Tuesday 17 December 2019

Jadual Review Braces Terakhir

Hai visitors! Hari ni aku nak update kejadian review braces aku yang terakhir dalam jadual appointment wajib aku bersama doktor. Aku mula pakai pendakap gigi ni tahun lepas iaitu bulan 7. Tapi persediaan untuk pakai pendakap gigi ni bermula pada bulan April 2018. Dan bulan ini iaitu pada 16 Disember 2019, jadual 12 kali appointment bersama doktor gigi pun dah lengkap.

Okay bagi yang tak faham maksud aku ni, proses review braces bermula selepas braces dipasang. Setiap 6 minggu, patient perlu berjumpa dengan doktor gigi untuk pemeriksaan, tukar dawai, betulkan kedudukan bracket sekiranya tertanggal, teeth scaling dan pasang power chain (ikut keperluan patient). Patient perlu buat review braces sebanyak 12 kali tapi braces takkan ditanggalkan selagi kedudukan gigi tak seperti apa yang doktor gigi nak. Jadi, walaupun jadual aku dah lengkap tapi aku still pakai braces dan teruskan sesi review braces sehingga gigi aku betul-betul rapat dan cantik. Tapi review selepas jadual 12 kali tu dimaklumkan tak berbayar kecuali untuk teeth scaling, yang tu kena bayar la.

So far, macam ni la keadaan gigi aku sekarang lepas tukar dawai dan pasang power chain:


Dan ini keadaan gigi aku pada bulan April 2013. Aku masih ingat masa ni aku baru lepas buat teeth scaling untuk kali pertama kat klinik kerajaan Batu Kawa.


By the way, pemakai braces yang komited sehingga giginya menjadi cantik ialah golongan yang sangat penyabar, tinggi komitmen dan bersedia untuk berkorban. Braces bukan semata-mata cantik, ada banyak benefit kesihatan dari aspek penjagaan oral health, teeth nerves dan juga baikpulih kedudukan rahang mulut. And for my personal reason aku rasa braces ni buat aku happy tersenyum lebar. Sebab? Aku berusaha untuk pasang braces ni dengan hasil titik peluh aku bekerja.

Makanya tahun depan aku masih bersama dengan braces aku. Sebenarnya aku sendiri belum ready nak berpisah dengan braces aku sebab aku dah terbiasa tengok bracket kat gigi. Aku still dengar isu kononnya pakai braces ni membazir. Okaylah, aku tak nak cakap banyak. Aku cuma nak nyanyi lagu Zizi iaitu "beras dapur engkau takkan jadi nasi aku~" hahahaha!

Peace, love, braces :)

@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment