Friday 31 May 2019

Resipi Egg Roll Nanas

Hai! Last entri bulan 5 pada hari terakhir bulan 5. Tak lama lagi nak Raya. Aku semangat nak Raya tahun ni walaupun apply cuti 2 hari je. Masa bulan puasa ni aku sungguh gigih merenung resipi kat Facebook tapi kebanyakannya macam susah nak buat. Sebab aku tak ada bahan, aku tak ada peralatan, dan aku malas. Sebab ketiga tu aku cukup yakin.

Tapi ada satu resipi tu aku rasa aku boleh buat. Egg roll. Memang aku ada telur ayam kat dapur. Menurut resepi yang aku baca tu, egg roll tu dibuat atas frying pan. Aku tak ada frying pan, ada kuali je. So what? Aku buat jugak. Walaupun resepi tu guna bahan yang nice, such as daun ketumbar, carrot, sosej cincang, tomato and the list goes on and on, aku tak ada bahan tu. Yang aku ada cuma telur, bawang merah, carrot, nanas dalam tin, cili.

Apa yang aku boleh buat dengan bahan yang sedia ada? Aku buat egg roll nanas.

Bahan-bahan?

  • Telur 2 biji (boleh je nak tambah banyak)
  • Cili hiris halus-halus (pilih yang jenis pedas, baru sedap)
  • Nanas, potong kecik-kecik
  • Baby carrot, potong halus-halus
  • Bawang merah, tumbuk dalam lesung tapi jangan sampai hancur.
  • Garam, Maggi cukup rasa
  • Nak lagi extra? Aku masukkan pes sambal nasi lemak express.
Cara buat?
  • Gaul semua bahan di atas
  • Goreng dalam kuali, masukkan sedikit demi sedikit, lipat perlahan-lahan.
  • Bila semuanya roll dalam keadaan cantik, warna pun dah keemasan, sila angkat egg roll dengan kadar segera sebelum hangus.
  • Kemudian, potong dengan kemas dan cantik. Walaupun egg roll tu nanti masuk dalam perut jugak, kena la potong kemas dan cantik. Baru la nampak macam egg roll.
Nak tengok gambar? Ini dia. Fuh, lama dah tak update resepi. Harap korang suka :)





@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment