Sunday 15 December 2019

Sesi Makan di Mr.Dakgalbi@Plaza Merdeka

Hai Ahad! Hari ini aku ada kesempatan nak kemaskini blog. Sebelum ni aku selalu tak ada masa, sibuk dengan kerja, which is not good untuk kesihatan secara overall. Okay, kali ni aku nak up kisah jalan-jalan cari makan. Aku rasa ni bukan food review yang betul la, aku cuma nak perkenalkan restoran makanan Korea yang baru di Plaza Merdeka, one of the most spectacular shopping mall di Kuching sebab terletak in the middle of Kuching's culture and history, iaitu di titik tengah India Street, Carpenter Street, Gartak Street, Gambier Street, Main Bazaar dan Kuching Waterfront.

Mr. Dakgalbi, restoran makanan Korea ni terletak di tingkat bawah Plaza Merdeka, bersebelahan dengan farmasi Watson. Ada satu lagi restoran makanan Korea kat tingkat yang sama iaitu Nene Chicken tapi konsep Nene macam KFC. Mr.Dakgalbi punya konsep macam restoran kat Korea sana. Jadi aku dan kawan aku pun try la hari Jumaat, kami cuti masa tu.

Source: Plaza Merdeka Page (Facebook)
Memandangkan kami memang baru 1st time makan di situ, agak confuse la masa nak pilih menu sebab menu di restoran ni mostly dalam bentuk set ikut jumlah customer. Kawan aku try set makan untuk 2 orang dengan harga RM76. Dalam set tu ada:
  • Daun salad
  • Daun kobis
  • Ramen
  • Daging yang dah siap dipotong
  • Nasi + seaweed
  • Cheese leleh
  • Radish (boleh refill)
  • Kimchi (boleh refill)
  • Salad mayonis (boleh refill)


Minuman tak termasuk dalam set, nak tambah nasi putih pun boleh. Set ni akan disediakan secara live depan mata so bersedia la bau makanan melekat kat baju, hahaha! Dan bila semua dah siap, aku dan kawan aku agak terkejut sebab set ni bukan sekadar 2 orang dapat makan, 4 orang pun boleh sebenarnya.


Jadi kesimpulannya, aku dan kawan aku makan sampai kenyang sampai tak boleh bangun dari kerusi. Tapi memang sangat berbaloi sebab makanan sedap, aku paling suka radish dan ramen. Daging pun sangat lembut, sedap dimakan bersama daun salad. Orange juice aku RM5, gelas besar. Pekat and sejuk tapi tak banyak ais so rasa juicy tu sampai ke sedutan terakhir. By the way, ini bukan promosi berbayar okay? Aku cuma nak bagi suggestion untuk mereka yang nak spend masa untuk makan-makan.

Aku dan kawan aku nanti nak try set lain. Nanti kalau dah try aku akan update.  Bagi aku, food therapy is one of my best therapy. Bak kata George Bernard Shaw:

"There is no love sincerer than the love of food."

p/s: kami tak dapat habiskan, so take-away la endingnya.

@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment