Thursday 30 May 2019

Artwork Affection!

Hello Mei! Dah nak habis bulan Mei, baru aku nak update. Sorry gais (loyal readers, half loyal readers or passerby), ada banyak kejadian bulan ni. Plus, aku dapat banyak kejutan at the end of April, berterusan sampai sekarang dan aku masih rasa macam... mimpi ke?

Okay, entri kali ni pasal artwork. Bertemakan affection. Anda pelik? Biasanya artwork aku ni bertemakan dark and eccentric. Kenapa aku berubah? Taklah, kali ni aku memenuhi permintaan orang dan aku try nak join buat cover buku. Tapi itulah, tahun ni memang penuh dengan affection, aku pun tak sangka sebenarnya. Well, Tuhan nak bagi aku rasa bahagia lepas aku sakit jiwa tahun lepas, kenapa nak stres bila boleh happy?

Alright, ini dia artwork aku.

Artwork ni aku buat untuk rakan penulis si Rinni Issac, 1st attempt. Bertemakan bulan dan cinta. Aku try masukkan elemen misteri. Entah sampai ke tidak perasaan misteri tu, aku pun tak pasti.

Yang ini 2nd attempt aku buat tema yang sama macam di atas. Tapi aku nak artwork kali ni lebih mellow, ada sense of admiration. So far, ada yang komen aku berjaya sampaikan perasaan tu. Hmm, pat on my back.

Untuk artwork ni, aku sebenarnya nak try buat cover buku versi melayu Hanna Alkaf. 1st time aku try, so hasilnya memang agak neraka sikit (sikit ke banyak?). Walaupun aku tak berjaya, tapi sedikit sebanyak aku dapat pengalaman baru.

Okay, artwork ni 2nd attempt aku. Tema masih sama, percubaan nak buat cover buku. Tapi aku implement elemen chibi yang lebih comel. Ada yang bagi komen, artwork ni cantik kalau dibuat button badge. Ada jugak yang bagitahu, artwork ni mengingatkan mereka dengan buku Dilan.

Artwork ni kawan satu sekolah request. Sebenarnya artwork ni 2nd attempt. Tapi aku malas nak upload yang 1st attempt sebab aku lagi suka yang ini. Tak pasal-pasal aku banyak lukis tema sawit tahun ni, hahaha!

Seterusnya, tema pasangan untuk sekali lagi. Yang ni kawan satu sekolah, satu kelas dari Tingkatan 1 sampai Tingkatan 6 Atas buat request. Aku buat sepantas dan se-simple yang boleh. Again, tema sawit. Bukan 1 tapi 3 aku buat.

Ini artwork yang kedua untuk member aku tu.

Dan ini yang ketiga. Lepas tu aku berazam aku tak nak lukis benda sweet sawit lagi.

Haha, ye lah tu. Lepas tu aku lukis yang ni pulak. Based on someone's dream. Dia bagitahu aku pasal mimpi dia yang misteri, mimpi yang terjadi pada bulan 9 tahun lepas. Dia nak tengok mimpi tu dizahirkan dalam bentuk seni, jadi aku pun buatlah.

Yang ni 2nd attempt, aku rasa macam aku nak cuba lukis mimpi dia ni sekali lagi. Walaupun aku rasa macam nak taubat nasuha dari melukis benda sweet ni, aku buat jugak. Dia bagitahu aku, dia lebih cenderung ke arah artwork ni sebab hampir macam mimpi dia.

Okay yang ni aku boleh letak tag 'special'. Sebab ada orang gelar aku ni sejenis pasu. Pasu yang rare, unik dan berbeza. Aku sangat appreciate dengan cara dia berfikir sebab aku dianggap sebagai sejenis artifak muzium yang tak ternilai harganya. So sebagai tanda terima kasih dan penghargaan, aku lukis artwork ni untuk dia.

Okay, aku berjaya update entri ke-3 untuk bulan Mei. Lepas ni ada entri lain menyusul. Stay tuned!

@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment