Sunday 30 June 2019

Bengkel Perolehan Cerita Rakyat Kanak-Kanak DBP 2019

Assalam, selamat pagi! Aku nak mulakan entri sebelum berakhirnya bulan Jun dengan perasaan yang penuh humble lagi bersyukur sebab dengan tak disangka-sangka, aku diundang untuk menghadiri bengkel perolehan dari DBP pada tahun ini, untuk kali kedua. Kali pertama, aku diundang untuk perolehan manuskrip karya kreatif. Melalui undangan tersebut, aku berjaya terbitkan buku kedua aku, Acang Merpati melalui kerjasama antara DBP Sarawak dan DBP Kuala Lumpur (boleh rujuk pautan berikut untuk info lanjut: bengkel penulisan 2015)

Okay, back to story. Pada 29 Jun 2019, hari Sabtu yang selalunya aku manfaatkan dengan tidur dengan aman lagi damai, aku pilih untuk sertai bengkel cerita rakyat Sarawak untuk kanak-kanak. Aku tak expect pun pasal bengkel ni, apalagi genre penulisan buku kanak-kanak, lebih-lebih lagi buku bergambar untuk budak Tahap 1. Untuk bengkel kali ni, pembimbing yang hadir ialah pensyarah UPM yang pakar dalam penulisan buku kanak-kanak iaitu Profesor Madya Dr. Nik Rafidah Nik Muhamad Affendi. Pengarah DBP Sarawak yang baru pun ada sekali untuk bagi sepatah dua kata mengenai tujuan bengkel diadakan. 

Dalam masa yang sama, penerangan dari bahagian editorial buku kanak-kanak yang diterangkan oleh ketua editor pun ada- mengenai konsep buku yang dikehendaki, jenis buku kanak-kanak, insentif, royalti, lesen buku dan sebagainya. Aku malas nak menaip banyak-banyak pasal benda tu semua. Sebab aku rasa bimbingan penulisan lagi penting. Plus, aku ni penulis buku thriller/jenayah/psikotik/seram. Nak tukar genre dari gila ke tahap lurus bendul itu sungguh susah sebenarnya. But still, undangan ke bengkel yang boleh dikatakan agak restricted dari segi jumlah peserta dan bukan mudah nak masuk ke dalam circle penulis DBP, aku hargai peluang ni dan aku rasa tak salah kalau aku cuba tukar genre. Lagipun, rugilah aku kalau aku tak pergi sebab aku dapat goodies dari DBP dan makanan yang disedia untuk peserta semuanya sedap.

Alright, aku attach beberapa gambar masa hari pertama bengkel:


Pengarah DBP Sarawak bagi sepatah dua kata

Ketua editor bahagian buku kanak-kanak bagi penerangan

Sesi bimbingan penulisan cerita kanak-kanak dari pembimbing bengkel

Editor kanan bahagian buku kanak-kanak bagi penambahan info

Sesi bergambar bersama semua peserta, pengarah, pembimbing dan warga DBP yang lain pada hari pertama bengkel

Sebelum sesi bimbingan bermula, kena la selfie dengan peserta di sebelah...hahaha!


@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment