Saturday, 6 June 2015

Kisah Rueben George Walker

Rueben G. Walker, merupakan individu yang menarik di Sarawak. Beliau merupakan anak luar nikah kepada James Brooke, Rajah Pertama yang sebelum ini disangka mandul. Tak ramai yang tahu akan kisah beliau dan mungkin ada yang berpendapat bahawa kewujudan beliau tidak begitu ketara dalam sejarah Sarawak. Tapi apa yang jelas, di sebalik usaha gigih James Brooke mentadbir Sarawak suatu masa dahulu, Rajah Putih itu mempunyai satu rahsia.

Nama: Rueben George Brooke
Nama baru: Rueben George Walker
Tahun lahir: 1836
Tempat lahir: Sarawak, Borneo
Jantina: Lelaki
Ketinggian: 5 kaki 6 inci
Pekerjaan: 1. Pengurus kandang kuda milik Lord Ward di Brighton
                    2. Tentera Regimen London, direkrut pada tahun 1854
Tahun kematian: 23 Mei 1874
Tempat kematian: Tasmania, Australia
Sebab kematian: Nahas kapal The British Admiral di Bass Strait off Australia

Bapa kandung: James Brooke (The 1st Rajah of Sarawak)
Ibu kandung: Tidak diketahui-mungkin anak pastor
Pengasuh: Orang gaji di kediaman Walker
Sepupu: Brooke Brooke (juga dikenali sebagai Kapten Brooke-anak saudara James Brooke)
Isteri: Martha Elizabeth Mowbray
Tarikh perkahwinan: 10 Julai 1862
Anak-anak: 1. James Brooke [ca.1863]
                      2. Ruby James Brooke [ca. 1866]
                      3. Charles William Brooke [ca. 1872]
Keluarga angkat: Frances Walker
Harta warisan dari James Brooke: 5000 pound sterling

Terdapat keraguan dan penolakan terhadap kewujudan Rueben G. Walker sebagai anak James Brooke. Sebagai contoh:
  • Harriet Mc Dougall tidak percaya bahawa Rueben ialah anak James Brooke. Harriet dikatakan memandang cemas dan kurang suka terhadap Rueben yang datang ke stesen kereta api di England pada 1861 bersama sekumpulan dakyah Kristian.
  • Suami Harriet menyebut wajah Rueben tidak ada persamaan langsung dengan James Brooke.
James dikatakan mengetahui akan kewujudan Rueben setelah menerima sepucuk surat dari utusan ibu Rueben yang menjelaskan perihal hubungan mereka yang hanya diketahui oleh mereka sahaja. Apabila surat mengenai kematian Rueben di medan perang tiba di tangan James, ibu Rueben meminta agar James menguruskan hal tersebut kerana bimbang jika reputasinya terancam. James merancang untuk menguruskan hal Rueben secara senyap tetapi rancangannya terbatal apabila mengetahui Rueben masih hidup.

Terdapat satu idea kontroversi yang menyebut Rueben mungkin 'lelaki simpanan' James yang dikaitkan dengan minatnya terhadap lelaki muda. Tetapi idea tersebut dilihat tidak begitu kena dengan corak kebiasaan apabila James meminati lelaki muda. Biasanya James menulis sajak, surat yang bermakna atau deskripsi yang memuji-muji. Sebaliknya surat James berkenaan dengan Rueben bersifat kebapaan dan berbaur penyesalan.

Surat-surat dari James Brooke kepada Brooke Brooke

  1. Kewujudan Rueben G. Walker sebagai anak James Brooke bermula dari sepucuk surat dari James kepada Brooke Brooke. Surat itu meminta supaya Brooke Brooke mencari seorang anak muda bernama Rueben G. Walker.  Menurut surat itu, James mereka cerita bahawa Reuben ialah bekas orang gajinya semasa di England. James juga memberitahu Reuben ialah orang gaji yang digemarinya dan berharap untuk mendengar sebarang khabar mengenainya.
  2. Ketika Pemberontakan Cina, James menerima laporan palsu menyatakan Rueben mati dan membuatkan James berasa sangat kecewa. Kemudian, James menerima khabar baharu yang menyatakan Reuben masih hidup dan selamat di kem militari di Gibraltar pada tahun 1857. James akhirnya membuat pengakuan jujur bahawa Rueben ialah anaknya dan beliau mendapat tahu dari ibu Rueben sendiri.
  3. Surat lain James kepada Brooke Brooke menyatakan beliau mempunyai keinginan untuk membawa anaknya ke Sarawak dan meminta bantuan Brooke Brooke menguruskan hal itu. Tetapi Brooke Brooke ternyata terkejut akan perkara tersebut.
  4. James menulis surat sekali lagi pada Brooke Brooke, meminta maaf jika menyusahkan Brooke Brooke akan urusan membawa anaknya ke Sarawak. James mengubah fikiran dan meminta agar kebajikan Rueben dikekalkan. James menyebut: "Let (Rueben) George fall into his proper place, which will not be a high one..."

@themagi 2015
ruj: White Rajah by Nigel Barley | brooksfamilyhistory.co.uk| geni.com| britishempire.co.uk

Buntal Esplanade

Day: Tuesday
Date: 02 June 2015
Location: Buntal Esplanade
Time: Around 4: 30 p.m

Okay, I'm kind of late to update this because I was sick, not literally. You know, a wise man said that when life poisoned you, nature is medicine. Don't be lazy to walk outside because that kind of medicine is FOC. Who wouldn't like free stuff? Well, car fuel is up to 10 cent but I won't be thrifty because I'm not the one who's driving :)

Since D'Cove beach is under some fixing and mixing, Buntal Esplanade is a new sensation in Kuching. It is a beautiful place, situated at the edge of the mangrove land and open to the wide space of sea. Open air concept, that's nice. My point of view on the first step would be, I need a rubbish bin. But overall, I liked it. The fresh seafood stall and restaurant is scattered around. Who hates that?

Well, talk and write wouldn't be good enough. I attached some photos. Enjoy~

This area is my favourite, it's cool and chill

Mangrove land, I saw ikan tembakul
crawling on the ground
Begin the straight walk
Together with my sis and her children
To the second base of esplanade

Food stall to ease people's appetite
Going to third base
The road is far ahead
Arrived at kid's territory

And then, we lepak-lepak at the fourth base.
What a nice day :)
@themagi2015

Friday, 5 June 2015

Astana Kuching

Image result for interior views of astana kuching
credits: bestkuchinghotels.com
Astana merupakan lambang kediaman rasmi Gabenor di Sarawak pada masa kini. Sebelum itu, ia merupakan kediaman Rajah Putih di Sarawak. Sebelum wujudnya Astana yang tersergam indah pada masa kini, tapak rumah tersebut menyaksikan pelbagai kisah suka dan duka.

Sejarah kediaman Brooke

Pada detik pertama James Brooke tiba di Kuching, James Brooke telah memilih lokasi untuk mendirikan kediaman. Lokasi rumahnya dibina berdekatan dengan Sungai Sarawak dan strukturnya sederhana. Lakaran rumahnya dibuat pada 1848 dan secara keseluruhannya ia dibina dengan menggunakan kayu di atas tiang dan luasnya 54 kaki persegi. Ada 4 bilik tidur, setiap satu di penjuru dan sebuah bilik rehat besar di tengah dengan sebuah bilik untuk James Brooke di belakang.

Bilik rehat yang besar itu sangat berguna kerana menjadi adat ketua-ketua Melayu mengunjungi James Brooke pada sebelah petang dan duduk berbual-bual sehingga larut malam. Pada masa itulah James selaku Rajah dapat mengetahui apa yang berlaku di sekelilingnya. Terdapat ladang pokok pinang di belakang rumah dan Rajah menanamnya bagi kegunaan rakan-rakannya yang gemar mengunyah pinang dan mengambil pinang apabila ingin mengadakan kenduri besar.
Kediaman pertama James Brooke
Credits: British Museum/ White Rajah
by Nigel Barley

Reka bentuk bumbung kediaman James Brooke direka tinggi dan berangin, sama seperti rekaan Astana pada masa sekarang. Rekaan kediaman yang agak luar biasa ini tidak begitu menarik tetapi memberi rasa sejuk dan selesa di dalamnya. Dikatakan James Brooke meniru rekabentuk kediaman tersebut daripada banglo-banglo yang pernah didiaminya semasa bertugas di Syarikat Hindia Timur. Tarikan utama kediaman ini adalah perpustakaan  James Brooke yang dipenuhi dengan pelbagai jenis buku yang meliputi berbagai-bagai perkara, kebanyakannya tidak dapat diterima oleh Biskop. Malangnya perpustakaan peribadi itu musnah dalam kebakaran Pemberontakan Rakyat dalam bulan Februari 1857. Menurut catatan Puan McDougall, isteri Biskop McDougall:

"Sungguh menyedihkan, perpustakaan telah dibakar oleh para pemberontak. Ini adalah harta karun di dalam hutan dengan buku yang berbagai-bagai perkara yang dibaluti dengan kulit yang amat menarik. Perpustakaan ini amat kami sayangi kerana kami diberi kebenaran untuk melihatnya. Saya nampak timbunan buku menyala kemerah-merahan seperti relau, lama selepas api membakar rumah kayu itu. Kebakaran itu berterusan selama 2 hari..."

Selepas kejadian kebakaran itu, rumah baharu dibina segera bagi menggantikan rumah yang lama dan koleksi perpustakaan yang musnah digantikan dengan koleksi yang baharu. Rakan-rakan di Englan telah membeli dan menghantar sejumlah besar buku untuk James Brooke. Universiti Cambridge juga memberi sedikit sumbangan tetapi koleksi kedua itu tidak dapat menggantikan koleksi yang pertama.

Rumah Kerajaan

Rumah Kerajaan
Credits: Sarawak long ago
by WJ Chater
Selepas musnahnya kediaman James Brooke yang pertama, rumah baharu dibina dengan segera dan diberi nama Rumah Kerajaan. Rumah ini juga dibina daripada kayu tetapi pengalaman dari kisah pemberontakan terdahulu membuatkan James Brooke memutuskan untuk mendirikan binaan kubu yang disebut sebagai The Tower. The Tower dibina sebahagian daripada kediaman dan ia merupakan tempat berlindung jika berlaku kecemasan.

Tidak banyak kisah dicatatkan berkenaan dengan Rumah Kerajaan ini kecuali mengenai kisah buruk Kapten Brooke Johnson (Rajah Muda/ anak saudara James Brooke) yang kematian isteri pertama, Anne, anak lelakinya, Francis Basil dan isteri keduanya, Julia. Kesemuanya berlaku dalam tempoh 3 tahun. Kesemuanya meninggal dunia di rumah ini dan dikebumikan di tanah perkuburan Brooke yang terletak di tepi sungai berhampiran.

Setelah James Brooke selaku Rajah Pertama meninggal dunia pada 1868 dan pentadbiran seterusnya diterajui oleh adik Kapten Brooke, iaitu Charles Brooke, kediaman ini dirobohkan. Kerja-kerja membina kediaman baharu bermula pada tahun 1869. Apabila Charles Brooke kembali dari England bersama isterinya yang baru dikahwininya, Margaret Lili deWindt pada tahun 1870, sebuah kediaman baharu sudah siap, lebih cantik dan menjadi hadiah perkahwinan pertama dari Charles untuk isteri yang dicintai.

Astana

Astana sekitar tahun 1930
Credits: Sarawak site 90
Kediaman ketiga yang dibina didiami oleh Charles Brooke selama 47 tahun sehingga kematiannya pada 1817. Rajah Ketiga, Charles Vyner Brooke (anak Rajah Kedua) mendiami kediaman tersebut selama 27 tahun kecuali semasa pendudukan Jepun. 

Pada awal ia dibina, kediaman ini masih dikenali sebagai Rumah Kerajaan. Selepas beberapa tahun, nama itu ditukar menjadi Astana yang membawa maksud 'istana'. Ketibaan Margaret Lili de Windt pada tahun 1870 di Astana menyaksikan kediaman itu hanya mempunyai sedikit perabot. Oleh itu, Charles dan isterinya menumpang di banglo keluarga Crookshank yang berhampiran dengan Kubu Margherita. Ia menyebabkan Margaret selaku Ranee, isteri kepada Rajah dan juga wanita utama di tempat itu berasa malu keraha isteri Residen Crookshank melihat Margaret sebagai 'budak perempuan kecil dari biara'. Pada masa itu, Margaret berusia 20 tahun.

Maka selepas itu, Charles Brooke pun berpindah semula ke Astana bersama Margaret. Seterusnya pedagang-pedagang Cina mengambil kesempatan dengan memberi pelbagai jenis hadiah seperti 12 belas pasang lampu dari Encik Law Kian Huat dan rakan kongsinya, Encik Sim Ah Nio dari Syarikat Ghee Soon. Perabot dan keperluan lain juga turut dikirim.


Reka Bentuk Astana

Astana Ballroom Kuching
sekitar 1930

credits: nowheremag.com
Ruang dalaman Astana pada umumnya tidak dibuka kepada umum pada masa kini. Ia kekal ditutup sebagai kawasan larangan untuk pelancong dan hanya boleh mengambil gambar dari seberang sahaja. Ia memberi banyak rasa ingin tahu dan pertanyaan, bagaimanakah rupanya ruang dalaman Astana?

W.J Chater, penulis Barat telah mencatatkan sedikit penerangan berkenaan dengan reka bentuk Astana, termasuk juga dengan ruang dalaman. Astana dibina dengan reka bentuk yang agak ganjil iaitu:
  • Dibina dalam bentuk 3 buah rumah.
  • Ditopang dengan 3 batang tiang batu bata yang tebal kira-kira 20 kaki tinggi.
  • Laluan masuk terdiri daripada sebuah menara yang kelihatan lama dengan bentuk kubu di bumbungnya- berfungsi sebagai tempat perlindungan jika berlaku darurat.
Pada awalnya, hiasan dalaman Astana seperti sebuah muzium. Sylvia selaku Ranee dan isteri kepada Charles Vyner Brooke pernah menyatakan pandangan pertamanya apabila dia mula-mula memasuki Astana pada tahun 1916:

"Sungguh menakjubkan dalam keindahan, beraneka rupa yang mengecewakan. Kulit luarnya seperti sehelai kain cantik yang diletakkan di atas bahu perempuan yang hodoh."

Pada zaman Rajah Ketiga, kolam renang kecil dibina di belakang Astana untuk kegunaan mereka. Rekabentuk yang cantik pada siling di bilik melukis adalah hasil pakar-pakar Cina yang dibawa khas dari Hong Kong kira-kira pada tahun 1930 dan kerja seni itu dilakukan ketika Rajah Ketiga sekeluarga sedang bercuti. Malangnya, rekaan awal tidak disukai dan dipecahkan dengan tongkat lalu kerja seni dibuat semula.
Rajah dan pasukan Renjer di hadapan Astana
credits: strangeflowers.wordpress.com
Ranee Margaret di Bilik Pagi (Morning Room)
Credits: strangeflowers.wordpress.com

Sesi minum petang antara Rajah ke-3,
Ranee Sylvia, Anthony Brooke dan
Tuan Muda Bertram

Credits: strangeflower.wordpress
Terdapat perbezaan bagaimana Rajah di Sarawak menggunakan ruang Astana dalam urusan pentadbiran. James Brooke dikatakan lebih suka memilih ruang bilik rehat sebagai 'takhta bersemayam'. Charles Brooke mentadbir seperti sebuah ladang Inggeris- sentiasa berada di beranda Astana bersama teleskop dan memerhati pekerjanya tiba di pejabat. Charles Vyner Brooke pula dikatakan membincangkan pelbagai perkara ketika minum petang.

Sejarah dan Kisah dalam Astana

Image result for astana brooke kuching
Perahu Rajah yang melewati Astana (1939)
credits: uniquecollection.wordpress.com/
Dutch Travelling in Dutch Vintage Book
Astana menyaksikan pelbagai kisah dan sejarah. Dayang Anne, anak perempuan Tuan Muda Bertram yang selalu menemani bapanya pernah menyebut bahawa dia banyak kali ternampak hantu Rajah Kedua dalam Astana.

Rajah Ketiga dan isterinya, Sylvia mempunyai kegemaran mengadakan jamuan besar-besaran di Astana, bankuet Malam Tahun Baru dan pesta tari-menari yang dihadiri kira-kira 100 orang tetamu.

Di Astana, kelapan-lapan Mesyuarat Majlis Negeri berlangsung di antara tahun 1873 dengan 1906 telah diadakan di dewan santapan Astana sama seperti Majlis Berdamai di antara orang Murut Trusan dengan orang Dayak Saribas, Kalaka dan Rejang dalam bulan Mei 1886.


Sebelum Perang Dunia Kedua, menara di Astana dilitupi oleh pokok Ivy, sejenis poko menjalar dan tidak pernah dibuang kerana mereka percaya bahawa jika pokok itu dibuang, orang itu akan ditimpa nasib malang. Semasa perang, Putera Maeda yang mendiami Astana telah membuang pokok Ivy tersebut. 3 hari kemudian, Putera Maeda terbunuh apabila kapal terbang dinaikinya terhempas di laut berhampiran Bintulu.


@themagi2015
ruj: 
Sarawak Long Ago by WJ Chater| White Rajah by Nigel Barley| Wikipedia|Telegraph.co.uk| nowheremag.com| strangeflowers.wordpress.com

Wednesday, 27 May 2015

Pelangi: Legenda dan Mitos Seluruh Dunia

Image result for rainbow after rainRingan, sementara dan sukar untuk difahami; pelangi adalah kejadian alam yang indah dan misteri. Ia diselubungi oleh misteri, kepercayaan, tradisi, sains, legenda dan mitos. Aku masih ingat, masa dulu-dulu, aku tak dibenarkan menuding jari ke arah pelangi sebab takut naga yang berkubang di hujung pelangi naik marah. Kalau naga marah, jari aku akan kena makan. Ataupun, puteri 7 beradik yang bersiram dengan gayung emas di hujung pelangi tak suka orang tuding jari ke arah mereka jadi mereka akan kudungkan jari orang itu. Well, kata orang tua-tua~

Mungkin ada sesetengah yang fikir, pemikiran orang tua-tua kita ini dirasakan kolot dan tidak dipedulikan, masyarakat dunia yang lain menghargai kisah-kisah legenda dan hikayat berkenaan dengan pelangi sebagai sebahagian daripada tradisi mereka. Pelangi membawa maksud pelbagai, antaranya:
  • dewa dewi kayangan
  • jin atau makhluk halus
  • sifat optimis dan harapan
  • petanda keamanan

Pelangi ialah Jambatan
Di Malaysia, kumpulan Pelangi pernah mendendangkan lagu 'Aku Jambatan Buatmu'. Di kawasan yang lain pula, pelangi sememangnya dilihat sebagai jambatan. Pelangi merupakan simbol lama bagi peralihan atau laluan pada suatu masa dahulu, penghubung antara dua dunia yang berbeza. Antara mitos berkenaan dengan pelangi ialah:
Image result for rainbow izanagi izanami
Izanagi dan Izanami
  • Di Jepun, dewa dewi kembar iaitu Izanagi dan Izanami dikatakan berdiri di Jambatan Terapung yang berhampiran dengan syurga dan mencipta tanah kediaman (bumi) dan penduduk selatan Gabon percaya bahawa manusia datang ke bumi melalui jambatan pelangi.
  • Mitos Norse menyebut Bifrost ialah jambatan pelangi yang menghubungkan Asgard (tanah dewa dewi) dengan Misdgard (bumi).
  • Orang Navajo percaya bahawa jambatan pelangi ialah penghubung manusia ke dunia makhluk halus.
  • Tradisi dukun dari Utara Amerika percaya bahawa pelangi ialah jambatan supernatural yang menuju ke alam kematian.

Selain dari mitos, pelangi benar-benar di'jelma'kan sebagai jambatan melalui pembinaan jambatan buatan manusia.

Image result for rainbow bridge niagara river
Jambatan Pelangi di Niagara River
Image result for rainbow bridge tokyo bay
Jambatan Pelangi di Tokyo Bay

Intepretasi Pelangi sebagai Suci

Pelangi biasanya dilihat sebagai kejadian alam yang suci dan menandakan kehadiran dewa dewi. Menurut kepercayaan orang dulu-dulu, di hujung pelangi ada telaga tempat naga berkubang. Di hujung pelangi itu juga dikatakan puteri 7 beradik dari kayangan akan turun bersiram setiap kali hujan panas. Menurut kepercayaan yang lain:
Image result for rainbow and ishtar
Ishtar dan pelangi
  • Ishtar, dewi cinta Babylonia dikaitkan dengan kemunculan pelangi.
  • Orang Inca percaya bahawa pelangi merupakan mahkota Illapa, dewa guruh dan hujan.
  • Indra, dewa peperangan Hindu dipercayai memanah petir melalui pelangi.
  • Di Kemboja, pelangi dikenali sebagai 'Indra's bow'.
  • Tiermes, dewa guruh Lapps of Scandinavia menggunakan pelangi untuk memanah roh jahat.
Kesucian pelangi tidak terhad kepada kehadiran dewa dewi. Ia membawa pelbagai maksud dari pelbagai perspektif kepercayaan ajaran dan agama. Antaranya ialah:
Image result for rainbow and noah
Noah dan pelangi
  • Tradisi Judeo-Christian percaya pelangi merupakan simbol keamanan dan kasih sayang. Ia digambarkan sebagai janji Tuhan selepas peristiwa bah besar (zaman Noah). Ia juga dikaitkan dengan kemunculan Jesus di atas pelangi pada hari Last Judgement, yang membawa maksud kuasa syurga dan belas kasihan.
  • Di Tibet, pelangi dikaitkan dengan rahmat dari bodhisattvas dari ajaran Tibetan Buddhism.
  • Orang pigmi Afrika Tengah percaya bahawa pelangi ialah instrumen komunikasi antara manusia dengan syurga.
  • Dongeng Hawaii menceritakan, wanita mulia bernama Hoamakeikekula dijejaki menerusi laluan pelangi.
  • Iris, dewa utusan Greek juga dikaitkan dengan pelangi sebagai laluan untuk turun ke bumi.
  • Orang Mayan memberi persembahan emas dan perak untuk Ixchel, dewi perubatan, kesuburan dan pelangi, yang juga mengawal hujan.
Legenda Pelangi

Image result for leprechaun folklore
Leprechaun
Terdapat banyak legenda pelangi di seluruh dunia. Jika di Nusantara, pelangi sering dikaitkan dengan puteri-puteri dari kayangan. Jika legenda pelangi dilihat secara menyeluruh, ia membawa pelbagai kisah yang menarik seperti:
  • Orang Sioux menyatakan bahawa pelangi merupakan stor yang menyimpan bunga-bunga indah di muka bumi.
  • Menurut dongeng Irish, makhluk halus bernama Leprechaun menyembunyikan periuk berisi emas di hujung pelangi.
  • Tradisi Celtic percaya duit syiling ada di hujung pelangi. Duit itu akan kelihatan selepas selesai hujan ribut.
  • Peruvian Purba menyatakan bahawa jika pelangi masuk ke dalam tubuh manusia, ia akan menyebabkan penyakit.
  • Orang asli Senoi di Malaysia percaya, berjalan di bawah pelangi akan menyebabkan demam yang teruk.
  • Orang asli Australia mengaitkan pelangi dengan penyakit kusta.
  • Seperti yang dinyatakan sebelum ini, menuding jari ke arah pelangi dilihat sebagai perbuatan yang tidak beradab. Dongeng Hungarian percaya jari akan layu jika menuding ke arah pelangi. Orang Sumu dari Honduras dan orang Nicaragua pula menghalang anak-anak mereka dari melihat dan menuding jari ke arah pelangi kerana bimbang jika anak-anak mereka terkena penyakit kuning, hilang penglihatan, disambar petir, ataupun ghaib.
Nama panggilan Pelangi

Melalui kepercayaan dan tradisi luar, pelangi dikaitkan dengan jantina. Di Serbia, Albania, Hungary dan Perancis, pelangi dilihat sebagai 'sex change'. Apabila 2 pelangi muncul di langit, sesetengah budaya mengenalinya menerusi kelas jantina. Orang Cina memanggil bahagian cerah pelangi sebagai 'lelaki' dan bahagian gelap pelangi sebagai 'perempuan'. Malah, ia tidak terhad dengan jantina. Terdapat nama panggilan lain untuk pelangi seperti:
  • Pengantin hujan/Pengantin di langit (Utara Afrika Berbers)
  • Suami kepada bulan (orang Yamana dari Tierra del Fuego)
  • 'The rainbow nation' (Orang asli Amerika/ Afrika Selatan)
  • 'New Age' (nama pergerakan di Barat)

@themagi
ruj: The Ultimate Illustrated Guide to DSS, 2007