Thursday 2 May 2019

Teeth Braces dan Power Chain

Hai, dearest! Hari ni hari pertama bulan Mei. Banyak perubahan dalam hidup aku tahun ni, ada yang bergerak agak cepat so aku kena slow down sikit. Bagi relax, tak payah laju sangat. Tapi kalau bab braces, kalau progress lambat tu maksudnya doktor kena buat sesuatu.

Lepas cabut gigi bulan 1 dan bulan 3, melengkapkan jumlah kesemua gigi kena cabut ialah sebanyak 8 batang gigi (4 batang gigi bongsu dicabut tahun lepas), korang boleh agaklah memang ketara gap antara gigi. Aku tahu betapa braces berusaha nak rapatkan gigi aku, aku boleh rasa setiap malam. Kemudian pada 26 April 2019 (Jumaat) iaitu review aku yang ke-6, doktor gigi aku buat scaling sebab gigi aku ada kesan gula (sebab aku minum 100 Plus, makan Kit-Kat, bedal tart telur). Dan lepas tu, doktor aku rasa dah tiba masanya untuk pasang Power Chain kat gigi aku.


Apa tu Power Chain?


Image result for power chain
credits: sharkyslog.wordpress
Power chain ni getah yang boleh diregangkan dan boleh kembali ke bentuk asal, dipasang untuk rapatkan kedudukan gigi so dapat hilangkan gap antara gigi. Pemasangan chain ni bergantung pada posisi gigi sebenarnya.

Image result for power chain
credits: pinterest.com
So dalam kes aku, gigi aku macam kat gambar di atas. Doktor nak posisi gigi taring aku berubah ke belakang so gigi rabbit aku yang besar dua ketul tu ada ruang nak masuk ke dalam. So, doktor pun pasang chain ikut  colour band which is red. Doktor aku tak nak pasang sekali gus sebab dia punya target tu, dia nak gigi taring aku yang berubah posisi. Lepas tu barulah dia fix gigi bahagian bawah. Kalau pasang semua sebenarnya boleh menyebabkan rasa sakit. Sebab power chain ni kenakan daya yang kuat untuk tarik akar gigi ke posisi yang ditetapkan. Hari pertama aku pakai power chain, kepala aku rasa sakit, especially bahagian mata. Memang struggle jugak nak makan. Tapi power chain ni sangat membantu untuk mencantikkan posisi gigi.

Jadi kalau ada soalan, pakai power chain sakit tak?
Yes, sakit dan tak selesa.

Berapa lama pakai power chain?
Bergantung dengan keadaan gigi, ada yang pakai selama 6 bulan. Ada yang pakai sampai berbelas-belas berpuluh-puluh bulan. Aku baru pakai 6 hari so tak nak komen awal sangat.

Macam mana nak redakan rasa tak selesa akibat power chain?
Aku makan ice cream, makan ABC, telan pain killer.

Penting ke pakai power chain?
Untuk gigi yang ada gap besar macam aku ni, aku rasa penting. Kalau tak pakai, bila agaknya gigi tu nak rapat kalau harap dawai braces je?

Mahal ke pasang power chain ni?
Power chain aku termasuk dalam kos pasang braces which more than 1K. Aku tak tahulah kalau klinik gigi yang lain caj power chain dengan harga lain.


Okay, apa lagi soalan pasal Power Chain? Err, rasanya tu je lah. After Raya nanti aku akan pergi review untuk kali yang ke-7. Rasanya, masa tu doktor akan pasang power chain untuk gigi bawah pulak. Memang slim lah aku sepanjang tahun ni, hahaha~

@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment