Thursday 27 June 2019

Johorror Review

Hai, Magians! Hari ni aku baru ada kesempatan nak update pasal buku yang aku beli masa KLIBF tahun ni. Macam biasa, aku dan cerita seram berpisah tiada. So, tak susah nak habiskan bacaan. Yang susahnya nak cari masa nak membaca. Sebenarnya, buku Johorror ni antara buku yang laris masa KLIBF. Walaupun aku tak dapat tandatangan Chaku tapi at least aku dapat juga beli buku ni dan aku dah baca dan aku suka beberapa cerita dalam tu. Antara cerita yang aku suka ialah:
  • Apollo River View Hotel (aku suka plot twist dalam cerita ni, aku berjaya diperbodohkan, haha)
  • Gunung Ledang (yang ni pun plot twist, tapi ada banyak pengajaran dalam cerita ni)
  • Hentian Sebelah Simpang Renggam (kisah ni mengingatkan aku dengan kisah misteri yang aku sendiri alami masa aku dan member aku balik dari Cameron. Masa nak on the way balik ke KL, kitorang hampir keliru dengan dua simpang. Tiba-tiba signage ke KL bertukar jadi signage ke Lebuhraya Karak)
  • Kukup (cerita ni bagus untuk sesiapa yang berhajat nak explore ke kawasan yang tak pernah di-explore)
  • Ayer Baloi (haha, cerita ni kelakar bercampur seram sebab masa bulan puasa tahun ni aku ada kegilaan terhadap nanas. Lepas baca cerita ni, tiba-tiba aku rasa macam trauma sikit)
  • Pasar Karat Rengit (cerita ni ditujukan kepada semua penggemar barang vintage, termasuk aku)
  • Tanah Perkuburan Mahmoodiah (siapa sangka Siri boleh bercakap dengan jin?)
  • Perpustakaan Sultanah Zanariah (sebagai ex-student in library management UiTM Shah Alam dan aku pernah bekerja sebagai part time librarian di UNIMAS, aku approve cerita ni. Library ialah tempat ilmiah dan seram dalam masa yang sama)
Seperti biasa, saiz buku ni memang sesuai untuk dibawa, disimpan dan dipegang. Font pun bagus. Cover buku is mystery as always, macam gaya Ghospital. Kalau nak tanya pendapat paling jujur, aku lebih suka Ghostpital, tapi Johorror pun ada tarikan tersendiri. Apa yang paling menarik, penulis buku ni tahu pilih judul buku yang simple dan catchy, kudos to you Mr. Chaku! Di sini aku tak berminat nak listkan cerita yang aku tak gemar. Cuma aku nak point out 1 error yang sedikit mengganggu bacaan aku iaitu:
  • Perenggan pertama cerita Apollo River View Hotel berulang sampai 2 kali (page 22)
So, overall untuk buku ni? Aku bagi rating 8/10. Kebetulan aku pun tengah usahakan siri cerita seram aku juga sekarang ni iaitu Kami Sentiasa Ada (siri 1 dan 2 dah diterbitkan di Wattpad atas nama Shield Sahran), maka baca buku seram macam buku Chaku ni bagi inspirasi jugalah sebenarnya. 

@theMaGi2o19


No comments:

Post a Comment