Tuesday 8 December 2015

Bengkel Penulisan Dewan Bahasa dan Pustaka 2015

Salam Selasa untuk hari ke-8 bulan Disember. Hari ni aku nak buat short entry tentang aktiviti di awal bulan Disember. FYI, aku mendapat undangan sebagai peserta oleh Dewan Bahasa dan Pustaka untuk bengkel penulisan dan perolehan karya kreatif. Bertempat di Ruai Belaga Hotel Grand Continental dari 4 hingga 6 Disember, aku mendapat peluang untuk bertemu dengan penulis berpengalaman dan mendapat bimbingan dari sasterawan negara iaitu SN Datuk Anwar Ridhwan. Boleh dikatakan...aku dah jumpa pintu masuk ke alam penulisan. Apa yang aku perlu buat ialah masuk ke alam tu dan rebut peluang.

Bila aku fikirkan balik, mampu ke aku buat dan siapkan novel after bengkel ni? Harap-harap, aku tak dihinggap penyakit malas. Okey, sedikit gambar semasa bengkel penulisan untuk dikongsi :)

Sesi suai kenal dan main sambung ayat. Penulis Cikgu Yusuf Mustanir
tengah khusyuk fikir macam mana nak sambung ayat yang aku
tulis.
Suasana sekitar bilik Ruai Belaga di Tingkat 1 Hotel Grand
Continental Kuching
Tempat duduk untuk peserta.
Sesi bimbingan penulisan bermula oleh SN Datuk Anwar Ridhwan.
Sempat snap gambar fail~
Mempelajari struktur novel 'Penyeberang Sempadan'.
Sesi pembentangan sinopis/draf novel untuk bengkel penulisan pada
hari kedua. Penulis Cikgu Hidayah peserta pertama yang berani
bentang draf.
Masuk hari ketiga, sesi bimbingan pun  selesai dan dapat sijil. Trimas
Hajah Bibi Sabariah (penulis Beb Sabariah) sebab tolong snap gambar ni ^^

@themagi2015

No comments:

Post a Comment