Thursday, 29 November 2012

Hey, Single...watch your Double~

Being single is one of my kind for a very long time, living in my single-dom world and enjoying stuffs like single people would do; stay a lot at home, eat alone, hang out with friends and families, no worries about phone calls or something like that and the best part is, freedom. For so many years, I've been surrounded by doubles...I mean, my friends in relationship, and I've been watching them, the way they behave and talk, absolutely. And for all these years, I had enjoyed on the audience's seat, with my imaginary pop corn and watch this double-ship show quietly.

13 year-old was the earliest involvement in double-ship among my friends and some of them got pretty serious when they're in 17-19, whereas I was still playing legos or poker,  wipe my mucous with my shirt and stuffing foods inside my mouth like a bulldozer (I had problems to act like a decent girl in my age). I think that's my psychological disease of seeking my childhood who left me in the dark (don't mention it). No offense, but, being double is not so easy. They called it 'young age is somehow, a stupid stage to learn the truth being double'. Even I have so-so and so little facts about double-ship things but as far as I can remember, there's something that they often did during my observation such as:

  1. Couples often made calls and texting over the night, to say how much they love each other but to be honest, they were worried about bills or topup they should pay to sustain the relationship.
  2. Couples often invite their double for brunch, dinner and shopping but they can't stop thinking whether this investment for double-ship is worthy or not.
  3. Couples often say that 'long distance double-ship' is testing their patience and love, they often fight like hell over the phone call (jealousy activated).
  4. Couples often say that 'short distance double-ship' is good to sustain their heart better, but they had problems to trust each other.
  5. Couples often say that 'being double is happy' but they often shed tears more than smiling.
  6. Couples often tell everyone they feel grateful being in double-ship, but seriously, they can't stop grumbling at the back, even they loved each other but still...grumbling.
  7. Couples often did something similar but they often feel like there's a small battle between them.
  8. Couples often go for movies but one side often feels terrible with the story line, but couldn't say a word because they loved each other (true story)
  9. Couples often refuse to listen somebody's advice because they always thought they're right but when something happens, they couldn't admit the truth and swallowed their pride in pain.
  10. Couples always missing each other but when they meet up, they often questioning more than nice chatting.
  11. Couples often say 'YES' but deep in their heart, there's 'NO' that couldn't come out (just buried between those layered of sugar-coated words).
  12. Couples often say that 'long double-ship' helps them to know each other better and greater, but they often complaint about each weaknesses they've learned in each passing days.
  13. Couples often say that 'short double-ship' helps them to learn to understand each other, but they often surprised what is waiting upon them (so, keep surprise~)
  14. Couples often give advises to those who single, but the truth is-- all advises are for them, to remind themselves.
  15. Couples often dreaming about marriage (serious couple only) but money issues are much bigger than missing their love one.
  16. Couples like to brag about their double-ship but often silence like a dead wood when they've broke up.
  17. Couples love sharing everything but not all couples are ready or willing to share their biggest secret.
  18. Couples always praised their love one but the truth is, after a certain years they will start comparing their double-ship to the other double-ship (which ship is better?)
  19. Couples like to share their story with others but they couldn't bear to hear anything in the past when they broke up.
  20. Couples knew that being double-ship is all about loyalty but some of it still joining 'the hunting-trip'. To put it simple, 'you got cheated'.
  21. Couples always say that marriage is the victory of their love but they often slipped the victory after they got the legal paper.
  22. Couples often changed even they can't admit they're already changed.
  23. Couples willing to do everything but some of them asking for some return (y u no the news of baby on the street is so cranky these days~)
  24. Couples often vowed for their love, but some of it might be blown away in a matter of time (I don't know about this but somehow, it happens a lot---my friend experienced this)
  25. At this point, those couples (who read this) will reminisce the old ships who left by when they were young, so I will stop the list at here...et cetera, et cetera~
As a single person, sitting at the corner of love-hate things that happened out of my control, sweet and sour of faces I saw every time I took a slightly glance, and for whispers and shouts I have to bear as an audience of love battlefield. For those passing years I had submerged into these courses, between all doubles I couldn't speak or advice, nor listen to what I want to say, being double means "double activated" and the conversation was often slides from the subject. So yes, I did put them away (not so far, but away from my single business) because being single like mine is a "vertigo"; hating handcuffs, freedom surfing, jolly flapping, undisturbed decision or D.I.Y jumping jack to have something with my own skins and fingers (if you know what I mean).

All in all, watching doubles in double-ship is not something so bad, I've learned something (I do valued the hardworking people who contributed my knowledge), the good things and mistakes that should not be done by single-ship. Well, Single..watch your Double out there.  That's the fundamental of understanding the body language and mind-working.


"For single, being single is a lesson of life...for double, being double is a person of life"

#TMG2012

Wednesday, 28 November 2012

Apa Yang Anda Mimpi Semalam?

"Sometimes, dreams alter the course of an entire life" [Judith Duerk]

Mimpi merupakan siri kejadian dan gambaran yang bermain di dalam minda ketika kita tidur lena, ataupun dalam keadaan separuh sedar. Kisah yang berlaku dalam mimpi biasanya dipengaruhi oleh sesuatu yang berlaku dalam kehidupan kita seharian, walaupun kadang-kala mimpi tersebut tidak masuk akal atau tidak ada kaitan terus dengan diri kita. Walau bagaimanapun, setiap mimpi membawa makna tersendiri- sama ada ia berguna atau tidak terpulang kepada si pemimpi. Terdapat beberapa jenis mimpi yang mungkin pernah terjadi pada diri kita, seperti;

  • Mimpi bertemu dengan seseorang yang sudah meninggal, sama ada anda kenal mahupun tidak (dreams of apparations)
  • Mimpi terdengar bunyi yang menarik perhatian anda yang membawa mesej tersembunyi (clairaudient dreams)
  • Mimpi yang berkaitan dengan rasa simpati atau perasaan yang terjadi dalam mimpi (emphatic dreams)
  • Mimpi yang terjadi seiring dengan masa yang sebenar. Sebagai contoh, anda bermimpi ditolak ke dalam gaung tetapi rupa-rupanya anda terjatuh dari katil (clairvoyant dreams)
  • Mimpi yang menghubungkan anda dengan sesuatu atau dengan seseorang, kadang-kadang terjadi jika anda atau pihak berkaitan berada dalam bahaya (telepathic dreams)
Terdapat segelintir manusia yang diberi kebolehan istimewa menerusi mimpi, ada juga mimpi yang membawa manusia kepada kematian, atau perubahan diri. Tetapi, terdapat beberapa jenis mimpi yang kurang jelas tapi kita terasa yakin bahawa mimpi tersebut berkaitan dengan kehidupan kita yang sebenar. Biasanya, mimpi seperti ini terjadi disebabkan emosi semasa dan tahap psikologi kita terhadap kehidupan yang kita lalui. Menurut teori Freud, mimpi seperti ini merupakan satu penyamaran, yang menjelaskan kepada si pemimpi berkenaan dengan emosi dan pemikiran sebenar yang tidak dapat diluahkan dalam kehidupan sebenar. Carl Jung, psikiatrik dari Swiss juga menjelaskan bahawa fungsi mimpi secara umumnya ialah untuk menyimpan semula keseimbangan psikologi kita. Oleh itu, tidak semua mimpi yang berlaku itu memberi alamat, khabar berita, atau karut semata-mata. Mimpi juga sebenarnya menunjukkan tahap turun-naik emosi kita dalam menghadapi kehidupan seharian.

Apa yang Anda Mimpi Semalam?

Tidak semua mimpi yang kita alami dapat diceritakan dengan jelas sebaik saja kita sedar dari tidur. Biasanya, mimpi tersebut terus kabur dari minda apabila badan kita menerima isyarat dari otak untuk bangkit. Namun, setiap cebisan mimpi tersebut membawa maksud, yakni berkaitan dengan diri kita sendiri (sifat, kelakuan emosi dan tahap psikologi secara tidak sedar atau bersifat rawak). Antara cebisan mimpi yang mungkin pernah berlaku pada diri anda ialah:

Mimpi sedang berlari di atas jalan raya, padang, taman, duduk mengadap laut, melihat langit atau berlari di kawasan luas.
Anda sebenarnya sedang mencari sesuatu tetapi belum menemui apa yang anda mahukan untuk diri anda. Mimpi seperti ini sebenarnya menunjukkan keadaan emosi anda yang menginginkan sesuatu tetapi belum tercapai.

Mimpi berjalan di kawasan pergunungan, bukit atau kawasan yang tinggi.
Ia memberi maksud bahawa anda sedang berusaha mencapai sesuatu (dalam kehidupan yang sebenar)

Mimpi disisihkan oleh kenalan dan ahli keluarga
Mimpi ini berkaitan dengan masalah psikologi, anda tidak dapat meluahkan rasa kecewa yang anda lalui dalam kehidupan seharian maka ia terjadi di dalam mimpi dalam bentuk penyisihan atau pengabaian oleh golongan yang sangat mengenali anda.

Mimpi berkaitan dengan makanan atau sesuatu yang anda idamkan.
Mungkin anda benar-benar menginginkan sesuatu tetapi hajat masih belum tercapai atau disebabkan masalah kewangan.

Mimpi berkawan atau berkenalan dengan sekumpulan manusia yang serasi dengan diri anda.
Ia membawa maksud sama ada anda kesepian akibat selalu bersendirian, tertekan dengan kelompok manusia yang selalu menghimpit anda dengan masalah ataupun gagal menemui kelompok seperti yang anda inginkan maka ia menjelma di dalam mimpi, kesan dari tahap psikologi anda sendiri.

Mimpi terjatuh, tersungkur atau rebah.
Mimpi seperti ini menunjukkan anda sedang kecewa akan sesuatu yang terjadi dalam hidup anda, maka ia terjadi juga dalam mimpi sebagai simbol bahawa anda sedang berada di atas titik merosot dalam hidup.

Mimpi sedang bergembira tetapi tidak tahu sebab apa.
Mimpi seperti ini menunjukkan tahap kualiti hidup yang anda lalui setiap hari, kepuasan dalam melakukan sesuatu, memiliki sesuatu dan menikmati hidup seperti yang anda mahukan. Perasaan dan emosi itu akhirnya terbawa-bawa dalam mimpi, dan menjadikan anda gembira walaupun anda tidak ingat akan mimpi tersebut.

Mimpi menangis tetapi tidak tahu sebab apa.
Sama seperti di atas, ia berkaitan dengan kualiiti hidup anda. Jika kehidupan yang anda lalui tidak seperti apa yang anda rancangkan, tidak mustahil untuk anda menangis di dalam mimpi dan dalam masa yang sama, anda teresak-esak ketika sedang tidur.

Mimpi dikejar oleh sesuatu
Anda sedang mengalami masalah (bergantung pada situasi yang anda alami dalam kehidupan sebenar) yang membuatkan anda rasa seperti dikejar dan dibayangi oleh sesuatu yang ingin anda elak.

Mimpi insan yang anda sayang pergi meninggalkan anda
Mimpi seperti ini menunjukkan tahap kasih sayang anda terhadap insan tersebut begitu tinggi sehingga anda memilih untuk bermimpi akan kejadian tersebut kerana anda tahu, ia cuma mimpi. Anda tidak mempunyai keberanian untuk melihat kejadian itu terjadi dalam kehidupan sebenar. Ia juga mungkin berkaitan dengan kehidupan sebenar (insan yang anda sayang sedang sakit atau mahu mengembara), dan membuatkan anda bimbang sehingga termimpi-mimpi.

Mimpi kembali ke masa silam
Mimpi seperti ini bersifat nostalgia. Ada dua kemungkinan untuk mengalami mimpi seperti ini, sama ada anda rindu atau anda mempunyai ketakutan pada masa silam anda. Jika ada kemungkinan yang ketiga, ia mungkin dipengaruhi oleh apa yang anda lihat dan dengar sebelum anda tidur.

Mimpi melakukan sesuatu yang tidak pernah anda lakukan.
Mimpi ini menunjukkan kehendak anda yang bersifat pelbagai dan keinginan untuk mencuba, tetapi belum ada keyakinan.

Sebenarnya, ada banyak lagi jenis mimpi yang bersangkut paut dengan emosi dan pemikiran anda dalam bentuk provokatif dan pemujukan. Setiap cebisan mimpi yang anda alami juga merupakan pendedahan kepada pemikiran dan pengalaman yang pernah anda lalui ketika anda sedar (awake). Kesimpulannya, cebisan mimpi ini menunjukkan tahap kesihatan fizikal dan mental anda. Cebisan mimpi seperti ini mungkin menjadi penggerak dalam perubahan hidup anda.


Ref: The Ultimate Illustrated Guide to DSS (2007: Hermes House)

#TMG2012

Tuesday, 27 November 2012

Yogi: Penjenayah yang berhati perut

Semalam, aku tonton TV dalam channel 202 Astro. Tu channel filem Tamil, sekali sekala nak jugak tengok citer Tamil sebab sekarang trend filem Tamil dah banyak berubah. Kalu dulu mengamuk satu kampung sebab perempuan, mati sebab perempuan, membunuh sebab cinta terhalang dan pendek kata, pasal cinta antara lelaki dan perempuan. Tapi sekarang, kebanyakan filem Tamil lebih menyentuh hati, seperti kisah kekeluargaan; kasih sayang seorang bapa, pengorbanan seorang ibu, susah payah seorang anak dan kisah hidup kejiranan yang memaparkan kisah hidup manusia yang sebenar-benarnya. Aku takleh terima citer fairy tale yang mengarut (kecuali siri Once Upon A Time sebab citer tu best giler). Jadi, aku nak short view siket filem Tamil yang aku tonton semalam.


Yogeshwaran, atau dipanggil sebagai Yogi ialah penjenayah yang sadis dan sejuk beku. Dia tinggal kat kawasan setinggan dan buat team merompak ngan tiga lagi member dia. Yogi ni jenis lelaki yang banyak pendam perasaan. Dia tak penah bagitau kisah zaman kanak-kanak dia yang sangat susah. Lojik, setiap manusia ada titik hitam dalam hidup. Menerusi beberapa flashback, Yogi tu ada seorang bapak yang suka mengemis, kaki botol, gila seks dan cam sial je perangai dia. Walaupun mak Yogi sakit tenat, tunggu masa je nak meninggal, bapak Yogi tetap belasah perempuan malang tu dan takde sikit pun rasa bersalah bila tengok Yogi mengemis tepi jalan demi sesuap nasi untuk mak dan adiknya, Meenukutty. Lepas tu, berlaku insiden di mana si bapak menendang anaknya sendiri (adik Yogi) dan menyebabkan budak kecik tu mati. Yogi yang sayang gila kat adik dia tak boleh terima kenyataan, dan makin tak percaya bila dia sendiri nampak si emak gantung diri sendiri sebab kecewa dengan si suami (cam sampah tu) dan kematian anak bongsunya. Tinggallah Yogi ngan si bapak yang tempang, guna mayat anak bini untuk mintak sedekah. Bila duit dah dapat, mayat-mayat tu boleh pulak dia campak dalam sungai, macam campak batu. Disebabkan sikap bapak dia yang buruk tu, akhirnya Yogi tolak bapak dia ke tengah jalan dan orang tua tu pun mati dilanggar lori.

Yogi membesar menjadi penjenayah yang tenggelam dalam masa silam. Dia tak penah kesian setiap kali merompak, sehinggalah pada suatu hari, Yogi lari selamatkan diri lepas merompak dan curi kereta orang untuk larikan diri, bersama seorang bayi milik seorang perempuan Tamil Kristian yang bernama Carolyn. Pada awalnya Yogi tak peduli bayi tu tapi akhirnya, jiwa kental Yogi jadi lembut cam daging diperap ngan daun nangka. Dia nekad nak jadikan budak tu sebagai pengganti adik dia yang meninggal dan budak tu pun dinamakan sebagai Meenukutty (walaupun nama budak tu ialah Jessi). 

Yogi menjalani kehidupan yang gembira bersama bayi tersebut dan Sulo, si pembuat patung pulak jadi breastfeeder untuk Meenukutty. Yogi mula merompak kelengkapan bayi sehingga menimbulkan rasa pelik di kalangan kawan-kawan merompak Yogi. Akhirnya, diorang pun tau ada bayi di dalam rumah Yogi dan memaksa Yogi menjual budak tersebut, ataupun ugut family budak tu dengan jumlah duit yang banyak dan Yogi boleh simpan budak tu, asalkan dapat duit. Jadi, Yogi dan kawan-kawannya pun pergi la ceroboh masuk rumah budak tu, tangkap si bapak tiri Jessi (nama lelaki tu Linden, nama macam pemain badminton dari China). Lepas tu, satu kesilapan berlaku. Yogi bertindak bunuh kawannya sendiri bila menyedari kawannya mendatangkan bahaya kepada Meenukutty. Kes tersebut menjadi perhatian polis dan Yogi menjadi buruan yang dikehendaki. Sulo, perempuan yang banyak bantu Yogi dan tahu kisah tersebut pun memujuk Yogi supaya bayi tersebut dihantar balik ke pangkuan ibunya. Yogi berfikir panjang. Selepas berfikir dalam-dalam, Yogi mengupah jurugambar dan mengambil gambar bersama Meenukutty sebagai kenang-kenangan. Yogi akhirnya ambik keputusan untuk menghantar Meenukutty, atau Jessi kembali kepada keluarga sebenar.

Yogi menghubungi Linden dan menyerahkan Jessi di kawasan tapak pembinaan dengan perasaan yang sedih. Kemudian, Yogi berpatah balik sebab nak bagi susu pada bayi tersebut tapi secara tak sengaja, Yogi terdengar niat sebenar Linden. Linden sebenarnya benci gila Jessi (sebab Jessi cuma anak tiri) dan berkomplot untuk bunuh bayi tu. Yogi terus bertindak menyelamatkan bayi tu dari tangan Linden. Kemudian, Linden menelefon isterinya, Carolyn dan bagitau Yogi cuba membunuh Jessi (padahal dia la yang beria-ria sangap nak bunuh budak tu). Tanpa pengetahuan Linden, Carolyn bertindak pergi ke tapak pembinaan tersebut dan cuba selamatkan anaknya.

Berbalik ngan kisah Yogi, dia bertarung (macam hero citer Tamil, satu hero boleh belasah 10-15 penjahat). Sampai la ke satu titik, Yogi jadi lemah bila melihat Linden buang budak tu ke bawah bangunan. So dengan penuh berlagak campur gila, Linden belasah Yogi sebab dah ganggu plan nak singkirkan budak tu dari famili. Kalu difikirkan, Linden tu berniat nak budak tu mati so isteri dia pun boleh mati sekali dengan membunuh diri. Maybe ada kaitan dengan duit isteri dia. Okay, balik semula ke klimaks. Masa si Linden belasah si Yogi dengan gembira, Yogi terdengar Meenukutty menangis dan mendapati bakul untuk letak budak tu tersangkut pada cerucuk besi yang terjulur. Yogi seperti dapat tenaga untuk lawan balik Linden (dan bunuh lelaki tu sampai mati) dan berlari selamatkan Meenukutty dari terjatuh. Dan ketika Yogi menimang budak tu dengan perasaan hepi dan bersyukur, Carolyn pun muncul dan tembak Yogi berkali-kali (sebab perempuan tu fikir Yogi tu saiko). Yogi rebah bersama budak tu, dan pandang muka Carolyn sambil tersenyum. Akhirnya, Yogi pun mati dengan tenang sebab dia tahu Carolyn tak seperti Linden. Hanya beberapa keping gambar antara Yogi dan Meenukutty menjadi bukti bahawa Yogi seorang penjenayah yang berhati perut.


Bila dah habis tonton citer ni, satu je lesson learn yang terlintas di fikiran. Orang yang kita sangka baik tak semestinya baik, orang yang kita sangka jahat tak semestinya jahat. Manusia boleh berubah.

#TMG2012

Monday, 26 November 2012

The Power of 'NO'

'NO' is the simple word the begin the argument and to emphasize a negative statement--basically the short word of disagreement, to refuse, to avoid, and to deny. 'NO' is also associate with manner of certain degree of human, or someone's initial but that is NOT the thing I want to discuss. To say 'NO' isn't easy (I know, I tried), especially to refuse someone in trouble as for worst of the worst--you lose someone or something you loved the most. But if troubles happened without saying 'NO', try to familiarize yourself with this word.

Okay, let's see....

'NO' is a very strong word to off the conversation, the way to stop the things you didn't want to hear (maybe it sounds idiot, bored, not interesting and as usual---spiteful), comparable with minus attitudes to resist someone or something and often been called as protester. Remember the major division in Christianity--Protestant? Back in 16th century, Martin Luther, a German Augustinian friar, published 95 theses about the new division of Christianity and refused the rule of Roman Catholic (one of the biggest protest in the history) Back to the old days in Europe, the Catholic priests were swanky, cold blooded, lustful with women and wine---and money. So, that was 'NO-NO' situation, the biggest 'NO' will win. Even up to these days, the internal cold war happens between the border of the earth and beyond. The truth--there are no questions for this negative statement because every human is born with 'NO' and 'YES'...but I won't talk about 'YES' right now.

People used to say 'NO' a lot in one day (start counting now) and it happened continuously in relationship -marriage, engaged, friendship whatsoever. This magical word emerged through subjects and questions which becomes the main stock for the argument such as when your mom asking where did you go last night? Having fun at the club eh? For those who knew that their parent will cut their expenses if they say 'YES'.. 'NO' might be better to say...so hurrah, one point...'NO' means 'YOU LIED', as I did quite often to shorten the answer and to avoid using lengthy words

But sometimes, think about it...

YES is positive but there's a bit of infirmity and shortcoming...
NO is negative but well, it's firm, persistent and tenacious
MAYBE is an option but there's too much hesitation and indecision.

So, listen...

The power of 'NO' is deep inside yourself. Find it and apply. Once you have mastered the skills, this super power will be yours =)

"Half of the troubles of this life can be traced by saying yes too quickly and not saying 'no' soon enough" [Josh Billings]

#TMG2012

Saturday, 24 November 2012

Sejarah Tanah Palestin: Kisah Tanah Yang Dijanjikan

Palestin kini merupakan negara yang dilanda peperangan dan rakyatnya hidup dalam kacau bilau. Jumlah kematian juga semakin meningkat dan korban peperangan kebanyakannya terdiri dari wanita dan kanak-kanak. Israel, selaku penyebab peperangan pula terus memerangi mereka dan melaungkan sebab-sebab peperangan dicetuskan. Menurut media, mereka menyerang Palestin kerana serangan dari puak-puak gerila dan juga dikaitkan dengan serangan dari pihak Hamas. Tapi hakikat sebenar pihak Israel menggempur tanah Palestin ialah mereka mahukan 'tanah yang dijanjikan' itu dipulangkan kepada mereka.

Persoalannya, bagaimanakah janji mengenai tanah itu wujud?


Yahudi dan Islam sendiri sudah sedia maklum, tanah yang mereka diami itu merupakan tanah istimewa, yang telah ditentukan oleh Allah SWT sejak ribuan tahun lampau. Kisah tanah ini bermula sejak dari zaman Nabi Ibrahim a.s. Pihak Yahudi juga percaya disitulah tanah asal usul nenek moyang mereka (Bani Israel), disitulah terletaknya Bukit Zion dan juga Kuil Solomon, kuil suci mereka. Menerusi kitab Injil, Abram dikatakan telah menerima perintah Tuhan untuk berhijrah ke Kanaan yang kini disebut sebagai 'Tanah yang dijanjikan' untuk Abram memulakan hidup baru bersama keluarga dan pengikut, beranak-pinak dan meneruskan keturunan serta hidup kekal di atas tanah yang dijanjikan

Petikan ayat dari kitab Injil (bahagian Kejadian/Genesis) telah menyebut:
  • Tuhan berkata pada Abram: Pergilah ke tanah kamu...ke tanah yang Aku akan tunjukkan kepada kamu (Kejadian 12:1)
  • Pada hari itu, Tuhan membuat perjanjian dengan Abram, berkata: "Untuk keturunan kamu yang telah Aku berikan tanah ini, dari sungai Mesir sejauh sungai besar Efrat tanah orang Keni, Kenizites, Kadmonites; Chitties,.Perizites, Refaim, Emorites, Kanaan, Gigashites dan Yevusites " (Kejadian 15:18-21)
  • "Dan Aku akan memberikan kepada kamu dan kepada keturunan kamu selepas kamu, tanah kediaman sementara kamu, semua tanah Kanaan sebagai milik kekal dan Aku akan menjadi Tuhan kepada mereka (Kejadian 17:8)
Bagi mereka, janji Tuhan adalah bersifat moral, suci dan benar. Ia menjadi pendorong Israel mendapatkan tanah Palestin dengan apa cara sekalipun. Bagi pihak Kristian pula, tanah itu tempat kelahiran penyelamat mereka, Jesus dan kuil suci mereka, Kuil Nazareth. Tanah ini telah dijadikan sasaran untuk Perang Salib antara Islam dan Kristian. Perang Salib Pertama bermula pada 1095 setelah Pope Alexander II mengeluarkan fatwa mengenai kesucian tanah tersebut pada 1063. Kristian juga mahukan tanah tersebut.


Sejarah Tanah Dijanjikan menerusi Al-Quran>>>

Islam tidak pernah menafikan keistimewaan tanah Palestin, malah ia tercatat di dalam Al-Quran dan tanah itu merupakan kawasan kota tamadun tertua di dunia. Tanah Palestin juga mendapat tempat istimewa di hati setiap umat Islam di seluruh dunia kerana Masjid Al-Aqsa (masjid ketiga paling mulia bagi orang Islam) pernah dijadikan sebagai kiblat untuk bersolat sebelum Masjidil Haram menjadi pengganti. Ia juga tempat di mana Rasulullah SAW melalui malam Israk dan Mikraj, serta tanah itu menjadi saksi untuk kisah lahir dan wafat para Nabi yang disebut di dalam Al-Quran. Surah Al-Maidah ayat 21 juga menyebut:
  • (Nabi Musa berkata lagi): "Wahai kaumku, masuklah ke tanah Suci (Palestin) yang telah diperintahkan oleh Allah untuk kamu (memasukinya); dan janganlah kamu berbalik undur ke belakang, (kalau kamu undur) maka kamu kelak menjadi orang-orang yang rugi (di dunia dan di akhirat). "
Kisah tanah ini bermula dengan penghijrahan Nabi Ibrahim a.s bersama isteri pertama, Sarah dan anak lelaki mereka, Ishak (asal keturunan Bani Israel) dan meninggalkan isteri kedua, Hajar dan anak lelaki mereka, Ismail (asal keturunan Nabi Muhammad SAW) di tanah tandus (yang akhirnya menjadi kawasan tanah suci Mekah). Kemudian, kisah ini berlanjutan ke zaman Firaun di mana Nabi Musa a.s membawa pengikut (Bani Israel) lari menyeberangi Laut Merah yang dibelah menggunakan mukjizat tongkat Nabi Musa a.s. 

Walau bagaimanapun, kaum Bani Israel ini mula besar kepala dan membuat bermacam-macam permintaan pada Nabi Musa a.s. Bani Israel percaya bahawa mereka merupakan kaum terpilih untuk dilindungi, sentiasa dirahmati malah dikurniakan dengan tanah kekal untuk mereka diami dan juga lokasi untuk mewujudkan sebuah negara moden. Namun, mereka ingkar pada perintah Allah SWT.


Kesinambungan Bani Israel menuntut janji>>>

Kisah tanah yang dijanjikan itu berlanjutan hingga ke zaman Talut di mana Talut memerangi Jalut yang berkuasa di tanah Palestin selepas wafatnya Nabi Musa a.s. Talut atau Thalut, merupakan tokoh bagi Bani Israel kerana berjaya menumpaskan kerajaan kejam Jalut dengan bantuan Nabi Daud a.s. Berdasarkan petikan Al-Quran dalam Surah Al-Baqarah:
  • [247] Dan Nabi mereka pula berkata kepada mereka: "Bahawasanya Allah telah melantik Talut menjadi raja bagi kamu." Mereka menjawab: "Bagaimana dia mendapat kuasa memerintah kami sedang kami lebih berhak dengan kuasa Pemerintahan itu daripadanya, dan ia pula tidak diberi keluasan harta-harta." Nabi mereka berkata: "Sesungguhnya manusia itu Allah telah memilihnya (Talut) menjadi raja kamu, dan telah mengurniakannya kelebihan dalam lapangan Sains Pengetahuan dan kegagahan tubuh badan dan (ingatlah), Allah jualah yang memberikan kuasa Pemerintahan kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan AllahMaha Luas (rahmatNya dan pengurniaanNya), lagi meliputi ilmuNya."
  • [251] Oleh sebab itu, mereka dapat mengalahkan tentera Jalut dengan izin Allah, dan Nabi Daud (yang turut serta dalam tentera Talut) membunuh Jalut. Dan (sesudah itu) Allah memberikan kepadanya (Nabi Daud) kuasa Pemerintahan, dan Hikmat (pangkat kenabian) serta diajarkannya apa yang dikehendakiNya. Dan kalaulah Allah tidak menolak setengah Manusia (yang ingkar dan derhaka) dengan setengahnya yang lain (yang beriman dan setia) nescaya Rosak binasalah bumi ini; akan tetapi Allah sentiasa melimpah kurniaNya kepada sekalian alam.
Setelah Talut berjaya menakluki Palestin dari Jalut, tampuk pemerintahan Palestin disambung oleh Nabi Daud a.s dan seterusnya diperintah oleh Nabi Sulaiman a.s  dengan bala tentera yang tidak terkira banyaknya dan kegemilangan kerajaannya (termasuk haiwan, jin dan angin). Jika dilihat dari sudut Yahudi, Nabi Daud a.s (atau King David) dan Nabi Sulaiman a.s (King Solomon) merupakan dua raja yang menjulang kegemilangan Bani Israel dan Bani Israel menguasai Palestin untuk beberapa tempoh sehingga lahirnya Nabi Isa a.s.


Kesan kelahiran Nabi Isa a.s>>>

Sebelum kelahiran Nabi Isa a.s oleh gadis sunti bernama Maryam, Bani Israel memiliki tanah Palestin. Apabila Nabi Isa a.s lahir, dan membesar bersama mukjizat dan sifat kenabian, satu agama baru wujud dan memuliakan Nabi Isa a.s sebagai anak Tuhan, agama itu dikenali sebagai agama Kristian. Kewujudan agama ini berkembang pesat dan tersebar luas dengan mempercayai Nabi Isa a.s diturunkan untuk menyelamatkan umat manusia dari terus sesat dan mendapat perlindungan dari Tuhan. Kemudian, kerajaan Rom telah menjadikan Kristian sebagai agama rasmi di bawah pemerintahan Constantine dan mula memerangi pihak Bani Israel bagi mendapatkan tanah suci mereka, tanah kelahiran Jesus.

Palestin dan Bani Israel mengalami tekanan yang hebat di bawah pemerintahan Rom. Setelah bertahun-tahun menerima serangan dari Rom, Palestin akhirnya berjaya ditakluki dan dijarah. Bani Israel pula diusir dari tanah Palestin dan mereka lari menyelamatkan diri ke setiap pelusuk dunia.


Kedatangan Islam oleh Nabi Muhammad SAW>>>

Tanah Palestin menjadi taklukan pihak Rom Kristian untuk beberapa ketika sehinggalah kedatangan Islam. Walaupun pada hakikatnya Islam sudah wujud lebih awal dari Kristian dan Yahudi, agama Islam dikenali di seluruh dunia pada era pemerintahan Nabi Muhammad SAW. Baginda melakukan perluasan empayar Islam, bermula di Madinah dan akhirnya ke seluruh kawasan tanah Arab. Palestin turut menerima tempias tersebut dan ramai yang memeluk Islam. Pada 638 Masihi, Palestin berjaya diambil oleh kerajaan Islam dan menjadi tanah suci bagi umat Islam yang ketiga selepas Mekah dan Madinah.


Perkongsian kuasa di tanah yang dijanjikan>>>

Setelah Islam berjaya menakluki Palestin, golongan Kristian berasa amat malu dengan kehilangan tanah suci tersebut dan tidak dapat menerima kewujudan agama baru selepas wafatnya Nabi Isa a.s. Kemudian, perang antara agama berlaku dan sejak dari tahun 1000 masihi, tentera Kristian melakukan pelbagai jenis usaha untuk merebut tanah kelahiran Penyelamat mereka. Perang Salib Pertama akhirnya tercetus setelah mendapat restu dari Pope Alexander II yang mengeluarkan fatwa pengampunan dan kemuliaan terhadap sesiapa yang membebaskan Palestin dari kuasa Islam. Di situ bermulanya perjuangan dan penglibatan Raja England yang digelar Richard the Lionheart dalam misi Perang Salib.

Pada 1099, Palestin berjaya ditakluki Kristian dan diperintah selama 200 tahun.

Walau bagaimanapun, Islam berjaya menakluki Palestin pada zaman pemerintahan Salahuddin Al-Ayyubi yang pernah menentang Richar the Lionheart dalam siri Perang Salib yang seterusnya. Menerusi pemerintahan Islam, rakyat Palestin yang diusir iaitu Bani Israel dibenarkan pulang dan hidup aman di kampung halaman. Pemerintahan Islam ini berlanjutan ke zaman Turki Uthmaniyah.


Kejatuhan Uthmaniyah, kebangkitan kuasa Barat>>>

Kerajaan Turki Uthmaniyah mula merosot pada awal abad ke-19, kesan dari konflik dalaman dan krisis pemerintahan. Akibat dari masalah tersebut, empayar Islam semakin lemah dan pihak Barat (yakni Britain dan Perancis) mengambil peluang untuk menawan semula tanah Palestin.

Menerusi Perang Dunia I yang tercetus pada 1941, Britain-Perancis dan Rusia membentuk Pakatan Bertiga dan kemudian disertai oleh Amerika dan Itali. Kerajaan Uthmaniyah pula menyertai Pakatan Pusat namun kalah oleh pihak Pakatan Bertiga dan kerajaan Islam Timur diambil alih oleh pihak Britain. Pihak Britain menjalankan misi menyuburkan semangat nasionalisme di Tanah Arab, yang membuatkan golongan Arab sendiri yang menumbangkan Uthmaniyah dan pemerintah Arab pada masa itu pula menjadi tali barut Britain.

Pada 1915, Britain memiliki kawasan Iraq. Kemudian, impian utama mereka akhirnya menjadi kenyataan apabila berjaya merampas tanah Palestin dari Islam pada 1917. Kemenangan mereka mendapatkan Palestin didorong oleh misi suci raja terdahulu mereka, Richard the Lionheart dalam Perang Salib.


Penyebab kemenangan Britain>>>

Seorang saintis bahan letupan, Chaim Weizzmann telah mencipta bahan letupan yang sangat efisien dan berkhidmat untuk Britain bagi mencapai misi menakluki Palestin. Menerusi ciptaan bahan letupan tersebut, Britain menang besar dan Weizzmann sangat gembira kerana misi beliau juga bakal tercapai, kerana beliau merupakan anak Israel yang mahukan tanah tersebut.

Menerusi Deklarasi Balfour, Weizzmann berjaya melobi dalam perjanjian tersebut (kerana pihak Britain berasa terhutang budi pada Weizzmann) dan akhirnya Britain bersetuju menyerahkan Palestin kepada pihak Israel, walaupun pihak Britain cuba memujuk Weizzmann supaya menerima Uganda, Paris atau London sebagai tukaran. Namun, bagi Weizzmann, mereka tetap mahukan Palestin.

Pada 1919, perjanjian dipersetujui oleh setiap pihak, termasuk pemerintah Arab, Emir Faisal I dan Palestin menjadi milik Israel. Pada tahun itu jugalah Perang Dunia I tamat. Kerajaan Uthmaniyah di Istanbul kalah teruk pada 1918 dan diambil alih oleh sistem sekular mula dilakukan. Akhirnya, misi Perang Dunia I yang sebenar ialah mendapatkan Palestin dengan memusnahkan negara lain demi menutup cerita yang sebenar-benarnya.


Israel dan Holocaust>>>

Setelah zaman Perang Dunia I tamat, terdapat seorang lelaki muda yang mahukan peperangan. Beliau lahir dengan bakat melukis (tetapi tidak dapat melukis wajah manusia dengan sempurna) dan mempunyai cita-cita untuk pergi berperang kerana mahu dianggap sebagai wira. Akhirnya, lelaki yang berasal dari Jerman itu berjaya mencapai impiannya dan meninggalkan legasi yang sangat menggerunkan; Holocaust, dan beliau ialah Adolf Hitler, pemimpin kuku besi yang sangat benci pada Yahudi, atau Israel. Disitu bermulanya era Perang Dunia II.

Menerusi Holocaust, Hitler menjalankan misi pembunuhan Yahudi beramai-ramai dan pemusnahan kaum yang digelar sebagai Action T4 pada sekitar tahun 1944-1946. Jutaan kaum Yahudi mati dibunuh di Jerman dan di kawasan Eropah dan menjadikan kos peperangan dan makanan semakin meningkat. 

Pada 1948, Britain dan sekutu terpaksa berundur dari Palestin kerana menanggung kerugian yang besar. Pada tahun yang sama juga, Israel diberikan pengadilan kesan dari misi Holocaust dengan mengurniakan sebahagian Palestin sebagai tanah mereka dengan sokongan PBB dan Amerika. Sebahagian kaum Yahudi akhirnya berhijrah ke Amerika, diberi perlindungan, pendidikan dan juga bantuan kewangan sehingga mereka berkembang dan berjaya menakluki pentadbiran  ekonomi di Amerika.

Akhirnya, Amerika kini menjadi sekutu penuh Israel. 


Pergerakan Israel/Yahudi bagi mendapatkan negara>>>

Seperti yang dinyatakan di atas, Bani Israel mengakui Nabi Ishak a.s sebagai bapa keturunan mereka, mengagungkan Nabi Ibrahim a.s, Nabi Musa a.s, Nabi Daud a.s dan Nabi Sulaiman a.s sebagai nabi yang melindungi mereka dan kisah mereka juga terkandung begitu banyak di dalam kitab Injil, yang ternyata bukan milik Bani Israel tetapi Kristian. Mereka juga menumpang dalam misi Perang Salib bagi mendapatkan Palestin, membantu Britain bagi mendapatkan Palestin, meminta simpati dunia bagi mendapatkan Palestin dan mengawal Amerika bagi mendapatkan Palestin. Kedua-dua Perang Dunia tersebut merupakan antara gerakan tersembunyi Israel bagi mendapatkan Palestin. Tetapi, Palestin masih belum jatuh ke tangan mereka sepenuhnya.

Pada 1897, Pertubuhan Zionis Antarabangsa (WZO) melakukan persidangan pertama bagi membela nasib Yahudi yang ditindas oleh Kristian di Eropah. Ia bertujuan bagi mendapatkan sebuah negara bagi bangsa Yahudi. Weizzmann, lelaki di sebalik kejayaan Britain merupakan orang kuat yang melakukan usaha melobi bagi mendapatkan Palestin.

Antara sebab Israel dipersetujui oleh pihak Britain dan juga Kristian ialah mereka mahu memisahkan Palestin dari negara Islam. Mereka mahu memecahbelahkan perpaduan Islam di sebelah Asia dan Afrika Barat bagi mengelakkan kewujudan empayar Islam yang seterusnya. Oleh sebab itu, dua agama tersebut bersetuju untuk saling bekerjasama bagi menentang kebangkitan Islam kerana mahu melindungi Palestin dari dimiliki semula oleh negara Islam yang lain. 

Semasa Perang Dunia II, seramai 119000 orang Yahudi berkhidmat sebagai tentera. Pada 1942, seramai 19000 orang Yahudi mengikuti  angkatan bersenjata Inggeris (10% adalah perempuan). Oleh sebab sebahagian Eropah mengamalkan anti-semitisme (anti Yahudi), maka mereka beranggapan hanya Palestin saja tanah yang dapat mengembalikan maruah dan impian mereka mencipta negara moden yang diidam-idamkan oleh nenek moyang mereka. Apabila Harry Truman menjadi presiden pada 1945, beliau menjadi bahan sasaran pihak Yahudi bagi mendapatkan Palestin. Truman bersetuju untuk membahagikan Palestin kepada tiga kawasan yakni:
  • bahagian pertama diambil oleh Israel
  • bahagian kedua diambil oleh Arab
  • bahagian ketiga diambil oleh pihak PBB
Walaupun ditentang oleh rakyat Palestin, ia tidak membuahkan hasil malah rakyat Palestin pula yang dituduh menceroboh dan merampas tanah tersebut dari tangan kaum Israel kerana tanah itu telah dijanjikan oleh Tuhan kepada mereka. Selain daripada isu janji, penaklukan bahagian pertama oleh Israel menyaksikan perubahan demografi Palestin di mana rakyat Palestin terpaksa melarikan diri ke negara jiran kerana serangan Israel dan jumlah penduduk Israel meningkat dengan mendadak (datang berpindah semula ke Palestin secara sukarela dan dipujuk selepas kawasan Israel diisytiharkan). 


Hakikat yang menyakitkan hati Israel Zionis>>>

Menurut Israel, rakyat Palestin merupakan penceroboh negara suci mereka. Selain dari isu diceroboh, isu janji Tuhan kepada mereka juga turut diambil kira. Bagi cendekiawan Yahudi, perkataan Palestin itu berasal dari Philistine, yakni nama musuh mereka sedangkan pada asalnya tanah Palestin sudah diduduki oleh rakyat Palestin yang terdiri dari bangsa Kanaan  beribu-ribu tahun lamanya sebelum Nabi Musa a.s tiba dan menyelamatkan mereka dari penindasan Firaun dan bertindak menghapuskan fakta tersebut pada 1948 di mana bahagian pertama Palestin menjadi milik mereka. Malah, Bani Israel mendakwa bahawa taraf Ishak sepatutnya lebih baik kerana Ishak diberikan janji tanah yang kekal manakala perihal Ismail adalah seperti berikut:
  • "Perihal Ismael, Aku telah mendengarkan permintaanmu; ia akan Kuberkati, Kubuat beranak cucu dan sangat banyak; ia akan memperanakkan dua belas raja, dan Aku akan membuatnya menjadi bangsa yang besar." (Kejadian 17:20)"
Maksud di atas: Nabi Ismail telah berdoa kepada Allah SWT supaya dikurniakan dengan keturunan yang baik dan patuh kepadaNya. Menerusi keturunan Ismail maka lahirlah Muhammad. 

Menerusi petikan surah Al-Baqarah ayat 58 telah menyatakan bahawa kemasukan Bani Israel ke Palestin adalah bersyarat, tidak angkuh dan bersyukur dengan kurniaan diberikan:

  • Dan (kenangkanlah) ketika kami berfirman: "Masuklah kamu ke bandar ini, kemudian makanlah dari benda-benda yang ada di dalamnya dengan sepuas-puasnya, apa Sahaja yang kamu sukai. dan masuklah kamu melalui pintunya dengan tunduk (merendah diri); dan (mintalah ampun dengan) berkata: 'Ya Allah ampunilah dosa kami' Supaya kami ampunkan kesalahan-kesalahan kamu, dan kami akan tambah pula Pahala orang-orang yang berbuat baik ".
Namun begitu, mereka terlupa akan syarat tersebut.


Islam, Israel Zionis, Kristian dan Pengakuan terhadap Nabi Yang Terakhir>>>

Nabi Muhammad SAW merupakan nabi dan rasul terakhir selepas Nabi Isa a.s. Baginda merupakan keturunan kepada Nabi Ismail a.s, yakni anak kepada Nabi Ibrahim a.s yang menjadi permulaan kepada kisah Bani Israel. Malah, ramalan kenabian nabi terakhir juga wujud dalam kitab Injil dan juga dari pihak Bani Israel itu sendiri iaitu:
  • Mesiah/Penyelamat, iaitu kelahiran Nabi Isa  a.s (disebut sebagai Jesus/Yesus)
  • Yohanes si pembaptis
  • Nabi yang akan datang, yakni Muhammad.
Setelah dua penantian menjadi kenyataan, ketiga-tiga agama (Islam, Kristian dan Yahudi) menantikan kedatangan ramalan yang terakhir. Ramalan kenabian telah dilihat pada Rasulullah ketika Baginda berusia enam tahun dan mengikuti bapa saudara (Abu Talib) ke Syam (Syria) untuk berdagang. Setelah tiba di Basra, seorang pendeta bernama Bahira melihat tanda kenabian tersebut pada Nabi Muhammad SAW (Nabi dipayungi oleh awan) dan mengingatkan pendeta tersebut pada ramalan bahawa Nabi yang ditunggu-tunggu itu sudah tiba dan Nabi itu beragama Islam.

Oleh itu, pendeta tersebut meminta rombongan Abu Talib kembali semula ke Mekah dan bersumpah pada Latta dan Uzza (patung berhala terkenal pada zaman tersebut) bahawa ramalan kenabian tersebut bukan satu pembohongan. Kisah kenabian ini berulang lagi selepas Nabi dihantar berdagang oleh Khadijah dan baginda dilihat oleh seorang pendeta yang menyatakan bahawa baginda merupakan nabi yang ditunggu-tunggu. Kemudian, saudara Khadijah, Waraqa ibn Naufal (seorang pengkaji naskhah kuno Injil dan seorang Kristian) menyatakan kepada Khadijah bahawa Muhammad memiliki ciri-ciri seorang Nabi yang ditunggu-tunggu.

Apa yang menjadi kebencian Bani Israel dan golongan Kristian terhadap Nabi Muhammad SAW ialah baginda terkeluar dari susur galur Nabi Ishak dan baginda juga bukan beragama Kristian. Umat Islam juga dikaitkan dengan sifat keganasan sedangkan Islam pada masa kini hanya anti-Zionis (membenci golongan yang menyakiti rakyat Palestin dan umat Islam dengan memerangi mereka) dan bukannya anti semitisme. Jika difikirkan dari sudut agama, Kristian merupakan golongan pertama yang mengamalkan anti-semitisme di Eropah dan Yahudi pula golongan pertama yang menyokong Kristian apabila isu keratan ayat dalam nyanyian suci  yang memuji Muhammad disingkirkan dan digantikan dengan petikan ayat yang baru iaitu:

(Song of Solomon/Kidung Agung 5:10 yang baru)

My beloved is white and ruddy, the leader among 10,000 people (Kekasihku itu putih dan merah sehat, pemimpin diantara 10.000 orang)

(Song of Solomon/Kidung Agung 5:16 yang asal)

His mouth is most sweet: yea, he is altogether *lovely. This is my beloved, and this is my friend, O daughters of Jerusalem(Mulutnya yang paling manis: sifat-sifat, dia adalah sama sekali indah. Ini adalah kekasihku, dan ini adalah kawanku, hai puteri-puteri Yerusalem)

*'lovely' itu dieja sebagai 'mahamadim' (atau muhammad)

Kedua-dua agama ini saling menyokong antara satu sama lain, hanya untuk membuktikan bahawa nabi mereka nabi yang benar walaupun terdapat petikan di dalam kitab Injil yang menyatakan bahawa

Jesus said to them:" Have you never read in the Scriptures: The stone rejected by the artisans building has become the cornerstone: it happened from the side of God, an act marvelous in our eyes. For that reason, I say unto you, that the kingdom of God shall be taken from you and given to a people who will produce its fruit. "
  • "The stone rejected by the artisans" ialah Ismail yang disingkirkan oleh Sarah, 
  • "an act marvelous in our eyes" ialah Bani Israel berasa ajaib kerana nabi biasanya lahir dari kelompok mereka (seperti Ibrahim, Ismail, Musa, Daud dan Sulaiman) dan
  • "the kingdom of God shall be taken from you and given to a people who will produce its fruit" memberi maksud bahawa Tuhan menarik semula kerajan yang pernah dikurniakan kepada Bani Israel dan menyerahkan kepada bangsa yang akan menghasilkan buah kepada kerajaan tersebut (iaitu keturunan Bani Ismail) yang disokong oleh hadis Bukhari (Manaqib dan Al-Fadhail) yakni: 
"Sesungguhnya manusia itu menyaksikan perumpamaan diriku dengan Nabi-Nabi sebelumku adalah seperti perumpamaan seseorang yang membina sebuah rumah, ia mengindahkan dan menghiasi rumah itu, kecuali hanya satu tempat batu saja di salah satu sudut bangunan itu, maka orang-orang berthawaf (berkeliling) disekitarnya, mereka takjub terhadap bangunan itu seraya berkata: "Tidakkah lubang ini diletakkan satu batu?" Beliau (Nabi Muhammad SAW) berkata: "Akulah satu batu itu dan akulah Penutup para Nabi"

Perumpamaan tersebut berlaku pada zaman Nabi Ibrahim di mana Nabi Ibrahim membangunkan Kaabah bersama anak, Ismail dan menemui batu Hajar Aswad untuk melengkapi binaan Kaabah. Pada zaman Nabi Muhammad pula, Mekah mengalami banjir dan batu Hajar Aswad itu terjatuh dari kedudukannya. Batu itu dibawa di atas kain yang direntang dan dimasukkan semula ke tempatnya oleh Nabi Muhammad, simbolik yang menyatakan bahawa Nabi Muhammad SAW merupakan penutup para Nabi terdahulu.


Penutup: Israel dan Janji>>>

Perang yang berlaku di Palestin dimulakan dengan kisah janji dan masih diteruskan sehingga ke generasi kini. Walaupun tidak semua yahudi menyokong usaha ini namun isu janji dan perwarisan tanah suci tersebut sebenarnya bersifat kabur. Malah, kisah janji ini lebih banyak memusnahkan daripada membina sebuah negara contoh. Sungguhpun mereka menyatakan bahawa mereka berhak dan mereka memerangi serta membunuh wanita dan kanak-kanak yang tidak berdosa atas sebab janji tersebut, ia masih tidak tertunai dan menyusahkan ramai pihak dari hari ke hari. Mereka sudah berperang demi Palestin selama beratus-ratus ribu tahun lamanya tetapi segala impian masih belum terlaksana. Mengapa? Jawapannya terkandung dalam kitab Injil iaitu tanah itu dikurniakan kepada Bani Israel sebagai harta warisan anak cucu tetapi tanah itu tetap milik Tuhan.

Selain itu, janji tersebut hanya termaktub kekal untuk generasi seterusnya berdasarkan kepada nilai-nilai yang ditetapkan Tuhan dalam perjanjian tersebut, ketaatan dan berdasarkan kasih serta takut kepada Tuhan yang Satu (Kaiser Jr., 1981). Kegagalan untuk memenuhi perjanjian yang digariskan oleh Tuhan akan membawa bencana kepada mereka menerusi petikan kitab Injil iaitu:
  • Kegagalan untuk mematuhi boleh membawa kepada peperangan, bencana, kehilangan tanah, atau kematian sendiri (Ulangan 4:26)
Bani Israel sangat percaya bahawa Tuhan tidak akan memungkiri janjiNya terhadap nabi-nabi terdahulu menerusi petikan dalam Kitab Injil iaitu "Tetapi pemisahan sedemikian tidak boleh keadaan kekal; bagaimana Allah dapat menafikan diriNya dan gagal untuk sempurnakanlah perjanjian-Nya dengan Abram, Ishak, dan Yakub (Imamat 26:42)?" dan janji tersebut sangat suci serta bersifat kekal. Tapi, jika difikirkan sedalam-dalamnya, hanya Allah SWT saja yang bersifat kekal seperti yang dinyatakan dalam Surah Al-Ikhlas.


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani

Katakanlah (wahai Muhammad): “(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;
“Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat;
“Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan;
“Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya”
(Surah Al Ikhlas)



p/s: Bukan yahudi saja yang zionis, segelintir kristian yang obses dan puak Islam yang radikal dan berhaluan kiri juga antara golongan zionis.

Thursday, 22 November 2012

Zaman Sekolah Rendah: Game Apa Yang Pernah Anda Main?

Zaman sekolah rendah merupakan zaman banyak main dari belajar, especially bagi budak sekolah era 80-90 an. Selain dari bermain gasing, lawan layang-layang, campak selipar, batu seremban, tarik upih, main Datuk Harimau, panjat pokok, mandi sungai, ting-ting (juga disebut sebagai teng-teng), congkak, tembak buluh (juga disebut sebagai chaplom), main masak-masak, monopoli, main guli, sorok-sorok, campak tin dan banyak lagi game yang budak sekolah cipta bagi mengisi masa senggang diorang (tak terkira banyaknya~). Aku juga tak terkecuali, tapi permainan kat sekolah kitorang tak terhad dengan game seperti di atas. Seingat aku (dari ingatan yang samar-samar ni), zaman kanak-kanak aku bermula dengan...



Main gelung getah/lompat getah
Main gelung getah ni dicipta dari gelung getah (of coz la, takkan dari tali rafia kot). Gelung getah ni boleh didapati dengan percuma (lepas mak bapak beli barang dapur, contohnya beberapa ikat sayur kacang). Gelung getah tu dikumpul dan dicantumkan (terpulang dengan kesenian dan kreativiti masing-masing) dan bila dah capai tahap kepanjangan yang diinginkan, maka permainan gelung getah ni boleh dimulakan. Ia terbahagi dalam beberapa kategori; beginner, separuh beginner, advanced, atau advanced pro. Apa yang wajib pasal gelung getah ni ialah zero point...aaah~ aku dah tak berapa nak ingat bab ni...heee..


Snake & Ladder
Permainan snake & ladder ni game lambung dadu. Macam main monopoli, gerak dari satu petak ke satu petak tapi yang ni lain. Sebagai contoh, kalu dadu yang dilambung tu dapat petak 6 dan petak enam tu ada simbol tangga naik ke petak 12 maka buah korang terus naik ke petak 12. Sebaliknya, jika korang lambung dadu dan dapat petak yang ada simbol ular maka korang kene turun pangkat ke petak yang dimaksudkan. Kejam kan game ni? Kalu asyik kene ular bila nak abis?





Game Brick
Masa sekolah rendah dulu, aku nak sangat game ni. Aku nak jenis compact, senang nak sembunyi dalam beg sekolah kalu tak cikgu rampas. Tapi yang aku beli jenis yang besar, takleh nak sembunyi. Set permainan utama dalam game brick ni of coz la brick. Selain brick, ada game lumba, game teka simbol, ping pong, teka kedudukan dan juga game tembak-tembak tapi yang kelakarnya, semua game tu dalam bentuk batu bata. Bagi yang tak pernah main tu, korang imejin la sendri...hahak~



Lawan getah pemadam
Game ni femes di kalangan budak lelaki. Mereka battle guna pemadam dengan teknik lantunan kesan dari tekanan. Pemadam sape yang kat bawah diisytihar kalah dan harta benda (maksud aku, pemadam dia la) akan dirampas. Kalu nak main, kena beli pemadam baru. Champion game ni biasanya memiliki stok getah pemadam yang paling banyak dan mula cari duit poket dengan menjual pemadam yang didakwa boleh kasi orang lain menang..haha, tipu. Sudah semestinya pemadam yang terbaik tu simpan baik2 kan?




Kad tepuk
Kad tepuk ni terdiri dari pelbagai jenama seperti Yu Gi Oh, Digimon, Pokemon, dan sebagainya. Kekuatan kad tepuk ni bergantung dengan bentuk lengkung kad tu dan yang paling penting kesan tepukan korang. Makin kuat korang tepuk, makin banyak la potensi untuk menempel atas kad orang lain dan menang. Selain dijadikan bahan tepuk (maksud aku...jadi bahan saingan), kad tu turut dijual mengikut point kekuatan dan dijadikan koleksi peribadi (sebab ada certain kad tu special edition).



Lawan kereta Dash
Tau tak kereta Dash? Kereta Dash tu kereta mainan menggunakan kuasa bateri AA. Kereta ni berasal dari Jepun menerusi anime yang bertajuk Dash Yankuro. Kereta Dash ni antara kegilaan budak sekolah aku (termasuk pompuan) dan sape yang mampu tu boleh la beli trek atau litar untuk lawan kereta ni. Sape yang tak mampu tu akan memilih longkang (yang kering, takde air) untuk dijadikan litar.Kereta Dash ni sukar nak dikawal, biasanya budak-budak yang main kereta ni lebih banyak mengejar kereta tu dari terbabas masuk dalam lopak air.


Tikam nombor
Tikam nombor ni macam teka nombor. Nombor tu korang dapat dari balang dan si pekedai tu pula akan cabut nombor dari papan game, sebijik dengan nombor yang korang dapat dan lepas tu dia gores. Kalu nombor yang dia gores tu ada muka smiley, atau simbol emas, atau gambar hadiah maka korang akan dapat hadiah misteri. Kalu tak, korang rugi seposen. Aku teringat masa sekolah dulu ada pekedai kat kampung tawar hadiah kereta Dash, jadi hampir seluruh budak sekolah aku tabur seposen kat kedai tu. Dan pemenang main tikam nombor ni kawan aku, seorang budak pompuan (meratap budak lelaki bila tau dia menang~)


Lawan ibu jari
Lawan ibu jari ni menunjukkan kekuatan ibu jari korang, termasuk la kepanjangan ibu jari korang. Game ni dimainkan oleh dua orang pemain je. Kalu ibu jari pendek memang ada potensi nak kalah. Biasanya game ni bermula dengan menyanyikan lagu...ada banyak versi lagu untuk lawan ibu jari ni. Kemudian, apabila lagu dah abis dinyanyikan, sape yang dapat tundukkan jari lawan dengan pantas, maka dia la pemenangnya. Aku masih ingat lagu untuk game ni, walaupun bunyi lagu tu memang pelik tapi menarik (mungkin sebab lagu tu pelik la aku masih ingat).


Main anak tangga
Main anak tangga ni menguji kebijaksanaan korang. Permainan ni biasanya dimainkan kat tangga  sekolah. Kemudian, soalan akan diberi (terpulang la nak tanya apapun) oleh wakil. Sape yang dapat jawab akan naik satu anak tangga. Sape yang tak dapat akan turun atau menten kat tempat yang sama (sebab masih tak boleh jawab apa-apa). Sape yang berjaya sampai ke anak tangga teratas maka dia la pemenangnya.


Main BINGO.
Yang ni permainan nombor yang dimainkan oleh 2-3 atau 4 pemain. Biasanya buku latihan matematik jadi pilihan sebab takyah nak buat petak. Kemudian, nombor 1 sampai 25 dimasukkan dalam petak (5 nombor dari setiap sudut). Kedudukan nombor diubah jadi tak ada sape yang boleh cheat game. Kemenangan korang bergantung kepada strategi kedudukan nombor korang dan juga nombor yang kawan korang sebut. Sape yang berjaya habiskan lima row maka korang akan dapat B.I.N.G.O.


Main ABC
Main ABC ni ialah cari perkataan ikut tema. Sebagai contoh, tema ABC kali ni nama negara dalam huruf A. Sape yang takleh cari nama negara bermula dengan huruf A atau bagi nama negara yang tak wujud maka dia out dari game. Permainan ni dimainkan dengan jumlah pemain yang banyak, baru best.


Main Dot
Ni game yang paling simple. Main dot ni sebenarnya menandakan kawasan korang dengan pen merah, biru atau hitam (kaler piawai untuk game). Dot kaler lain pun dibenarkan (kalu gamer lebih dari 4). Giliran buat dot ni bermula dengan main osom (main gunting-kertas-batu-air...ada pulak yang masukkan matahari,  bulan, elektrik dalam game osom ni). Sape yang menang osom akan mulakan game tersebut dan sape yang berjaya tandakan kawasan diorang (mengikut jumlah dot orang lain yang dia takluki) akan jadi pemenang.


Main lipat kertas
Main lipat kertas ni sebenarnya nak kenakan orang lain. Kertas dilipat banyak-banyak dan setiap lipatan tu ada soalan dan jawapan. Untuk pergi ke lipatan seterusnya, korang kene jawab soalan tu dulu. Jawapan tu pulak cuma kelihatan separuh sebab separuh tu ada kat lipatan seterusnya. Jadi, sekiranya korang pilih jawapan salah, maka korang akan dapat jawapan yang bodoh. Game ni merupakan permulaan troll bagi kitorang..hahahah~


Main kira jari
Main kira jari dimulakan dengan lagu, macam main ibu jari. Cuma permainan ni gunakan lima atau sepuluh jari tangan korang (ada juga yang masukkan 10 jari kaki untuk game ni). Salah seorang gamer akan nyanyikan lagu tu sampai habis dan sekiranya jari gamer yang nyanyi lagu tu kat jari telunjuk salah seorang gamer, maka gamer tu kene lipatkan jari telunjuk dia. Sape yang lipat semua jari dia kat dalam maka gamer tu ialah loser. Senang kan?


Main polis-polis/ Main kejar-kejar
Main polis-polis ni dimulakan dengan sekumpulan polis, sekumpulan pencuri/perompak/penyangak/penyeluk saku/perampok/penjenayah dan sekumpulan saksi. Game ni bergantung kepada keagresifan si polis dan si penjahat. Saksi merupakan orang penting untuk tangkap orang jahat ni. Adegan kejar-kejar akan berlaku dan biasanya penjahat kalah. Selain dari kalah, penjahat juga ada kemungkinan besar kene marah ngan mak masing-masing sebab balik rumah baju sekolah koyak rabak atau penuh kesan lumpur. 


Main Digimon Monster
Main Digimon Monster sebenarnya game mini arked dan bersaiz compact (macam key chain). Kata member aku yang ada game ni, Digimon Monster lebih best jika dibandingkan dengan game brick sebab game ni ibarat membela monster (beri makan, bagi latihan dan kasi tidur...memang macam pet). Kalu nak bersaing, diorang kena rapatkan alat tu (macam bluetooth kot?). Game ni lebih bersifat 'battle' dan 'training', menjadi kegemaran pada zaman aku sebab monster tu boleh gerak-gerak, boleh bercakap and ada reaksi. Kalu nak buat perbandingan, Digimon mini arked ni maybe macam Nintendo, PSP atau Dota pada zaman sekarang.


Sebenarnya, ada banyak lagi game yang biasa dimainkan oleh budak sekolah rendah (dulu, bukan sekarang) seperti World Cup Paper (ada unsur tepuk macam game kad tepuk), main beyblade, gameboy, super mario versi lama dan juga spesis kereta-kereta lumba yang bertanduk dan bergigi (aku tak ingat nama kereta tu) tetapi sekarang era on-line, in-touch dan up-to-date....zaman dah berubah~

#MaGi2012

Pautan lain:
http://tabekpuang.blogspot.com/2012/05/10-permainan-zaman-kanak-kanak-dulu.html
http://kuahdalca.blogspot.com/2012/05/top-10-permainan-zaman-kanak-kanak.html
http://springkarat.blogspot.com/2011/11/permainan-budak-sekolah-time-cikgu-tak.html
http://kulinbaek.blogspot.com/2011/12/permainan-budak-sekolah-masa-cikgu.html

dan banyak lagi, search je kat Google...

NO JOKES! when...



credits: cartoonstock.com

Being funny is great. It shows that you are capable to make people laugh and happy. At the same time, your friendliness will be   much better by your awesome job. However, you can't make fun all the time. You can't make jokes in certain time. I mean, no jokes when...



In fury-scene
Try them. Just when you did a slight mistake, they show you the real joke is.

Serious heartbreak
Laugh is not a great option. Mental illness might be the end.

Burial ceremony
Oh...don't do that. If someone did this to me, I swear to God I will slap that bitches~

Under pressure
Under pressure is like hell. Don't make them 'hell you'.

Bad news
Did you know the term; what goes around comes around?

Someone is going to die
Okay, you do this, you're the most damn, shit and f*cking person I ever knew.

Too busy
Make one to those who busy. They won't realize your existence.

Hungry moment
The answer of hungriness is food. Nothing else is more important.

Sleeping time
Great~ you do this, you're making fun with walls. Can you wait for them to wake up?

In the library
Two answers might occur: they laughed,  they annoyed, they cursed you.

and the last might be...


No JOKES! when they make jokes about you. That is not your business to handle.



#MaGi2012