuk perjalanan yang sangat jauh demi menjinakkan depresi anda.

Untuk langkah-langkah seterusnya, aku nak kongsi tips yang mudah. Aku faham bukan mudah nak jumpa pakar dan berdepan dengan masalah psikologi ni. Harap-harap, tips aku ni dapat membantu meringankan beban di fikiran mereka yang diganggu masalah ni.

Bila anda sedar anda berdepan dengan depresi?
  1. Langkah pertama: Luahkan perasaan benci. Tulis dalam kertas then bakar, tulis dalam diari then bakar atau tulis atas tanah then pijak sepuas hati. Anggaplah itu terapi untuk hapuskan rasa benci dalam diri anda.
  2. Langkah kedua: Berbual dengan kawan. Cari kawan yang bersifat neutral. Bukan kaki kencing, spesis membawang atau batu api. Kawan yang neutral ni akan banyak mendengar dan kurang mengkritik.
  3. Langkah ketiga: Sentiasa bersama keluarga, sertai aktiviti komuniti. Jangan bersendirian ketika kecewa. Pastikan ada seseorang di sisi anda. Pastikan fikiran anda diisi dengan pengalaman baru yang mengujakan.
  4. Langkah keempat: Tengok rancangan kelakar. Gelak sepuas hati. Berikan sepenuh perhatian pada rancangan dan lupakan manusia yang merosakkan emosi anda. Ketawalah dan anggap diri anda bahagia. Anda berhak untuk ketawa dan merasai bahagia.
  5. Langkah kelima: Elakkan membaca artikel yang menyedihkan. Artikel sedih sangat mudah mempengaruhi mereka yang ada depresi. Kalau terbaca, cepat-cepat tukar baca komik. Pastikan hormon serotonin anda di paras yang betul.
  6. Langkah ketujuh: Cari hobi. Fokuskan perhatian pada hobi. Kembangkan pemikiran anda melalui hobi. Jadikan hobi sebagai self therapy.
  7. Langkah kelapan: Makan. Pastikan apa yang anda ingin makan, anda cari, beli dan makan. Jangan sekat keinginan anda sehingga anda lapar dan stres anda bertambah.
  8. Langkah kesembilan: Cari ruang untuk bersendirian dan bertenang. Pastikan anda berehat secukupnya. Berikan keselesaan pada diri anda.
  9. Langkah sembilan: Diam. Diam tak bermakna anda kalah. Diam ialah self-control. Hanya anda yang boleh kawal diri anda.
  10. Langkah kesepuluh: Pakar dan ubat hospital adalah penyelesaian terbaik. Tapi anda perlu yakin pada diri bahawa anda ialah pakar dan ubat untuk mengawal diri sendiri. Percaya bahawa anda boleh kawal time-bomb dalam diri anda. Anda kuat. Anda boleh lakukan.

"Aku tahu, depresi tak mudah dijinakkan. Tapi kalau hari ini kau dapat bertahan, maka kau seorang yang hebat. Kau pasti akan memenangi pertarungan ini. Apa yang kau perlu buat ialah, peluk depresi dan katakan- aku akan kuasai kau tak kira apapun yang berlaku."- SS

@theMaGi2018