Wednesday, 5 June 2013

Sekilas: Sejarah Tempat di sekitar Kuching

Sarawak, merupakan negeri terbesar di Malaysia. Semua orang tahu pasal sejarah keluarga Brooke, gunung Santubong dan pengaruh kesultanan Brunei. Tapi, terdapat beberapa perkara yang sering tak disebut dalam sejarah Sarawak. Sebagai contoh, kisah di sebalik Kubu Margherita, Istana TYT, kisah kebakaran di Kuching, atau jambatan Satok yang kini sudah roboh. Ada sesetengah penulis Barat juga pernah terfikir bahawa ada sesetengah fakta tidak banyak disebut dalam sejarah Sarawak.


Bandaraya Kuching

Nama bandaraya ini sinonim dengan kucing, haiwan berkaki empat. Menurut laporan dari Kuching Book Asset: Kuching Terus Makmur, James Brooke dikatakan telah memasuki muara Sungai Sarawak lalu singgah di kampung Santubong. Di situ, beliau mendapati orang Melayu Santubong gemar membela kucing. Terdapat kisah lain iaitu James Brooke dikatakan sampai ke jeti tokong Tua Pek Kong lama lalu menemui anak sungai Mata Kucing dan mengetahui pokok mata kucing menerusi penterjemah tempatan. Rajah kedua iaitu Charles Brooke telah merasmikan nama Kuching sebagai nama tempat pada 1872. Tapi, nama Kuching ini sudah wujud sebelum kedatangan Rajah yang pertama.

Jalan Padungan

Jalan Padungan ini pada asalnya sebuah bukit yang dikenali sebagai Bukit Mata Kucing. Menerusi nama inilah pusat membeli belah The Hills di Kuching mendapat nama dan dikatakan pokok mata kucing banyak tumbuh di atas bukit tersebut. Sebelum ia dikenali sebagai Bukit Mata Kucing, ia disebut oleh penduduk tempatan sebagai Bukit Pasu memandangkan bentuk bukit tersebut seperti pasu.

Kampung Gita

Kampung Gita, terletak di bandaraya Kuching mendapat nama dari dua sumber. Ranee Margaret mempunyai tiga orang anak iaitu Dayang Ghita Brooke dan anak kembar lelaki iaitu James dan Charles. Ketiga-tiga anak beliau meninggal dunia pada tahun 1873 semasa dalam perjalanan ke England dan kematian dipercayai berpunca dari taun, ataupun bahang apoleksi. Terdapat kemungkinan bahawa kampung yang berdekatan dengan jambatan Satok itu dinamakan bersempena dengan nama anak kecil tersebut. Ataupun, nama kampung tersebut dinamakan bersempena dengan nama timangan Ranee Margaret itu sendiri iaitu Ghita.

Jalan Rock

Jalan Rock merupakan lokasi sibuk yang menempatkan bangunan kerajaan, syarikat, deretan lot kedai dan juga Wisma Saberkas. Pada masa dahulu, terdapat seketul batu berwarna perang gelap yang terletak di tepi jalan. Batu itu dikenali sebagai batu kinyang yang membawa maksud kudus atau suci di kalangan orang Melayu dan bukan Melayu. Batu ini dikatakan boleh membesar dan dilitupi dengan sejenis kulit yang boleh tanggal. Batu ini dipercayai sudah lama wujud sebelum kedatangan Melayu ke Sarawak. Rajah Kedua iaitu Charles Brooke pernah berniat untuk meletupkan batu tersebut untuk kegunaan membina jalan raya tetapi dipujuk oleh penduduk tempatan supaya batu itu dibiarkan saja di tapak asal. Oleh sebab itu, jalan tersebut mendapat nama- Jalan Rock bersempena dengan batu kinyang tersebut.

Batu Kawa

Batu Kawa merupakan bandar baru yang menjadi pusat berniaga orang Cina. Batu Kawa dibahagikan kepada dua iaitu Batu Kawah Lama dan Bandar Baru Batu Kawa. Nama tempat ini dikatakan diperolehi dari amalan penduduk kampung yang suka menarah batu besar untuk dijadikan kawah memasak pada hari perkahwinan. Menerusi adat ini, kampung tersebut dinamakan sebagai Batu Kawah. Namun, berdasarkan legenda orang Melayu mengenai Batu Kawa, ia dipercayai berpunca dari kelakuan biadab orang kampung yang menyeksa kucing sebagai jenaka pada hari perkahwinan. Jenaka tersebut menyebabkan mereka ditimpa bencana, atau disebut sebagai 'buak' dan mereka semua bertukar menjadi batu. Batu itu dikatakan masih wujud berdekatan dengan sungai dan tersusun dalam bentuk bulatan.

Tokong Kuek Seng Ong

Tokong ini dikatakan milik sebuah keluarga dan dibina dalam saiz yang kecil. Pada 1884, Kuching mendapat musibah kebakaran yang dahsyat dan hampir memusnahkan seluruh deretan kedai. Tetapi, hujan tiba-tiba turun sebanyak dua kali dan memadamkan api sebelum sempat menjilat tokong tersebut. Tokong yang terletak di persimpangan Jalan Ong Ewe Hai dan Jalan Wayang kemudiannya dibina semula dengan saiz yang lebih besar pada 1897 sebagai tanda berterima kasih kepada dewa penjaga tokong tersebut. Tokong itu diberi nama sebagai tokong Kuek Seng Ong bersempena dengan nama dewa tersebut dan dewa itu kelihatan seperti budak lelaki.

Jalan Lumba Kuda

Jalan Lumba Kuda merupakan nama jalan di Kuching yang berdekatan dengan Jalan Padungan, Jalan Ellis dan Jalan Sekama. Dahulunya, ia merupakan kawasan sukan lumba kuda yang dirasmikan pada 1890. Sukan lumba kuda adalah sukan kegemaran Rajah kedua dan juga pegawai Eropah yang lain serta membawa kuda masing-masing dari kampung halaman. Minat mereka terhadap sukan ini telah menarik perhatian Sultan Johor yang berjaya memenangi Piala Towkay di Sarawak dengan kuda kecil milik baginda yang bernama Hercules. Nama sukan tersebut akhirnya menjadi nama jalan dan juga nama-nama sekolah.

Jalan Ellis

Jalan Ellis dahulunya banyak menempatkan keluarga bangsawan Melayu. Nama jalan ini diberi bersempena dengan nama pegawai Eropah iaitu H.D Ellis yang bertugas di Jabatan Kerja Awam dan Survei dan bertanggungjawab memajukan bandar Kuching dan juga membina dinding sungai bagi mengelakkan Jalan Gambier runtuh ke dalam sungai.

Bangunan Mahkamah Lama Kuching

Bangunan mahkamah ini merupakan pusat undang-undang di Sarawak pada era Brooke dan menyaksikan pelbagai jenis kes dan hukuman. Pada asalnya, ia sebuah bangunan papan dua tingkat pada 1847. Tujuan pembinaan bangunan tersebut ialah untuk menyediakan keperluan pendidikan dan tingkat atas pula dijadikan sebagai tempat tinggal. Paderi Jerman Lutheran Mission yang bernama Rupe telah menguruskan pembinaan tersebut sehinggalah beliau tiba-tiba dipanggil kembali semula ke Jerman dan kerja-kerja pembinaan tidak dapat disiapkan. Rajah pertama akhirnya mengambil alih kerja-kerja pembinaan dan mengubahnya menjadi dewan pentadbiran kehakiman.


Penghargaan dan rujukan:

Buku Kuching Terus Makmur
Buku terjemahan Sarawak Long Ago karya W.J Chater
Blog Harvey Verdicts
Laman sesawang Kembara Kuching

#tmg2013

Green with Envy: The Origins, Tales and Stories

Green with envy is an English statement to show some jealousy to another's progress, an eye-illness towards someone. Somehow, the colour 'green' is now associate with envious and not everyone knows the reason. Why this colour of nature have this feeling?

Let me tell you.

The Origins

In English speaking cultures, green is associated with envy and jealousy. It is believed that the 'green with envy' statement was derived from William Shakespeare's finest work, Othello. In Othello, Iago (the other character) warns Othello (the main character):

"Beware my lord, of jealousy;/it is the green-eyed monster which doth mock/ The meat it feeds on..." (It was inspired by a cat who plays with its prey)

Meanwhile, in Anthony and Cleopatra:

"Lepidus, since Pompey's feast, as Menas says, is troubled with the green sickness..." (the green sickness is being envy)

As well as in The Merchant of Venice:

Portia states, "How all the other passions fleet to air, as doubtful thoughts and rash embraced despair and shuddering fear and green-eyed jealousy!"

The Tales

During childhood, we were often listening to some tales that full of envy. Sometimes we don't understand why those tales shared the same themes; envy and jealousy. The biggest envious in tales is in Snow White as the step mother keeps talking to her mirror and get insane. 

There was a good tale, or a religion-tale about Cain and Abel in the Bible, or Habil and Qabil in Quran. Both religions, Christianity and Islam shared the main topic that envy and jealousy leads to destruction and it fulls of green sickness (which reminds me about my puke during Ramadhan five years ago and the colour was so green). Oh, remember about the cloth of Princess Fiona in Shrek and Merida's mother in Brave movie? And how about the green apple that caused Theodora in Oz movie turns into a green witch?

Envy is the silent disease, it grows into an illness in your heart and mind, and it whispers into your emotion as the jealousy becomes the bubonic plague, and it spreads to kill.

The Stories

There were so many stories that relates to the 'green' statement, like how the green ghost becomes a phenomenon in Europe, especially in UK, Ireland and Scotland and why the colour of ghost indicates the hidden story which it leads to the same thing- envy? 

At Fyvie Castle, Scotland, there was an old and famous story about Dame Lillias feels envy about her husband's new lover and how cruel her husband was by letting her starve to death so he can remarry again. What an animal he is. This is one of example that she was full in green against his lover but in the end, she's dead.

The other one is about Lady Jean Drummond. Her story is well-known. Back to 14th century at Newton Castle, Blairgowrie, Scotland, Lady Jean Drummond was desperately in love with her man, a local laird. At first, they're both happy. And then, he got distracted by another woman which makes her jealous. So, she did everything she can to win him back. She tried her very best to look attractive but failed. So, she spent her time, singing her sad song about her lost love. Until one day,  a local witch told her about the witchin' claith  o' green-  the witch ingredients made from a churchyard's grass, rowan-tree's branch from the gallow-knowe and a plaited reed as a binder. Later, she wait at the Corbie Stone and wondering about the magic. As far as she could remember, she heard a laughter, she feels a strange sensation and then she fell asleep. When she awoke at the dawn, she was dressed all in green. With her new green dress, she managed to get her man back, and prepared for a wedding ceremony. However, her hand suddenly get cold, she let out her scream, fell to the ground and died. Envy caused her death.

References:

WiseGeek's post: Green with envy
Wikipedia: Envy
Melodygodfred: Color Expression
Ghosts (The Story of Lady Jean Drummond), edited by Morven Eldritch in 2005. Published by Geddes & Grosset.

#tmg2013

Monday, 3 June 2013

Pesta Chingay di Sarawak

Sejarah Ringkas Chingay

Pesta Chingay yang diraikan secara besar-besaran merupakan satu perarakan menyambut ulang tahun kebesaran dewa dewi orang Cina ataupun untuk Dewi Guanyin, Dewi Pengampunan. Istilah Chingay wujud di kalangan orang Cina di Asia Tenggara kerana menurut versi orang Cina Penang, ia bermaksud seni sebenar manakala versi Cina Singapura, ia bermaksud kereta berhias atau apungan (Wikipedia)

Chingay sangat terkenal di Pulau Pinang, Johor Bharu, dan di Singapura. Chingay bermula di Pulau Pinang pada tahun 1905, manakala di Singapura, ia berkembang pada tahun 1973 apabila perayaan bunga api diharamkan pada 1972. Chingay di Johor Bharu pula mempunyai sejarah 130 tahun menerusi galakan pemerintah Johor yang mengambil pekerja Cina dengan Sistem Kangcu dan Sistem Kangkar. Dua sistem tersebut membawa ribuan pekerja Cina menetap di Johor dan membawa tradisi Chingay sebagai amalan kesejahteraan, keamanan dan kekayaan di tempat tinggal yang baharu. Perkataan Chingay ini dipercayai berasal dari dialek Min Nan, termasuk Teochew yang membawa maksud seni menghias.


Chingay di Sarawak

Chingay bermula di Sarawak menerusi pekerja Cina Hokkien yang datang ke Sarawak di antara tahun 1850 hingga 1860. Pengelolaan perarakan ini banyak dibantu oleh golongan Cina Foochow, Hockchew, Chawan dan Henghua, juga seperti orang Cina Hokkien yang berasal dari wilayah Fukien, China.

Sebelum mengadakan Chingay, mereka memohon kebenaran dari pihak kerajaan. Selepas diberikan kelulusan, sebuah jawatankuasa diwujudkan yang terdiri daripada 12 atau 14 orang ahli. Encik Ong Tiang Swee (1864-1950), datuk kepada Tan Sri Datuk Amar Ong Kee Hui dan juga seorang Kapitan Cina merupakan pengerusi utama dalam perarakan Chingay di Kuching.

Pada masa dahulu, perarakan ini diadakan pada setiap 10 tahun sekali dan kesemuanya dilakukan pada bulan 8 kalendar Cina. Perarakan ini mengambil masa dua bulan untuk berlatih dengan jarak hampir sebatu jauhnya. Teater- teater sementara didirikan sepanjang laluan perarakan bagi menambahkan kemeriahan perayaan.

Tujuan Chingay di Kuching

Tujuan utama Chingay diadakan oleh orang Cina di Kuching ialah untuk menghindari taun dan memohon perlindungan dari dewa dewi. Penyakit taun sering berlaku di Kuching sebelum adanya bekalan paip. Di samping itu juga, perarakan ini bertujuan untuk mewujudkan keamanan dan kemewahan di negeri ini, terutama bagi golongan peniaga untuk terus berniaga.

Walau bagaimanapun, setelah wabak taun semakin berkurangan dan kos Chingay juga semakin meningkat dari tahun ke tahun, Chingay diraikan pada kali terakhir pada 1928.

Kemeriahan Chingay di Kuching

Walaupun Chingay tidak lagi diraikan, terdapat gambaran berkenaan dengan perarakan tersebut menerusi catatan W.J Chater, seorang penulis dari England yang menetap di Sarawak. Berdasarkan catatan Chater pada hari perarakan terakhir Chingay di Kuching, ia terdiri daripada:
  • kain rentang pelbagai warna dan saiz
  • kumpulan pemuzik (pemain gong, gendang dan sebagainya)
  • beratus-ratus anak muda memakai kostum haiwan berwarna-warni
  • kereta berhias yang dinaiki oleh wanita-wanita cantik
  • gambaran watak dalam sejarah China
  • sebuah naga kertas dengan mulut yang terbuka luas cuba menggigit sebiji bola emas yang cantik
  • seorang lelaki yang tidak sedarkan diri dengan lidah yang tercucuk di tengah-tengah perbarisan
  • tongkang mistik atau disebut sebagai Wang Kang
  • sekumpulan anak muda  yang berusia 10-18 tahun yang dikenali sebagai Cha-lian
  • patung Ong-yah yang diusung di atas kerusi oleh empat orang lelaki
  • persembahan barang-barang berupa 2 guni beras, 1100 kayu api yang diikat, 500 balang kecil garam dan gula, sayur-sayuran, kertas colok menyerupai wang kertas, seekor khinzir hidup, 2 ekor ayam jantan putih (seekor masak dan seekor lagi hidup), seekor itik, ikan masin, 3 set senjata keagamaan dari tokong, 8 laras meriam kayu, selaras meriam besi, 30 helai bendera sutera kecil dan besar, 9 gulung kain sutera merah, 5 kaki payung sutera, 3 buah kipas besar, 7 buah lampu, 14 buah perisai rotan bulat, pisau garpu dan beberapa buah kuali, 1 set lengkap peralatan tukang kayu, 3 buah model tempat tidur lengkap bagi 3 buah kabin, 3 buah kerusi rehat dengan pengusung yang diperbuat dari kertas, 4 ekor kuda kertas dengan penjaga, kapten dan anak kapal yang diperbuat dari kertas dan seorang manusia (manusia ini akan melompat keluar dari tongkang apabila api dinyalakan).
Setiap barang persembahan tersebut didermakan oleh peniaga Cina dan dikumpul bersama-sama. Tujuan mengisi tongkang dengan barang persembahan itu ialah untuk menarik perhatian roh jahat yang mahu mengganggu mereka dan membakar tongkang tersebut agar roh jahat tersebut mati terperangkap dan mereka akan selamat dari penyakit untuk sepanjang tahun. Pada asalnya, tongkang itu dilepaskan ke laut tetapi mereka bimbang sekiranya tongkang yang berisi roh jahat itu kembali ke bandar berhampiran maka sebab itulah tongkang itu dibakar di persimpangan Jalan Padungan dan Jalan Petanak.

Kos Chingay

Kos Chingay meningkat dari tahun ke tahun dan menjadi penyebab Chingay tidak lagi diraikan. Pada sebagai contoh, pada tahun 1898 dan 1908, kos perarakan Chingay berjumlah $20,000. Pada tahun 1928, kos meningkat kepada $30,000. Menyedari kos persembahan semakin mahal, timbul satu kesedaran mengenai pembaziran, wabak taun juga sudah berjaya ditamatkan dan percaya bahawa roh-roh jahat juga sudah berpuas hati dengan pemberian mereka selama ini, Chingay tidak lagi diamalkan.

Kini, Chingay di Sarawak hanya tinggal kenangan.


Rujukan:
Laman sesawang Wikipedia Chingay-South East Asia
Laman sesawang Infopedia
Buku terbitan DBP- W.J., Chater, terjemahan Abdul Ghaffar Laili

Friday, 31 May 2013

Festival Gawai: Batu, Burung, Antu dan Dayak

Gawai merupakan perayaan yang penting dalam adat turun temurun suku kaum Iban dan juga Bidayuh. Ia bersifat keagamaan dan juga kemasyarakatan. Festival seperti ini menyatupadukan mereka dan mengukuhkan kekuatan kaum mereka supaya generasi akan datang tidak ketinggalan merayakan semangat-semangat yang tidak akan pernah dilupakan. Walaupun kebanyakan daripada mereka menukar agama Kristian, festival ini terus diraikan sebagai ingatan terhadap adat resam mereka.

Gawai Batu

Gawai Batu merupakan festival musim permulaan menanam padi. Sebelum menanam padi, mereka percaya bahawa semangat padi haruslah bersama dengan mereka dan mengikut pantang larang untuk mendapatkan rahmat, rezeki dan pelindungan daripada dewa-dewa mereka. Menerusi perayaan ini, terdapat nyanyian atau jampi untuk memuja semangat yang pernah dibukukan dalam Pengap Gawai Batu keluaran Borneo Literature Bureau pada tahun 1968. 

Menerusi perayaan ini, golongan wanita akan mengadakan upacara dengan tarian memuja Sempulang Gana, Tuhan Tanah menerusi kepercayaan orang Iban dan mereka percaya bahawa penanaman padi adalah upacara penuh ritual dan pantang larang. 

Gawai Burung

Gawai Burung merupakan festival yang dianjurkan untuk Tuhan Peperangan Sengalang Burong, antara perayaan yang terhebat dan pertama kali diraikan oleh Sera Gunting di rumah panjang. Terdapat beberapa jenis Gawai Burung iaitu Gawai Kenyalang, Enchaboh Arong dan juga Gawai Mata. Perayaan tersebut diraikan mengikut kepentingan dan jumlah belanja dalam juga 9 peringkat yang dipecahkan iaitu:


  • Kalingkang (tiang diperbuat daripada buluh payan)
  • Sandong (tiang diperbuat daripada pokok selangking)
  • Sawi (tiang diperbuat daripada pokok pinang ataupun bahagian tengah kayu pokok durian)
  • Salangking (tiang diperbuat daripada bahagian tengah kayu pokok selangking)
  • Mulong Merangau (tiang diperbuat daripada kayu poko durian yang diukir kelihatan seperti pokok sagu)
  • Gajah Meram (tiang diperbuat dari kayu kuku dan dihias dengan tengkorak dan daun kelapa isang)
  • Meligai (tiang diperbuat daripada kayu kuat yang dihias dengan perhiasan)
  • Ranyai atau Mudur Ruruh(tiang diperbuat daripada susunan lembing pahlawan yang pernah digunakan melawan musuh)
  • Gerasi Papa (tiang diperbuat daripada ukiran muka mambang)
Dalam setiap peringkat Gawai Burung tersebut akan didirikan 9 tiang candi di mana patung burung kenyalang akan diletakkan semasa festival diadakan. Menerusi Enchaboh Arong, ia dilakukan bagi meraikan ketibaan ketua rumah panjang yang baru dan perayaan itu ditaja oleh pahlawan yang pernah bertempur dengan pernah memenggal kepala musuh. Bagi Gawai Mata pula, ia merupakan satu upacara yang dilakukan secara kecil-kecilan bagi pahlawan yang menerima satu-satu alamat atau petanda menerusi mimpi dengan memberikan persembahan makanan kepada semangat seperti Panggau atau Enting Naing. Upacara ini juga boleh dilakukan bagi menyembuhkan orang yang tengah sakit.

Gawai Antu

Gawai Antu merupakan salah satu perayaan yang diraikan oleh orang Iban dan Bidayuh bagi meraikan orang yang sudah meninggal dunia. Ia disambut oleh Iban Krian di bahagian Saribas, dengan mengadakan upacara beburong, korban ayam atau khinzir. Ia dimeriahkan dengan beberapa acara lain seperti sabung ayam, persembahan piring dan juga mantera pengap. 

Pada awalnya, perayaan ini dilakukan bagi memohon bantuan nenek moyang yang terkenal (tanpa mengira tarikh kematian) dan perayaan ini dilakukan setiap satu generasi atau 30 sekali di rumah panjang. Bagi memulakan perayaan ini mereka melakukan perjumpaan sebanyak dua kali dengan beberapa persiapan seperti mencari buluh, kayu dan juga membuat arak beras

Gawai Dayak

Gawai Dayak merupakan sambutan perayaan musim menuai padi yang diraikan pada 1 Jun. Pada hari tersebut, ngabang atau kunjungan dilakukan bagi mengeratkan hubungan dan semangat kejiranan. Bagi anak-anak gadis, mereka menyertai Kumang Gawai atau ratu festival dengan menggayakan pakaian tradisional manakala lelaki pula menyertai Keling Gawai. Perayaan ini disambut secara besar-besaran di Sarawak dan turut diraikan oleh kaum-kaum lain sebagai lambang bersatu hati dan semangat kejiranan. Pada hari tersebut, rumah dihiasi dengan perhiasan seperti pua kumbu dan menghidangkan makanan berupa pulut, pansuh dan juga tuak. Mereka juga menghidangkan beberapa jenis kuih muih tradisional seperti kuih sarang semut (penganan tatok), kuih cuwan atau penganan celup, dan juga penganan iri.

Ucapan rasmi untuk hari Gawai Dayak ialah Gayu Guru Gerai Nyamai Senang Lantang Nguan Menua yang bermaksud panjang umur, kesihatan baik, murah rezeki dan kekayaan. Pada era kolonial British di Sarawak, perayaan ini tidak dilihat sebagai satu perayaan sehinggalah ia dimasukkan ke dalam Sarawak Gazette pada 25 September 1964 sebagai cuti umum dan diraikan buat pertama kalinya pada 1965.

Terdapat perayaan Gawai yang lain seperti Gawai Tuah, Gawai Besimpan (Festival menyimpan padi) dan juga Gawai Tajau (Festival Tempayan).


RUJUKAN:

Ribuan terima kasih dan penghargaan untuk senarai artikel yang berikut

http://en.wikipedia.org/wiki/Gawai_Dayak
http://gnmawar.wordpress.com/gawai-iban/gawai-burong-the-iban-bird-feastival/
http://www.theborneopost.com/2013/03/03/gawai-batu/
http://ms.wikipedia.org/wiki/Gawai_Antu
http://hornbill.cdc.net.my/yzm/gawaiantu.pdf