Sunday 8 December 2019

Sesi Dialog dan Bengkel Penulisan Majalah DBP

Hai semua! Hari ni, aku nak kongsikan aktiviti penulisan aku hari Jumaat lepas. By the way, aku tak ada benda yang menarik langsung nak dikongsi pasal hal kerja aku dan aku rasa hal penulisan aku lebih menarik untuk dikongsi.

Okay, 6 Disember 2019 aku ikut serta aktiviti anjuran DBP Cawangan Kuching iaitu Sesi Dialog dan Bengkel Penulisan Majalah DBP. Tetamu jemputan ialah dua orang editor dari majalah Tamadun Islam dan Tunas Cipta, serta Ketua Editor dan Timbalan Ketua Editor DBP sendiri turun padang untuk bagi ruang kepada penulis untuk bertanya tentang manuskrip, tips dan sebagainya.

Sebenarnya pada hari tu aku dapat banyak tips yang menarik daripada editor sendiri dan bagaimana untuk menghantar karya ke majalah atau karya bagaimana yang menarik perhatian editor. Antara tips yang aku sempat catat ialah:
  • Editor tak suka tema cliche (keluarga, cinta, kolej, rumahtangga)
  • Editor tolak karya terlalu banyak kesalahan ejaan dan ada unsur sensitif
  • Editor takkan siar karya yang tak lengkap maklumat peribadi penulis
  • Editor senaraihitam penulis yang guna karya ciplak
Juga editor maklumkan jenis majalah yang menyiarkan ruang cerpen dan puisi mengikut selera kegemaran penulis sama ada tema Islamik, remaja, budaya dan sebagainya. Sejujurnya aku dapat banyak input berguna dari editor sendiri, dari aspek pemilihan tema, persoalan dalam karya, perincian jalan cerita dan pemikiran penulis. Aku mengucapkan terima kasih kepada pihak yang anjurkan bengkel sebab bagi pendedahan yang bagus kepada penulis. Lagipun, bukan senang nak sertai bengkel macam ni.

Sesi bengkel bermula

Peserta bengkel yang hadir

Editor Majalah Tamadun Islam (Pn. Marsila- sebelah kiri)
Editor Majalah Tunas Cipta (Pn. Siti Noorisa- sebelah kanan)

Ketua Editor DBP, En. Haji Razali Che Mat

Sesi bergambar beramai-ramai

Bonus untuk aku, ada peserta yang beli buku Acang Merpati.
Alhamdulillah, aku rasa makin semangat nak menulis

Tahun 2020, mudah-mudahan usaha aku dalam bidang penulisan berkembang dengan hebatnya. Amin~


@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment