Tuesday 24 December 2019

Makan-makan @Pelicana Chicken

Hai semua! Aku nak update satu lagi tempat makan best. Well bulan Disember ni bulan jalan-jalan cari makan. Aku tak ada masa nak cari pasal, hahaha!

Okay, hari Ahad lepas (22/12/2019), aku with siblings pergi makan-makan kat Pelicana Chicken di Jalan Song, Kuching. Tak jauh dari kawasan City One, seberang jalan je. Sebelum nak keluar makan, konflik juga nak pilih nak makan kat mana. Macam-mana tempat makan yang best muncul dalam kepala. Tapi akhirnya aku setuju makan di Pelicana lepas tengok review. Aku fikir, why not? Walaupun aku dah try restoran Korea sebelum ni which is Mr. Dakgalbi, aku nak tengok juga apa menu menarik di Pelicana. 

Pelicana Chicken ni ialah restoran yang berkonsepkan Korean's Gourmet yang terkenal dengan signature dish, Korean Fried Chicken yang tampil dengan pelbagai perisa. Aku ni dah macam promoter makanan. Lebih kurang macam Nene Chicken, kan? Tapi Nene macam KFC so aku rasa Pelicana ni worth to try.

So, bila sampai di Pelicana, kami dapat menu. Timbul lagi konflik- nak makan apa? Banyak pilihan dan mostly semuanya menarik. Lepas lama discuss kat meja, aku buat pesanan di kaunter. FYI, pekerja kat sini tak ambil order di meja pelanggan. Pelanggan kena pergi ke kaunter untuk buat pesanan.

Makanya, aku pun pesan menu iaitu:


Ini set Korean fried chicken bersalut madu 
dan seaweed kat sebelah (with nasi putih biasa).
Ayam tu sedap, rugi kalau tak cuba.

Yang ni Fried Enoki. Sedap! Mesti try.

8 ketul chicken wings Korean fried chicken perisa original.
So memang tak pedas, senang nak makan. And sedap!

Jajangmyeon- yang ni aku rasa macam...saiz kentang agak
besar, boleh potong kecik sikit. agak salty dan kuah tak cukup
banyak. Bolehlah...

Ini set Korean fried chicken spicy, nasi bijan and kimchi.
Adik aku cakap ayam tu sedap.

Yang ni menu kakak aku, lebih kurang sama macam
adik aku, tapi tambah sos mustard.

Dan yang ini, chocolate frappe. Actually aku dah
order hot chocolate untuk diri sendiri tapi aku tak boleh
resist bila tengok frappe. So aku tambah frappe dalam
order. Seriously aku suka gila frappe Pelicana ni!

Kalau tanya berapa star aku nak bagi? Dari segi service aku bagi 5. Sebab makanan cepat sampai. Dari segi kualiti makanan, aku bagi 4/5 sebab aku agak tak berpuas hati dengan jajangmyeon. Aku tak kata jajangmyeon tu tak sedap tapi menu ni tak menepati selera aku (aku tinggalkan 2 potong kentang and seketul daging ayam dalam tu sebab aku struggle nak kunyah).Fried chicken sedap, aku bagi 5/5. Untuk beverages, kakak aku cakap hot chocolate dia pahit while hot chocolate aku pulak tak pahit so aku bagi 4/5- tak konsisten dari segi rasa. Untuk frappe, of course 5/5!

Untuk rating secara overall, aku bagi 4.5/5. Ada banyak menu lain yang boleh dicuba. Harap-harap aku ada rezeki lebih tahun depan, boleh la sambung food-hunting. By the way, aku nak ucap rasa syukur sebab at the end of this year, aku diberi kesihatan yang baik, rezeki yang melimpah, dapat makan makanan sedap dan urusan pun dipermudahkan. 

Thanks FIXI!
Thank you December!
Thanks a million, 2019!

@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment