Thursday, 31 October 2013

Halloween : The Meaning of Pumpkin, Treats and Costumes

Halloween is one of the oldest festival in the world. It is celebrated more than any holidays because it's fun, good, and harmless for everyone. But not everyone knows the meaning of Jack O' Lantern that they carved, the tradition of Trick or Treat and the crazy old witch costumes. As we know, Halloween was a Celtic New Year during the final harvest of the year and the Celtics had a strong faith in magical properties during the transition between summer and winter season. All crops were harvested, prepared the offerings and the sacrifice, and appeased the gods with singing, dancing and parades.

Pumpkin

"Bright in the dark, tear down the past
with a brim of light"

credits: digsdigs.com
Pumpkin is famous on Halloween, which looks like a cauldron. Back to the old days at British Isle, the hollowed-turnips with embers or candles were used to ward off Stingy Jack*  and malevolent spirits on Halloween. Some of them believe that the bright lights from the hollowed-turnips will help the dead family members to come home during Halloween for dinner and also lead them to return to their resting place when before the sunrise. This tradition is also representing the existing of souls and the dead, the symbol of resurrection and faith to the other world. Around 1840, during a massive immigration of Irish families who emigrated to America, they were decided to replace turnips with pumpkins because they lived in the new land, pumpkins were plentiful and very easy to carve. And that's how pumpkin becomes the cultural image of Halloween.

*the famous cheapskate who try to avoid losing his soul to the devil by tricking him during All Hallow's Eve every year. But in the end, he was cursed to travel forever as a spirit in limbo. In every Halloween, Jack will return to earth with his hollowed-turnip lantern, walking out through the darkness.

Treats

"Trick or treat, give us something good to eat"
credits: sheknows.com
On Halloween, American families spent a lot for candies in Trick or Treat tradition. During the age of Celtic, they had a strong believe in spirits- a good spirit, an evil spirit and a mischievous spirit, also known as fairies. Fairies had the abilities to disguise as an old man, or a beggar and those who gave them food were rewarded. If they didn't receive food, the family will receive some unpleasant things from them. There were also a tradition during All Soul's Day when the 'soul cakes' were baked for the unfortunate children. They will walk from door to door, begging for the cakes. For those who gave the cakes, they will receive good prayers from the children and these prayers would help them out from the purgatory and into heaven. 

After America revolution, this tradition had changed when the food sources were easy to get and creating new sweet recipes from honey bee, taffy pulls or apple caramels. But it becomes a vandalism issue of Trick or Treat in 1950s and later it becomes more of a child's celebration. Treats were handed out to them as a gift, a happy thing to receive from neighbours and to prevent bad tricks from them. As you know, kids are unpredictable.

Costumes

"Hi, I'm a lobster"
credits: treehousetv.com
Halloween is all about costumes. This tradition can be traced back during the old times when All Saints Day was moved to 1 November, adapted by the church in order to help bring the ancient Celts into Christianity. But it created problems for the church when the Samhain tradition is more than Christianity. So villager were allowed to dress like a saint, walk from door to door and ward off the evil spirits. Some of them dress like a spirit so spirits won't recognized them and they'll be safe from any disturbance.

The other reason for costumes was to appease the gods of the coming winter. The new year festival lasts for 3 days, with many parades and costumes made of skins and heads of the animal, representing the various gods of the nature.

One of the typical costume is the witch, usually a woman in magic, wearing  a long hat and flying with her broomstick. The legend says that, on one night in All Hallow's Eve, one priest saw the burning bonfires. With the grim light of full moon, he thought that those people who dance with shafts and torches around the bonfires were flying on air. That priest hurriedly return to the village and told everyone that he saw witches were flying, and that was how the flying broomstick comes from.


Today, Halloween is not about deadly offerings, sacrifices, gods of nature or supernatural things. It is all about wonderful childhood memories, happy tooth problems, carving-creativity, fashion parades and also, the next day of 'walk-of-shame'.

Well, Happy Halloween~
@themagi2013

You can read more at:

Thursday, 24 October 2013

HIMYM's Best Song Ever!

How I Met Your Mother is the best TV sitcom I ever watch. And I repeatedly watching the show. This show is different from others because of its songs, the genres, the music trends and, the viral phenomenon. Tell me, don't you like to go to the mall? It's been awhile for me watching and evaluating every song in this show and now it's time for everyone to enjoy from Season 2-8 best song ever, starting with...



Let's go to the mall!
by Robin Sparkles
Season 2 episode Slap Bet (Robin Sparkles)
Info: This episode is interesting because Barney told everyone that a guy from Malaysia help him to get Robin's song. This song is also went viral on Internet and adored by HIMYM fans.


Love is Strange/ Lover Boy (Parody)
by Barney Stinson
Season 2 episode First time in New York
Info: Barney turned this song into a 80s dirty dance. This song is originally from Mickey and Sylvia, an American R&B duo during 50s.



Sandcastle in the sand
by Robin Sparkles
Season 3 episode Sandcastle in the Sand
Info: This song is totally early 90s with an image of bubblegum pop star persona. There's an influence of Roxette in this song.


You Just Got Slapped
by Marshall Eriksen and Barney Stinson
Season 3 episode Slapsgiving
Info: Slapsgiving is actually Thanksgiving but it turns out to be a torture day for Barney because of his mistake in Season 2 Slap Bet. I like the way Barney add-up his voice in a song that sounds like Elton John-esque song.


Barney's Video Resume (Impossible is Nothing)
by Barney Stinson
Season 4 episode The Possimpible
Info: Barney sure sings a lot in this show and this one is totally hit! He teaches Robin how to impress people with video resume and the ideas was inspired from self-styled CEO and Professional Athletes, Aleksey Vayner - which became an Internet meme.


Barney's Christmas Song
by Barney Stinson
Season 4 episode Little Minnesota
Info: This song is a combination of 3 Christmas songs and it turned out to be a creative porn-song. Let me give you the lyrics,

[Jingle Bells] "Pulling down her pants, yanking off my own, underneath the mistletoe I'll make your sister moan."
[We wish you a Merry Christmas] "I wish I could see her naked, I wish I could see her naked, I wish I could see her naked and down on all fours."
[The Dreidel Song] "Ted has a little sister, gets hotter every day and if I ever meet her with her boobies I will play. Everybody! Sister, sister, sister..."

Tuesday, 22 October 2013

Kuching: Tempat yang Terhapus dan Diganti

Masa kecik2 dulu, aku membesar di kem Briged PGA yang terletak berdekatan dengan Pangkalan Batu/Sapi. Dulu ada banyak gerai makan dan kedai runcit di pangkalan. Pak Tambang selalunya singgah makan atau minum sebelum turun bekerja. Kat situ aku suka beli air bungkus 30 sen dan keropok. Bila nak beli ikan dan ayam, kitorang sekeluarga naik penambang dan singgah ke Pasar Ceko yang terletak kat seberang sungai-berdepan dengan Astana. Setiap kali bosan duduk kat rumah, kakak akan bawak aku ke Muzium Polis (Fort Margherita), kami keluar masuk ke dalam kenderaan pameran dan berlari-lari pulang ke rumah. Seronoknya zaman kecik2.

Sekarang, semua tu tinggal kenangan. Tempat tu dah tak wujud lagi.
Suasana lama penambang,
pangkalan dan tebingan
Credits: Wikivoyage




Pangkalan Batu dahulunya pusat pertemuan, berniaga dan stesen penambang. Ada banyak restoran dan kedai runcit di situ dan dikunjungi oleh ramai pelancong dan polis dari Kem Briged PGA. Kebanyakan kedai sudah lama beroperasi dan diusahakan sejak dari era 50an. Pada penghujung tahun 2003, restoran dan kedai runcit ditutup. Pada tahun 2004, projek baikpulih jeti pangkalan bermula dan mula berkhidmat pada tahun 2007. Penjaja tidak dibenarkan berniaga di sini, mungkin disebabkan lokasinya yang berdekatan dengan Astana. Pangkalan Batu kini berwajah baru; sepi, panas dan suram. Kisah kemeriahan gerai makan dan pengunjung yang tidak putus-putus datang kini tinggal kenangan.






Posted Image
Suasana Ceko pada era 60an yang rancak berniaga
dan dipenuhi oleh pembeli dan penjual.
Credits: s1.zetaboards
(dan Tuai David Rangga Jones)
Pasar Ceko merupakan lokasi utama pembeli dan penjual sayur. Lokasi paling murah untuk membeli barang basah dan sayur-sayuran. Selain dari barang basah dan sayur-sayuran, pes rempah, jeruk sayur dan makanan lokal pun ada dijual. Disebabkan masalah bau, pencemaran sungai dan gangguan trafik yang didakwa meningkat dari tahun ke tahun, Pasar Ceko dipencenkan pada tahun 2008. Kini, ia menjadi tempat rehat dan riadah pengunjung yang duduk mengadap Sungai Sarawak sambil mengimbas kenangan lampau.



Padang kawad di Kem Briged PGA
credits: Dura Ehsan dan Desmond Kuan 

Kem PDRM di Kuching, ibu pejabat Briged PGA merupakan kem polis utama yang terletak berdekatan dengan Wisma Bapa Malaysia, Astana dan Sungai Sarawak. Fort Margherita terletak di dalam kem ini. Pada tahun 2004, projek DUN baru dimulakan, sebahagian daripada kem diambil alih oleh kerajaan negeri pada tahun 2006 dan diambil sepenuhnya pada tahun 2008. Pada tahun 2010, Dewan Undangan Negeri Sarawak yang baru menjadi tumpuan pelancong dan menenggelamkan kisah kem polis tua di dalam tanah.



Kenderaan pameran di Fort Margherita ketika
masih menjadi muzium di Kem Briged PGA.
(credits: Dura Ehsan dan Desmond Kuan)



Fort Margherita dijadikan sebagai Muzium Polis memandangkan lokasinya yang terletak di dalam kem Briged PGA Petra Jaya. Ia mempamerkan barangan vintaj polis, sejarah, artifak dan kenderaan yang digunakan oleh anggota polis pada zaman dahulu. Ia ditutup sepenuhnya pada sekitar tahun 2010 tetapi kawasan luar boleh dikunjungi. Pada 2013, ia dibaikpulih dan kisah Fort yang pernah dijadikan sebagai muzium semakin kabur di sebalik wajah yang baru.

@themagi2013

Monday, 21 October 2013

Tradisi Puisi Rakyat, Tarian dan Muzik Iban

credits: hillbertmontell-anak merdeka
Kaum Iban merupakan kaum terbesar di Sarawak dan dikenali sebagai 'The Head Hunters' pada awal pemerintahan Brooke. Kaum Iban dipecahkan dalam beberapa etnik bumiputera iaitu Dayak Iban dengan 7 pecahan:
  • Iban Skrang, 
  • Iban Miri-Bintulu-Limbang, 
  • Iban Saribas, 
  • Iban Batang Rajang, 
  • Iban Undop, 
  • Iban Lemanak,
  • Iban Malikin.
Orang Iban tradisional dikenali sebagai Dayak Laut dan mereka berasal dari Kalimantan Indonesia. Mereka berpindah ke Sarawak menerusi Batang Air Kapuas, antara sempadan Kalimantan-Sarawak dan masa perpindahan mereka hampir sama dengan kedatangan orang Eropah ke Asia Tenggara.

Pembentukan tradisi dan kepercayaan orang Iban dipengaruhi dengan sejarah perpindahan, alam sekitar dan juga adaptasi terhadap penempatan baharu. Mereka sering berpindah ke satu kawasan ke satu kawasan bagi memenuhi keperluan hidup dan ia mempengaruhi pemikiran, gaya hidup dan tindakan mereka dalam kehidupan seharian. Ia juga didorong oleh faktor kelangsungan hidup, ekologikal dan budaya mereka. Ketiga-tiga faktor itu membentuk kepercayaan terhadap kuasa alam yang menentukan nasib baik atau buruk mereka, lantas mendorong mereka untuk memikirkan cara untuk menggembirakan hati semangat yang menjelma dalam pelbagai bentuk dan rupa.

Fungsi Lagu Rakyat dalam Masyarakat Iban

Lagu rakyat atau Leka Main berperanan sebagai puisi hiburan atau ritual bagi masyarakat Iban. Ia terbahagi kepada dua iaitu Leka Main sekular yang tidak serius (lebih kepada hiburan dan didikan) dan Leka Main Sakral (bersifat serius kerana bersifat magis dan pengukuhan kepercayaan). Ia dilafazkan untuk memohon keberkatan atau penyembuhan dan ia dihasilkan dengan imaginasi, estetika dan realiti budaya mereka yang dahulunya bersifat pagan dan primitif. Sepertimana syair atau sajak yang dihasilkan oleh orang Melayu secara lisan (dan sering diiringi oleh peralatan muzik seperti kompang, gendang, seruling dan sebagainya), Leka Main juga bersifat lisan dan memaparkan cara mereka berfikir, sosio-budaya dan adat istiadat masyarakat Iban dalam majlis tertentu. Pengucapan puisi rakyat ini biasanya disertai dengan upacara seperti tarian, korban (ayam jantan) dan doa.

Terdapat 20 jenis Leka Main yang menonjolkan corak pemikiran masyarakat Iban, ciri-ciri kebudayaan dan kepercayaan mereka dan antaranya ialah:
  • ensera
  • sampi (puisi doa)
  • pelian
  • pengap (zikir ritual)
  • timang
  • pantun
  • jawang
  • ganu
  • renong
  • dungai
  • sanggai (nyanyian minum tuak)

Fungsi Tarian dalam Masyarakat Iban

Sebagaimana pengap dilafazkan dalam upacara dan ritual penting dalam perayaan masyarakat Iban, tarian juga dianggap penting dalam kepercayaan dan adat istiadat. Sepertimana yang diketahui, tarian memenuhi keperluan dalam hidup mereka seperti memuja dewa, berkabung, berperang, berkahwin dan sebagainya. Tarian Ngajat, atau tarian Pahlawan merupakan identiti utama masyarakat Iban kerana ia unik dan asli, malah penuh dengan dunia mistik dan kepercayaan dewa-dewi mereka. Penari lelaki biasanya dipakaikan dengan pakaian gagung (baju burung) dan topi burung sambil membawa perisai dan pedang, manakala penari wanita pula memakai pakaian tradisi mereka yang bercorak etnik dan perhiasan-perhiasan berat di pinggang.

Tarian Ngajat biasanya diraikan dalam Hari Gawai yang disambut pada 1 Jun setiap tahun bagi meraikan pesta menuai padi. Dahulunya, tarian ini ditarikan sebelum berperang (ngayau) atau selepas menuai. Memandang adat ngayau tidak lagi dijalankan maka tarian ini ditarikan sebagai kenangan dan penghormatan terhadap para pahlawan Iban pada Hari Gawai.

Terdapat beberapa jenis tarian ngajat iaitu:
  • Ngajat bebunoh: Tarian yang berunsurkan peniruan atau pengulangan aksi pahlawan di medan perang semasa pahlawan menumpaskan musuh-musuh. Ia ditarikan sebelum memulakan upacara berburu.
  • Ngajat Induk: Tarian yang ditarikan oleh golongan wanita Iban bagi menunjukkan kelembutan dan kehalusan seni budaya mereka. Tarian itu juga memaparkan gaya hidup kaum wanita dan sifat-sifat santun dalam diri mereka.
  • Ngajat Lesong: Tarian ini ditarikan oleh lelaki Iban sahaja kerana ia menunjukkan kekuatan mereka dan sifat-sifat lelaki mereka. Menerusi tarian ini, penari lelaki akan menari sambil menggigit lesung.
  • Ngajat Ngalu Temuai: Tarian ini dipersembahkan untuk tetamu yang hadir, biasanya dalam upacara perasmian atau pembukaan majlis rasmi yang dihadiri oleh tetamu kehormat.
  • Ngajat Kuta: Ditarikan oleh lelaki dan perempuan bagi sambutan majlis atau persembahan budaya.
  • Ngajat Pua Kumbu: Tarian ini lazimnya ditarikan oleh orang perempuan sambil membawa pua kumbu sebagai alat persembahan mereka.
Fungsi Muzik dalam Masyarakat Iban

Muzik memainkan peranan penting dalam masyarakat Iban, sebagai pendekatan terhadap kepercayaan, hiburan dan pendidikan. Menurut kajian dari UKM, muzik bersifat anjal, pelbagai, memenuhi aspek komunikasi dan menggambarkan imej dan ketamadunan budaya sesuatu kaum, serta membantu dalam pembangunan sosial (Norshafawati, Asiah & Fuziah Kartini, 2010). Muzik mengandungi simbol verbal (bahasa pertuturan) dan non-verbal (bahasa badan) yang menyokong komunikasi. Dalam konteks ini, muzik merupakan medium bagi masyarakat Iban dalam pembudayaan adat dan tradisi mereka.

Muzik Iban dikategorikan kepada dua jenis iaitu muzik vokal dan muzik instrumen. Umumnya, muzik vokal ialah penyampaian lagu puisi mengikut kesesuaian upacara dan muzik instrumen ialah peralatan yang digunakan bagi mengiringi muzik vokal. Menerusi kepercayaan Iban, upacara ritual perlu didukung oleh gabungan muzik, lagu atau pengap dan juga tarian. Muzik membantu dalam penghayatan kepercayaan, menyokong komunikasi yang tersirat dan penyampaian makna yang lebih berkesan.

Antara peralatan atau instrumen muzikyang digunakan oleh masyarakat Iban:
  • Enserunai/Enseranai (Kordofon): instrumen muzik Iban bertali dua diperbuat daripada tempurung atau labu. Untuk mendapatkan bunyi yang betul, tali dibasahkan dengan air liur dan si pemain memainkan enserunai dalam keadaan rehat dan tunduk. Kod muzik dimainkan seperti bermain biola, dan biasanya alat muzik ini digunakan untuk upacara kematian dan berkabung, walaupun tujuan asal muzik ini dimainkan tidak diketahui (The Metropolitan Museum of Art)
  • Engkromong/Kromong (Idiofon): Lapan buah gong kecil yang sering dimainkan oleh orang Iban dalam pelbagai upacara seperti Hari Gawai. Engkromong dipercayai wujud menerusi pertukaran budaya dari Jawa dan Bali (Jose Maceda)
  • Gendang Pampat (Membranofon): Sejenis gendang yang biasa dimainkan oleh kaum Iban (biasanya warga emas) dalam perayaan Gawai Kenyalang, Gawai Sandau Ari, kelingkang atau gawai lain yang diraikan oleh masyarakat Iban (The Borneo Post)
  • Tetawak (Idiofon): Alat muzik gong gantung yang dimainkan secara berpasangan (gong ibu dan gong anak). Gong tersebut mempunyai dinding yang tebal, diperbuat daripada tembaga dan bentuk busut di tengah. Ia terkenal dalam muzik tradisional Melayu, mengiringi tarian Sumazau di Sabah dan tarian ngajat Iban di Sarawak (Wikipedia)
  • Sape (Kordofon): Alat muzik terkenal bagi Orang Ulu, Kenyah, Kelabit dan Iban. Diperbuat daripada kayu meranti dan ia biasanya dimainkan dalam upacara ritual. Getaran yang dihasilkan oleh sape menghasilkan not bunyi yang menenangkan dan unik, berbeza dari instrumen bertali yang lain (Kosmo)
  • Engkerurai (Erofon): alat muzik yang diperbuat daripada buluh dan labu tetapi ia jarang dipamerkan dalam persembahan dan kewujudannya juga seolah-olah tidak diketahui oleh umum (Musik Tradisi Sabah dan Sarawak)

Kesimpulan

Lagu puisi, tarian dan muzik adalah asas pembentukan budaya kepada masyarakat Iban, perlambangan kepada cara berfikir, gaya hidup, konsep ketuhanan dan warisan adat yang penuh dengan sejarah, keunikan dan nilai estetika. Lagu puisi adalah penyampaian verbal, tarian adalah non-verbal manakala muzik adalah gabungan kedua-dua, digabungkan untuk menjadi satu tradisi yang berbeza dan menjadi identiti kepada kaum terbesar di Sarawak.

@themagi2013
p/s: Diharap artikel ini dapat membantu anda =)

Sunday, 20 October 2013

Ada apa dengan Kanchana?

Hari ni, ada satu movie Tamil kat Astro channel 231 HD. Awal cerita tu aku tak peduli sangat sebab aku lapar. Then, bila aku tengok betul2, barulah aku perasan cerita Tamil tu cerita seram. Aku tak tahu macam mana nak explain ke-best-an cerita tersebut ^^

Ada apa dengan Kanchana?

credits: xobuta.com
Kanchana tu nama movie yang diarahkan oleh Raghava Lawrence yang juga berlakon menjadi watak utama dalam movie tersebut. Nak dijadikan cerita, movie ni pasal keadilan dan balas dendam- memang sangat tepat ending movie ni sebab hantu tu memang betul2 balas dendam, takda kesian. Jadi aku sangat puas hati dan puas mata sebab scene geram dan benci dengan ketidakadilan tu digambarkan dengan baik, ending pun berakhir dengan baik.

Jalan cerita Kanchana.

Kisah Kanchana ni bermula dengan seorang anak muda yang tak bekerja-penakut-kaki kriket yang bernama Raghava. Pada suatu hari, Raghava dan kawan-kawannya dipaksa keluar dari padang kriket yang selalu diorang gunakan. Jadi mereka semua masuk satu kawasan padang kosong yang dikatakan berhantu. Masa diorang bermain kriket di padang tersebut, cuaca tiba2 bertukar jadi buruk. 

Akibatnya, diorang pun lari bertempiaran selamatkan diri.

Raghava cuba lupakan kisah tersebut dengan mengusik adik kepada kakak iparnya yang bernama Priya yang datang melawat. Dalam masa yang sama, beberapa perkara ganjil berlaku di rumah dan menyebabkan mak Raghava ketakutan. Kemudian mak Raghava mengupah dua orang dukun untuk menghalau hantu yang tiba2 muncul di rumah mereka. Apabila dukun itu mendakwa mereka dah halau hantu tersebut dan dapat bayaran dari mak Raghava, hantu itu merasuk Raghava dan mengubah Raghava dengan sekelip mata.

"Sekejap jadi jantan, sekejap jadi betina, sekejap lagi jadi terencat..."

Mak Raghava berjumpa dengan pelbagai jenis dukun untuk mengubat Raghava tetapi tak berjaya. Raghava semakin pelik apabila mula pakai sari, kencing merata-rata, mengamuk, dan letak tanda dahi seperti seorang perempuan Hindu. Kemudian, seorang dukun Islam yang bernama Salim Bhai menemui cara untuk mengubat Raghava, dan hantu yang merasuk Raghava dipaksa keluar dari badannya.

Hantu itu bernama Kanchana.

Kisah hidup Kanchana bermula sebagai seorang budak lelaki lembut yang bernama Karthik. Oleh sebab sifatnya yang lembut (atau disebut sebagai pondan), mak bapak Karthik berasa malu dan menghalau Karthik yang masih muda keluar dari rumah. Kemudian Karthik diambil sebagai anak oleh seorang lelaki Muslim yang mempunyai seorang anak lelaki terencat dan dia diberi nama baru- Kanchana. Kanchana akhirnya menjadi transgender dan mengangkat seorang lagi transgender yang bernama Geetha untuk dijadikan anak. Kanchana bekerja keras setiap hari agar impiannya sebagai doktor dapat dilaksanakan oleh Geetha. Akhirnya, Geetha berjaya melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan ke luar negara, manakala Kanchana pula menanti kepulangan anaknya dengan membeli sebidang tanah dengan niat untuk dijadikan tapak hospital.

Tetapi, dokumen tanah Kanchana telah ditipu oleh wakil rakyat Shankar. Kanchana bukan saja ditipu, malah dia dan keluarganya dibunuh oleh oleh Shankar. Sebelum mati, Kanchana bersumpah untuk tuntut keadilan *dalam bahasa Tamil

Jadi, dari situlah bermulanya gangguan hantu Kanchana yang merasuk Raghava dan membunuh ramai pengikut Shankar. Sungguhpun hantu Kanchana berjaya dikurung di dalam botol oleh Salim Bhai dan dicampak ke dalam laut, Raghava berasa simpati dengan nasib Kanchana. Akhirnya, Raghava melanggar pantang yang ditetapkan oleh Salim Bhai dan Kanchana bangkit semula pada malam pesta memuja dewi.

Nak dipendekkan cerita, Kanchana berjaya membunuh Shankar dan semua pengikut wakil rakyat tersebut selepas memohon keadilan dari kuil Narasimha, dengan simpati Raghava dan bantuan balas dendam dari bapa angkat dan adik angkat Kanchana. Beberapa tahun kemudian, hospital Kanchana berjaya disiapkan dan Geetha kembali untuk merasmikan hospital tersebut. Apabila beberapa orang samseng cuba untuk mengganggu majlis, Raghava berdepan dengan mereka dengan wajah yang marah,

Kanchana kembali semula membantu Raghava menyelesaikan masalah :-)

[sedikit petikan movie dari Youtube]

Pengajaran: Keadilan pasti akan muncul- sebagai hadiah, dan sebagai hukuman.

p/s: Kanchana memang expert pasal topik balas dendam~
@themagi2013

Thursday, 17 October 2013

My Singapore Stamps

As I mention before, I have several kinds of stamps in my little collection. My passion to collect the stamps had passed the border in early 2003 when I received 'stamp donations' by my classmate. So for this entry, I would like to introduce my Singapore stamps.

Name: Vanda Miss Joaquim
Denomination: 30 cent
Year: 1967 (according to the mark on the stamp)
Info:
Orchid is the national flower of Singapore
Vanda Miss Joaquim was named after Agnes Joaquim, the horticulturist who found this natural hybrid in Singapore.
This stamp is the first of many Singapore stamps featuring this flower

[Refer: Stamp Community]


Name: Amphiprion Percula (Orange Clownfish)
Denomination: 5 cent
Year: 1962 
Info:
This stamp is also known Malaysia-Singapore Orange Clownfish stamp.
Singapore becomes an independent country in 1965.


Name: Indian dance performance
Denomination: 10 cent
Year: 1973
Info:
There were six more denominations of this collection- 5 cent Sword dance, 6 cent Lion dance, 15 cent Sumatran dance, 20 cent Indian dance mask, 25 cent Chinese Opera dance mask and 50 cent Malayan candle dance.

[Refer: Stamp Community]


Name: Puntius Hexazona
Denomination: 4 cent
Year: 1962
Info:
There were two denominations of this collection, one of it is Singapore Clownfish.
It was overprinted in 1981 for the Singapore Stamp Club First Day Cover

[Refer: Stamps Delcampe]


Name: Build a Vigorous Singapore (Binalah Sebuah Singapura yang Chergas)
Denomination: 15 cent
Year: 1968
Info:
This stamp was issued for Singapore's National Day
The 6 cent denomination version was in Chinese
This stamp was part of the early exposure for Singapore as a new island-nation.

[Refer: Singapore Update]


Name: Delta Arcuata (Potter Wasp)
Denomination: 15 cent
Year: 1985
Info:
This stamp is Singapore #455a stamp issue.



Name: Golekkan
Denomination: 15 cent (definitive)
Year: 26-04-1980
Info:
Golekkan is a type of yacht/ship
The 10 cent denomination was the Fujian Junk


Wednesday, 16 October 2013

Food Experiment: Just Fried Everything!

Food experiment is subjective, an experimental matter for me. Doing things with foods were meant to be creative so to speak, as well as fun since I can't cook very well like my mother. And I just create everything that came across my mind *well, what do you get?, I went to the kitchen and crawled inside the fridge. My fellow friends keep saying that, "Girls should know how to cook well so it's easy to get married" and et cetera3x, while my mother says to me: "Don't worry, there's a lot of recipe books outside. Or, just be creative." So I choose the last word from her- just be creative. My principles; I'll cook when I'm totally hungry...or bored (or my parent is going out so I can play with her kitchen stuff)

I'm just being honest here. Isn't that great? *clap, clap

Oo-kay, basically, food experiment is like Korean's bibap theory. Just get everything you have or saw in kitchen's fridge or closet. Then, I mixed it the way I want it. For this part, I agreed with Koreans, mixing food is creating new things to eat/ or throw. In order to play safe and not-blowing-up-my-mother's-microwave, I just fry everything I made because it's easy, it's fast, it's good and always be. Oh, almost forgot- I used chicken eggs and ready-made can food a lot such as sardines, spicy sardines, spicy chicken, pickles etc.

What can I say? I can't resist the power of chicken eggs, can food and frying~

This is fried dumpling. I'm not very sure to call this as 'dumpling' because it looks more like 'cucur' (you can Google if you don't know this). Just to babble a bit, it's easy to made this. All I did was;

[1] Flour+water= thick mixture of flour
[2] A bit of salt and sugar
[3] Chopped onions
[4] Anchovies
[5] 2 spoons of oat cereals-
and any added ingredients in the kitchen such as prawns, minced chicken/beef or frankfurters.
[6]The last step is, you know what to do. Heat the pan and oil- or else you can do? For a better eye-taste, get a nice plate, or put some condiments to enhance the taste.

Next one; this is fried pizza. To be honest I don't know how to call this. I made this when I craved like hell but no money to buy pizza. At least, this simpleton food makes me happy. All I did was;

[1] Make an omelet (2 eggs+ a bit flour+ a pinch of salt and sugar+ chopped onions)
[2] While the omelet is getting complete, spread some chili sauces (mayo and cheese if you have any)
[3] Put the omelet on the plate, and spread the fillings (made from spicy sardines or you can make your own. In my case, I bought a can food)
[4] The last topping is, your fried frankfurter. Put it as much as you want. Since there was only a pack of frankfurter in the fridge, I used nothing but this as the final touch. 


This is the usual stuff I can make very fast-an omelet. But I made up some fillings for this one, just to make me feel happy when I eat it. All I did was;

[1] Make an omelet
[2] Fried some spicy sardines, chopped cabbages, dice-cut potatoes, chopped onions and a cup of rice. You can put other things- this part is adjustable.
[3] Put the fillings in the middle of omelet, fold the omelet and get your spoon.

You see? You're ready to serve yourself. With omelet, you can create everything. All you need is your brave tongue.


Okay, this is fried pie. It takes my time to create this monster because I don't know how to make a pie so I just made a dough and fillings. I'm not so sure to call it as a pie but, what the heaven? This is my food experiment, I can called my food whatever I want. So, all I did was;

[1] Make a dough (flour+water+ margarine)
[2] Fried the fillings (dice-cut potatoes, minced sardines, prawns, frankfurters, onions, a bit of beef meat, cabbages and a bit of rice. Oh, don't forget salt and sugar)
[3] Roll the dough, make it wide and big. Then, put the fillings in the middle and wrap it up.
[4] Carefully, put it inside the hot oil. Don't forget to reverse the side time to time.
[5] The last step? Of course, get the spoon and a nice plate. It's time to eat.

Food is great; I can explore and experiment as long I don't put too much salt and sugar ^^

@themagi2013