Sunday 21 October 2018

Adopt Acang Merpati!

And now...hari ni, pagi ni (sebab aku tengah free tak tahu nak buat apa), maka aku nak mengumumkan bahawasanya buku kedua aku, novel pengembaraan fantasi Acang Merpati terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka berjaya diterbitkan!

Bagi sesiapa yang nak tahu tentang buku kedua aku ni (also the 1st with DBP), aku nak buat sneak-a-peak okey?

Judul: Acang Merpati
Penulis: Shield Sahran
Tahun terbitan: 2018
Jumlah mukasurat: 517
Harga: RM30
Penerbit: Dewan Bahasa dan Pustaka

Buku ni merupakan satu usaha untuk mendedahkan budaya, sejarah dan hikayat Sarawak dalam bentuk novel fiksyen pengembaraan fantasi. Dalam novel ni, aku gabungkan watak atau karakter mitos, legenda dan tokoh sejarah Sarawak ke dalam garis masa yang sama iaitu abad ke-15. Boleh dikatakan sesiapa yang suka baca mitos atau legenda, korang boleh try baca buku ni. Also bagi sesiapa yang minat sejarah, nak buat kajian tentang sejarah Sarawak atau nak dapatkan persepsi baru tentang legenda Sarawak, aku memang suggest buku ni. Secara ringkasnya, buku ni ialah starter pack untuk mengenali Sarawak.

Apa yang menarik pasal buku ni? Semestinya kewujudan watak legenda yang 'disegarkan'. Ada Puteri Santubong dan Sejinjang, buaya 7 beradik, Tugau, Kumang dan Keling, Datuk Merpati dan Datuk Permaisuri, Tok Landeh, Dayang Isah, Dayang Puteri, Puteri Raja dan Buah Bunut, Datu Gudam, Temenggung Abdul Kadir dan banyak lagi. Tapi kesemua watak legenda ni bukannya standalone character, watak mereka dikembangkan seiring dengan watak utama fiksyen iaitu Jali. 

Novel ni juga merupakan satu impian aku untuk mengangkat sejarah Sarawak dalam bentuk fantasi seperti yang dilakukan J.R.R Tolkien dalam novel beliau, Lord of The Rings. Inspirasi novel ni juga datangnya dari drama Barat Once Upon a Time yang menghimpunkan watak-watak legenda mereka. Aku rasa kalau Barat dapat gabungkan watak legenda dalam satu jalan cerita, kenapa kita tak boleh? 

By the way, bagi sesiapa yang dah adopt Acang Merpati ke dalam koleksi bacaan mereka, aku ucapkan jutaan terima kasih sebab support penulis dan support sejarah tempatan. Bagi yang belum, aku harap korang sudi adopt 'anak kedua' aku sebab aku menulis buku ni atas dasar aku percaya bahawa sejarah, mitos dan legenda tempatan kita sehebat negara luar.

Beli secara online, klik Acang Merpati


"Penghargaan tertinggi buat penulis adalah dengan membeli bukunya"- Joko Pinurbo

@theMaGi2018

No comments:

Post a Comment