Sunday 30 June 2019

Bengkel Perolehan Cerita Rakyat 2019: Hari ke-2

Okay, sambungan untuk sesi bengkel perolehan di DBP Cawangan Sarawak. Untuk hari ke-2, 30 Jun 2019 dan juga hari terakhir bulan Jun, pagi-pagi aku dah datang ke DBP dan siapkan bahan untuk pembentangan judul dan sinopsis cerita rakyat dari perspektif kanak-kanak. Sejujurnya, aku memang struggle untuk turunkan aras pemikiran aku ke tahap kanak-kanak, laras bahasa pun banyak yang diubah dan aku cuba ubah gaya penulisan aku ke paras yang lebih mudah, sesuai untuk pemahaman kanak-kanak. Bengkel ni menerangkan metodologi dan perspektif penulisan buku mengikut usia, sesuatu yang baru bagi aku sebab aku penulis buku dewasa. Plus, memandangkan cerita rakyat kanak-kanak ni merupakan projek buku bergambar, maksudnya aku kena turunkan lagi level aku. Sebagai illustrator yang sangat cinta pada creepy, dark and odd artwok, aku kena bertukar lagi- aku kena melukis sesuatu yang manis, yang comel, yang menghiburkan. Wow, aku rasa macam berubah habis tahun ni.


So, sepanjang bengkel dan juga pembentangan judul yang aku rasa aku present tak sampai 5 minit pun sebab aku straight to the point, tak banyak komen negatif yang aku terima. Cuma aku cuma dapat pertanyaan pasal certain words yang menarik perhatian such as manang dan guci. Overall, pemilihan cerita rakyat aku tu tak ada masalah besar. Aku cuma perlu proceed penulisan dan ilustrasi as a guide untuk editor. 


Jujur la aku nak bagitahu, bengkel ni satu kejutan bagi aku. Perolehan bahan untuk bengkel ini pun satu kejutan bagi aku. Dan aku datang ke bengkel kali ni pun dengan kawan, selalunya aku sorang-sorang je... ini pun satu kejutan sebenarnya, hahaha! Apa-apapun, aku nak ucap tahniah kepada semua peserta yang sertai bengkel ni, aku harap semuanya berjaya terbitkan buku cerita rakyat kanak-kanak pertama dan lebih bersemangat dalam bidang penulisan. By the way, sertai bengkel ni sebenarnya dapat pertemukan aku dengan rakan penulis lain iaitu Cikgu Yusuf Mustanir, Dr. Idris Boi, Osman Zaini, Faizal Jarawi dan ramai lagi. Maka, bulan Jun berakhir dengan penuh semangat!

Okay, masa untuk menulis~

@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment