Tuesday 3 December 2019

Anugerah Tinta Kenyalang & Malam Lestari Bahasa 2019

Hai! Wow, lama gila tak update apa-apa kat blog. Bulan November terbang, just like that! To be honest bulan November tahun ni sangat tough, bagi aku la. Banyak sangat benda berlaku. Aku penat dan terpaksa stop blogging untuk seketika. Even manuskrip pun aku terpaksa hold dulu. But now, aku kembali untuk buang debu sapu habuk. 

Okay, 29 November hari tu aku dapat jemputan makan malam untuk Anugerah Tinta Kenyalang & Malam Lestari Bahasa. Jemputan tu unexpected, aku plan nak habiskan hari tu untuk tidur je tapi Tuhan tak bagi aku sorang-sorang kat rumah. So, aku pun pergi ke majlis tu yang bermula jam 7:30 malam dan selesai sekitar jam 10:50 malam. Memang happening malam tu, aku tak menyesal pergi dinner tu sebab ada beberapa event yang aku pergi sebelum ni aku rasa menyesal sikit sebab makanan tak sedap. Tapi event DBP ni, makanan memang sedap!

Okay, kat sini aku nak ucapkan tahniah kepada SMK Subis sebab menang majalah terbaik secara keseluruhan, kategori bahasa dan kategori sekolah menengah. Dan aku ucapkan syabas kepada SMK Tun Abang Haji Openg (sekolah aku dulu) sebab berjaya naib johan untuk majalah terbaik secara keseluruhan dan dapat bertahan selama berbelas-belas tahun. Aku respect dengan usaha pihak sekolah untuk pastikan majalah sekolah tak terkeluar dari senarai Top 3. Dan juga ucapan tahniah untuk SMK Bandar Samariang sebab dapat tempat ketiga untuk majalah terbaik keseluruhan.

Sebenarnya malam tu ramai penulis yang memenangi pertandingan dan karya mereka mendapat pengiktirafan. Aku tak ada rezeki tahun ni untuk kategori buku umum (novel). Tak apa, nanti aku cuba lagi. Sekurang-kurangnya aku syukur sebab tahun ni aku kembali semula ke ruangan akhbar. Seingat aku, aku stop hantar karya ke ruangan akhbar bermula tahun 2017 sebab masa tu aku fokus urus manuskrip novel. Mana-mana karya yang tersiar sekitar 2018 tu karya yang aku dah lama hantar sebenarnya, baru terpilih untuk disiarkan. Dan bila pergi ke majlis macam ni, aku teringat balik momen aku pergi ke Majlis Tinta Kenyalang tahun 2008, aku johan untuk kategori cerpen sekolah menengah. Dan sekarang aku kembali sebagai penulis yang tak berapa nak senior, hahaha!

Orait, tahun depan aku akan pastikan karya aku disiar di ruangan akhbar dan pada masa yang sama aku make progress dengan manuskrip novel aku yang lain. Semoga Tuhan perkenankan doa aku. Dan harap-harap aku dijemput lagi tahun depan. Sebab? Aku memang suka berkumpul dengan orang same-minded macam ni. Aku rasa macam aku...'hidup'. 

Emm, itu saja. Aku kongsikan gambar. Harap lebih banyak golongan muda di Sarawak berminat dalam  penulisan. Minat saja tak cukup, kena gigih untuk mendalami bidang penulisan. Ah, aku teringat saat aku struggle nak masuk dalam bidang ni. Sangat struggle. Bermula tahun 2004, tahun 2014 baru orang nampak aku. 10 tahun. So, jangan uji kesabaran aku, hahaha!

Gambar sepanjang majlis:





















Bergambar dengan Abizai Abi, penerima SEA Write Award tahun 2017
untuk kenangan. Mungkin aku pun ada rezeki dapat award ke menang
pertandingan ke tahun depan nanti. Amin.


@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment