Sunday 15 December 2019

Sayang Simunjan!

Hai, Magians! Aku datang lagi, nak update entri seterusnya. Alang-alang aku tengah bercuti ni, aku tak berminat nak tahu hal kerja. Aku nak relax. Jadi aku ikut trip ke Simunjan pada hari Sabtu 14 Disember. Trip ni bukan trip suka-suka tapi sebenarnya aku dan families pergi attend majlis nikah sepupu aku di Kampung Keniong, Simunjan.

Okaylah, aku nak kongsi sikit tentang Simunjan. Dulu aku selalu dengar nama Simunjan disebut-sebut sebab dulu jiran aku di Briged PGA orang Simunjan. Orang yang berasal dari Simunjan ni ada dialek pertuturan yang unik dan senang nak kenalpasti. Sebelum daerah Simunjan ditadbir oleh Bahagian Samarahan, daerah ini dulunya di bawah pentadbiran Bahagian Kuching. Selepas 27 Julai 1986, Simunjan ditadbir oleh Bahagian Samarahan bersama 2 daerah yang lain iaitu daerah Serian dan Samarahan.

Sebelum wujudnya daerah Simunjan yang ada pada masa sekarang, daerah Sadong telah dibentuk merangkumi kawasan Simunjan (lower Sadong) dan Serian (upper Sadong) pada era pemerintahan Brooke tahun 1901. Simunjan dijadikan pusat pentadbiran pada ketika itu. Kemudian Serian dipisahkan dari daerah Sadong pada 1955 dan satu daerah baru diwujudkan iaitu daerah Serian. Daerah Sadong pula diberi nama baru iaitu daerah Simunjan. Pada 1 Januari 2002, Bahagian Samarahan mempunyai 4 daerah iaitu daerah Simunjan, Serian, Samarahan, Asajaya (dan dua daerah kecil iaitu Sebuyau dan Tebedu).

Now kita berbalik semula dengan kisah kami nak pergi majlis kahwin. Ingatkan dah masuk dekat kawasan pasar Simunjan, kami dah sampai la ke tempat yang dituju. Rupanya, jauh lagi. Sebelum nak sampai ke Kampung Keniong, kena lalu banyak kampung yang lain. Bentuk demografi Simunjan ni berbukit bukau so ada la rasa macam naik kawasan tanah tinggi macam Cameron Highland. Kalau ikut kata makcik aku, kami kena lalu area balai polis, teruskan driving sampai jumpa SK Temiang kemudian teruskan driving sampailah nampak simpang masuk ke SK Keniong. Tak sangka jarak dari balai polis ke Temiang dan ke Keniong tu, masha-Allah... rasa macam nak pergi camping masuk hutan. Kami bertolak pukul 6:43 pagi dari Kuching dan sampai ke tempat dituju pada jam 9:00 pagi. Itu pun abah aku yang driving, kalau aku mungkin pukul 10-11 pagi baru sampai.

Just info tambahan, Kampung Keniong ni sebenarnya kampung masyarakat Iban yang dah memeluk agama Islam. Kampung ni memang sangat terpencil tapi nasib baik laluan masuk ke kampung ni bertar. Lepas habis majlis, kami pun singgah balik ke pasar Simunjan. Masa nak pergi bukan main lambat nak sampai, bila balik cepat pulak rasanya. Memandangkan ini kali pertama aku ke Simunjan dan kali pertama juga nampak kawasan Sungai Sadong iaitu sungai utama di Simunjan, aku rasa aku dapat gambaran yang baik untuk sambung menulis manuskrip.

Sayang Simunjan!








@theMaGi2019
[Klik pautan berikut untuk info lanjut mengenai Bahagian Samarahan]

No comments:

Post a Comment