Sunday 15 December 2019

Cipta Memori @ Brooke Museum

Hello Sunday! Aku update lagi, kali ni pasal jalan-jalan selepas makan di Mr. Dakgalbi. Sesudah makan begitu kenyang, aku plan nak buat sesi 'longgarkan' perut. Actually aku memang plan nak jalan-jalan cari idea hari Jumaat tu sebab otak aku tepu. Dalam fikiran aku, aku nak bersiar-siar, bermula dari sekitar India Street, terus ke Squre Tower, kawasan Kuching Waterfront dan berjalan sampai ke area The White Barok. Depan White Barok tu tempat tunggu perahu tambang, aku nak pergi ke seberang which is Kampung Boyan. Dari Kampung Boyan, aku jalan kaki dan pergi ke Brooke Museum.

Brooke Museum ialah Fort Margherita. Dulu pernah berfungsi sebagai Muzium Polis selama puluhan tahun. Kubu ni dulu dalam kawasan Kem PDRM Briged PGA dan aku membesar di kem tu dari aku kecik sampai remaja. Aku berpindah bila aku berusia 18 tahun. So tempat ni memang aku sangat familiar dan even tempat ni dah sunyi sebab kem polis dah tak ada lagi dan sekolah rendah aku yang berjiran dengan kubu pun dah jadi ghost town, aku boleh bayangkan keadaan 20 tahun yang lepas tanpa sebarang masalah.

Kemudian, kawan aku kata dia nak ikut sekali sebab dia tak pernah pergi ke Fort Margherita. Jadi aku pun gerak la ke sana dengan kawan aku, kami berdua jalan kaki. Konon-konon feeling macam tourist sebab kebetulan hari Jumaat so ramai pulak tourist dari luar negara. To be honest, banyak kenangan aku kat seluruh kawasan kubu ni. Zaman kanak-kanak aku, zaman persekolahan, zaman membesar semuanya di kawasan yang sama. Kali terakhir aku pergi ke kawasan ni pada tahun 2014 tapi tak lama sebab hari tu hari terakhir sebelum sekolah aku ditutup dan berpindah ke tapak baru. Bila kawan aku join sekali dalam pengembaraan mencari idea dan membuang stres, aku secara tak langsung jadi tour guide. Walaupun hari tu memang panas, aku rasa berbaloi sebab cuaca panas tu memudahkan plan aku dan gambar pun cantik.

Bagi sesiapa tanya berapa bayaran masuk, RM10 per person untuk adult local macam aku. RM5 untuk kid local. Bayaran untuk pengunjung bukan Sarawak berbeza, ada tour package disediakan tapi aku rasa kawan aku beruntung sebab dapat tour guide tanpa bayaran, hahaha!

Tak sabar tunggu muzium yang lain open untuk lawatan :)

Tempat ni berdepan dengan The White Barok

Lepas sampai ke seberang (Kpg. Boyan), kena lalu kawasan ni.
Kalau sorang-sorang and penakut, aku tak suggest korang guna
laluan ni. Aku suggest korang naik jambatan Darul Hana, pergi
ke Pangkalan Sapi/Batu and try ambil Grab. Mintak hantar ke 
Fort Margherita

Ni kali pertama kawan aku baru sampai ke Fort Margherita


Dan aku tak tahu berapa kali aku ke sini. Tak sempat nak kira,
kawasan ni tempat aku bermain masa kecik2 dulu


Pertama kali kawan aku masuk ke dalam Fort Margherita

Dan pertama kali dia naik spiral staircase. Agak sempit
tangga ni, muat untuk seorang. Boleh kalau nak naik
berdua, tapi romantik sikit la, hahaha!

Dia nak selfie dengan James Brooke

Dan aku nak selfie dengan Charles Brooke. Entah kenapa
aku rasa macam Charles annoying bergambar dengan
aku. Muka dia macam ada ekspresi

Yang ini Sarawak's war song. Aku baru tahu Sarawak ada lagu perang

Dan yang ni salinan asal nota lagu kebangsaan negara Sarawak
suatu masa dahulu

Yang ni sedikit catatan mengenai seorang wanita jelita yang
pernah suka pada James Brooke tapi cintanya tak dibalas

Aku tertarik dengan keris Melayu abad ke-19. Keris antara
senjata kegemaran Brooke dari aspek praktikal, nilai seni dan
juga elemen mistik

Masa ni aku dan kawan aku tengah berehat di tingkat 3

Dan ini tingkat atas sekali. Kami berdiri atas puncak kubu.
Boleh nampak bangunan tinggi dan hotel di seberang. Awan
pun nampak cantik

Masa ni aku bergambar di ruang tinjau kubu yang berhadapan
dengan Sungai Sarawak. Ada teropong kat situ, tapi berdekad 
rosak. Teropong tu cuma dekorasi je

Kawan aku duduk dekat kawasan ruang tinjau, berlatar
belakangkan DUN baru

Suasana di sekitar kubu. Langit sangat biru, jangan
tanya tahap kepanasan aku masa tu

Sebelum balik, kawan aku bergambar depan pintu masuk kubu.
Dia struggle nak buka mata sebab silau

Lepas dipanggang, kami pun naik perahu tambang.
Masa untuk cari benda sejuk

Kembali ke Plaza Merdeka, kami singgah ke Stone Ice kat tingkat
bawah. Tak jauh dari Mr. Dakgalbi. Finally, pengembaraan tamat.
Mula pada pukul 1:30 petang, berakhir pada 7 malam


@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment