Tuesday 17 September 2019

Beli Buku Secara Online?

Hai, hai! Hari ni aku nak share dekat mana aku biasa beli buku secara online. Okeylah, sebelum ni aku biasa beli buku di kedai buku. Tapi lama kelamaan aku rasa pilihan buku tak banyak di kedai buku (atau sebenarnya aku makin selektif dengan buku yang aku nak baca). Jadi, aku mula jenguk bookseller yang jual buku secara online.

At first aku rasa, beli buku secara online ni boleh dipercayai ke? Trusted ke mereka ni? Tapi aku rasa aku tak dapat tahan keinginan aku nak beli buku bila aku nak sangat beli buku Tere Liye yang bertajuk Bidadari Bidadari Surga. Kemudian kawan aku suggest bookseller di Instagram @ak_empresa. Makanya, aku pun dapat buku yang aku idamkan.

Seterusnya, aku beranikan diri untuk cuba beli buku dengan seorang lagi bookseller di Instagram iaitu @rabia_bookstores. Aku beli buku Tere Liye yang bertajuk Rembulan Tenggelam di Wajahmu, Rindu dan Pulang. Servis mereka ni very nice. Cepat respond, cepat reply dan pos pun cepat. Tapi beberapa buah buku yang aku nak sangat tak ada dalam stok.

Jadi aku cuba bookseller yang lain, atas cadangan bookseller yang lain juga iaitu @bukuindonesiaku. Aku beli banyak buku dengan bookseller ni. Antaranya ialah:

  • Cantik itu Luka by Eka Kurniawan
  • Seperti Dendam, Rindu Itu Harus Dibayar Tuntas by Eka Kurniawan
  • Kisah Sang Penandai by Tere Liye
  • Ronggeng Dukuh Paruk by Ahmad Tohari
  • Hujan by Tere Liye
  • Dilan 90 dan Dilan 91 by Pidi Baiq
  • Calon Arang by Pramoedya Ananta Toer
Tapi aku tak suggest korang beli buku dengan @bukuindonesiaku sebab booksellernya hilang entah ke mana. Ada dua buku aku dia tak hantar sampai sekarang, aku beli tahun lepas. Aku dah bayar, total RM80. Entahlah, aku tak tahu nasib bookseller tu. Aku marah betul bila dia tak reply whatsapp aku, aku rasa dia tipu aku. Tapi bila aku fikir balik, banyak juga buku yang aku beli sebelum ni dan buku-buku tu bukannya murah. Kenapa lepas aku dah beli begitu banyak buku, baru tergerak hati nak menipu aku? So, aku assume dia sakit atau dia meninggal. Aku redho je lah buku yang aku tak dapat tu. Sedih banget lho. Sebab aku nak sangat buku tu- Rara Mendut dan buku tentang perkembangan penulisan dan Malaysia dan Indonesia.

Sekarang, aku beli buku dari tanah seberang melalui page ULAT BUKU Bookstore di Facebook. Alhamdulillah setakat ni aku dah berjaya beli dua buah buku. Banyak buku yang bagus sampaikan aku tak tahu nak beli yang mana, aku hampir nak habiskan duit simpanan aku disebabkan buku (haha~). Jadi kalau ada keinginan nak beli buku secara online tapi tak pasti nak pilih bookseller yang mana, mungkin ULAT BUKU Bookstore memenuhi selera korang. 

Ini dia buku yang aku beli. Lepas ni, aku nak survey buku lain, hehe~

Buku kedua yang aku beli. Konflik teruk aku sebelum aku buat keputusan sebab aku nak beli buku Eka Kurniawan. Tapi last2 aku beli buku ni, sebab tajuk tu sangat provokatif. Harga tak termasuk postage, RM38

Yang ni buku pertama yang aku beli dari UB Bookstore. Ensiklopedia, bukan novel, bukan antologi, bukan kumpulan cerpen. Tapi aku berjaya habiskan pembacaan dalam tempoh seminggu. Harga buku ni tak termasuk postage, RM48.

p/s: Aku harap royalti buku masuk lepas ni. Aku stres bila nampak buku lalu dekat wall FB aku, buku-buku tu tak bertuan. Aku nak jadi tuan mereka! Arghh!

@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment