Monday 17 June 2019

Diari Power Chain

Hai readers! Hari ni aku nak buat catatan tentang power chain. Again, power chain. Aku dah mention kisah power chain dalam entri Teeth Braces dan Power Chain bulan Mei. Tapi dalam entri tu aku tak insert gambar selepas pasang power chain. Sebab masa tu aku cuma pasang power chain untuk gigi taring bahagian atas. So, tak ada perubahan sangat pun pada peringkat awal.

Jadi untuk peringkat yang seterusnya, review bulan Jun, doktor gigi aku dah pasang power chain untuk gigi taring bahagian atas kali kedua dan gigi taring bahagian bawah untuk kali pertama. Okay, kali ni aku cuma nak cerita secara ringkas je tentang after effect selepas pasang power chain iaitu:

  1. Mula-mula bila dawai ditanggalkan, doktor review kedudukan gigi taring bahagian atas. Kedudukan gigi taring dah mula berubah. Tuhan je tahu betapa seksanya aku untuk 3 minggu selepas pasang power chain kali pertama. Gigi dan gusi rasa ngilu sepanjang masa. Tapi untuk 3 minggu terakhir sebelum review, aku dah rasa okay.
  2. Selepas doktor check keadaan bracket dan kedudukan gigi, doktor pun decide untuk pasang power chain. Untuk percepatkan perubahan kedudukan gigi so, gigi yang lain boleh follow masuk ke kedudukan masing-masing. Aku tak sabar nak tengok perubahan tu. Tapi kena la tanggung consequences. Pasang power chain atas bawah akan menambahkan rasa ngilu 2 kali ganda dari yang sebelumnya.
  3. Semasa proses pemasangan power chain, aku rasa macam sakit semacam. Doktor tanya, sakit tak? Sakit atau force? Bila aku fikir balik, yang aku rasa tu bukannya sakit tapi lebih ke arah force. So aku jawab force. Kata doktor, kalau rasa force tu normal. Sebab itulah tujuan power chain, untuk force gigi tu berubah kedudukan. Tapi kalau rasa sakit, tak normal. Doktor takkan pasang power chain dan gigi direhatkan untuk elak rasa sakit berterusan.
  4. Menurut pengalaman aku, pasang dawai braces tu lebih excited sebab aku dapat rasa doktor 'kunci' bracket dan aku rasa gigi aku dalam posisi yang ketat. Tapi bila pasang power chain, gigi rasa lebih ketat dan ability untuk mengunyah jadi sangat perlahan. Dan proses nak pasang power chain pun agak leceh. Boleh tahan jugak aku tengok doktor gigi aku struggle nak pasang power chain dalam mulut aku.
Okay, selepas pasang power chain, inilah hasilnya. Baru je pasang Jumaat lepas. Tengoklah macam mana progress selepas 6 minggu. Gigi dan gusi, tolong bagi kerjasama. Aku nak tengok gigi aku cantik hujung tahun nanti.




Just nak remind kepada mereka yang baru nak berniat pasang braces atau baru je pergi daftar kat klinik gigi berdekatan, keadaan gigi yang pakai braces memang macam ni. Ada teeth gap, ada gigi kena cabut, warna gigi agak yellowish. But semua tu normal. Yang penting ialah end result. Bak kata geng aku kat klinik gigi, beauty is pain. Haha, she's damn right!

@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment