Tuesday 17 September 2019

Book Session: Tirani (Beb Sabariah)

Hai, MaGians! Hari ni baru ada kesempatan nak update blog. Banyak kejadian di bulan September ni. Starting with problems di minggu pertama, minggu yang kedua aku dilimpahi dengan rezeki. Makan free, tengok wayang free, free dessert, dapat hadiah, keluar jalan-jalan, makan sedap. Kawan-kawan pun sentiasa get ready nak teman aku bercerita. It feels really good. Kawan yang baik pun rezeki jugak.

Ok, untuk bulan ni aku berjaya habiskan pembacaan beberapa buah buku. Tapi buku pertama yang aku nak share and review ialah:

Judul: Tirani
Penulis: Beb Sabariah
Terbitan: DBP
Tahun terbitan: 2018 (terbitan asal 2015)
Mukasurat: 350 
Kategori: buku KOMSAS Tingkatan 5

Tentang Penulis

Penulis buku Tirani, Beb Sabariah ni merupakan penulis Sarawak. Aku kenal penulis ni kali pertama pada tahun 2014. Masa tu bengkel pengumpulan manuskrip (dari bengkel inilah lahirnya novel pertama aku bersama DBP, Acang Merpati). Sebagai penulis Sarawak dan penulis yang amat senior, novel Tirani ni banyak menerapkan elemen Sarawak- dari sudut budaya, adat resam, sejarah, geologi, sosiologi dan juga penerapan bahasa tempatan. Aku kira, penulis memang bijak selitkan elemen tersebut sambil meneruskan jalan cerita yang berkisar tentang prinsip emansipasi dan konflik seorang wanita dalam memahami makna kecantikan sebenar.

Daya Tarikan Buku

Aku rasa daya tarikan buku ni terletak pada tajuk buku itu sendiri- Tirani. Terdapat satu quote yang menarik dari buku ni iaitu "Kecantikan dan kesempurnaan itu hanyalah tirani yang berumur pendek." Melalui buku ni, penulis cuba sampaikan trend dan obsesi manusia terhadap kecantikan sehingga ada manusia (seperti watak utama, Waheeda) sanggup mengubah kejadian Tuhan tapi kecantikan yang dianggap dapat memberi kebahagiaan diri akhirnya menyebabkan Waheeda ditimpa masalah di kemudian hari.

Selain dari kemampuan penulis menyelitkan elemen Sarawak yang sangat bermaklumat (ada juga yang aku tak tahu seperti proses nak meminang di Sarawak walaupun aku ni orang Sarawak), aku suka bagaimana penulis memasukkan beberapa quotes dari ahli falsafah dan setiap quotes itu seiring dengan perkembangan cerita. Mungkin ada penceritaan yang aku rasa macam agak panjang berjela-jela, aku skip sebab aku rasa tak begitu mempengaruhi kefahaman dan pembacaan aku, tapi aku suka kosa kata yang digunakan. Kebanyakannya baru, segar dan menarik perhatian. Sedikit sebanyak aku sedar aku perlu lebih banyak membaca dan kosa kata aku tak sebanyak yang aku sangka.

Cuma nak kongsikan sedikit perasaan aku sepanjang membaca buku ni, jujur aku nak bagitahu aku rasa macam dejavu bila baca novel ni. Sebelum aku baca (padahal aku beli novel ni tahun lepas), aku selalu belek-belek. Selalu tengok mukasurat, tapi aku tak pernah serius nak baca. Kemudian bulan lepas masa aku pergi taklimat DPIBN, salah seorang penulis tegur aku punya pendakap gigi dan dia kata dia teringat dengan novel Tirani. Dari situ aku mula tertarik nak tahu tentang buku ni dan sememangnya aku rasa macam ada kebetulan yang aneh dalam jalan cerita buku ni. Aneh bukan sebab Waheeda selalu dibuli sebab dia tak cantik tapi ada perkara lain yang menyebabkan aku rasa dejavu. Mungkin aku boleh katakan:
  • Kisah awal perkenalan Waheeda dan Zahid. Semacam penceritaan semula kisah yang aku pernah dengar sebelum ni.
  • Adat bertekul, kebetulan baru-baru ni aku ada discuss benda ni dengan member.
  • Isu ED (Erectile Dysfunction)- ada orang tanya benda ni kat aku sebulan sebelum aku baca buku ni.
  • Masalah pening yang dihadapi oleh Waheeda lebih kurang sama macam aku. Simptom yang hampir sama.
Ada lagi kebetulan yang ganjil tapi aku malas nak taip panjang-panjang. By the way, buku ni juga ada selitkan info kesihatan seperti masalah kolesterol, isu kemurungan, ujian DNA dan juga masalah ED. Walaupun kandungan buku ni diedit untuk disesuaikan dengan pembacaan pelajar (sebab buku ni dah dijadikan sebagai buku KOMSAS), aku masih dapat rasakan apa yang penulis tu nak sampaikan. Cuma di awal cerita, aku nampak penggunaan nama Waheeda dan nama panggilannya iaitu Eda sering tak konsisten. Pendapat aku, sebaiknya nama panggilan itu digunakan dalam dialog, flashback ataupun teknik yang lain tapi bukan semasa cerita sedang diceritakan (susah juga nak terangkan maksud aku ni). Apa-apapun, aku ucapkan tahniah kepada penulis sebab berjaya hasilkan sebuah buku yang fokus kepada permasalahan wanita pada masa kini dan juga permasalahan lelaki yang berdepan dengan pemikiran stereotaip.

Aku mulakan pembacaan pada Jumaat lepas, dan pada malam Isnin (16 September) pembacaan tamat. Dalam tempoh masa tersebut, aku rasa buku ini memang berjaya menarik perhatian aku.

@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment