Friday 15 February 2019

Book Session: Dia Dilanku 1990 & 1991

Hello Februari! Semalam hari Valentine Day. Maaf, aku tak sambut perayaan tu. Tapi aku selesai habiskan pembacaan buku best-seller yang diadaptasi menjadi filem iaitu Dilan. Sebenarnya buku tu aku beli tahun lepas. Aku order bulan April, aku dapat lepas Raya. Baru sekarang ada kesempatan nak membaca tapi yang peliknya, aku tengah siapkan manuskrip, aku tolong member buat artwork, aku join sayembara dan dalam masa yang sama, sibuk siapkan kerja kat tempat kerja. Aku rasa lepas ni aku nak bercuti.

Okay, balik semula ke topik asal. Aku nak introduce sekali lagi buku dalam sesi kali ni iaitu:

Tajuk: Dilan 1990 & 1991
Penulis: Pidi Baiq 
Tahun terbitan: 2015

Berkenaan dengan kedua-dua buku Dilan ni, aku beli sebab kawan aku peminat tegar Dilan. Alang-alang aku tolong dia beli buku tu, aku pun beli sekali. To be honest aku sebenarnya bukan jenis baca novel cinta. Drama pukul 7 tu bukan taste aku. Aku lebih banyak simpan novel seram, novel thriller, novel dewasa, novel yang banyak topik berat dan last sekali....buku ensiklopedia yang maha berat dan boleh digunakan sebagai dumb bell bila perlu. Jadi, before aku baca novel ni, aku cuba tak nak fikir benda-benda skeptikal pasal cinta. Dan aku senaraikan apa yang menarik dan tak menarik perhatian aku dalam novel ni. Untuk pro-Dilan, aku mintak maaf sebab ni blog aku, aku nak bagi honest review.

Yang menarik?

  • Kisah cinta remaja yang detail. Milea, watak heroin menceritakan semula kisah cinta zaman remaja iaitu pada zaman 1990 dan 1991. Aku suka details tentang trend, keadaan semasa, perangai remaja dan suasana sekeliling pada zaman Milea di Bandung. Sedikit sebanyak, kenangan dari fikiran Milea tu memberikan nuansa segar dalam penceritaannya.
  • Aku suka penulis selitkan politik semasa dalam kisah cinta Milea dan Dilan selepas mereka berpisah. Secara tak langsung penulis sampaikan sejarah yang pernah berlaku di tanah seberang.
  • Karakter Dilan ni agak cheesy, tapi Dilan ni macam bagi tips how to treat your woman well dan how to make your woman happy in a very simple way. Dengan kata lain, cara yang Dilan gunakan senang banget iaitu perhatian dan kejujuran yang tidak berbelah bahagi.
  • Melalui kedua-dua buku Dilan ni, penulis berjaya berikan pemandangan zaman remaja dan bagaimana remaja ni berdepan dengan perasaan.
  • Aku suka ilustrasi yang disertakan dalam buku. Sangat membantu untuk aku bayangkan kesemua watak yang terlibat.
  • Aku tertarik dengan puisi dari Dilan untuk Milea. Nampak ketidakmatangan, tapi punya maksud dan manis untuk dibaca.
  • Untuk point terakhir, penulis banyak selitkan kata-kata nasihat, falsafah dan unsur-unsur humor yang menarik melalui dialog Milea dengan Bunda, Milea dengan Dilan, Milea dengan Ibu dan juga Milea dengan Pak Ical. 
Yang kurang menarik?
  • Aku rasa mungkin ada beberapa bahagian kecil yang aku rasa kalau tak cerita pun tak apa. Tapi aku boleh tolerate sebab mungkin penulis kena cukupkan kuota bab atau mungkin dia suka bahagian tu. So, aku skip je bahagian yang aku rasa tak menyentuh pemikiran aku.
  • Aku berpendapat kalau watak Susi dan Yugo tu dikembangkan, mungkin lebih menarik.
  • Beberapa part agak cringy. Mungkin sebab aku ni darkside maka aku tak suka part tu.
  • Tema novel ni biasa, novel cinta remaja- kisah remaja bercinta dan putus cinta.
But still, buku ni satu bahan bacaan yang bagus sebab temanya tak heavy. Kisah cinta remaja. Sekali sekala baca buku yang tak terlalu ilmiah pun bagus sebenarnya, untuk merehatkan otak. Dalam masa yang sama, buku ni membantu aku terkenang balik zaman remaja. Rindu pulak dengan zaman sekolah. Memandangkan aku belum baca buku Milea sebab aku belum beli, so ending cerita ni more to reminisce kenangan cinta zaman remaja dan betapa kehadiran Dilan ni memberi impak besar dalam hidup Milea. Even Milea dah dewasa, dah menikah, dah ada suami dan dah ada anak, Milea masih ingat dengan Dilan. Itulah orang cakap, cinta pertama ni susah nak lupa.

By the way, aku recommend buku ni untuk bacaan sampingan pembaca. Sebenarnya, aku tercari-cari juga kisah cinta yang tak bercinta. Maksud aku, kisah cinta yang lebih ke arah crush/admire, cinta tu kedua-dua pihak tahu tapi kedua-duanya tak bagitahu, kedua-dua saling push and pull tapi at the end, cinta mereka tak mekar pun. Sebaliknya, kedua-dua pilih untuk saling memandang dari jauh. Ada tak buku macam ni? Kalau ada, DM aku. Aku nak beli, bukan sebab aku ni peminat tegar novel cinta tapi aku nak tahu teknik penceritaan penulis tu macam mana.

Jadi, ini jelah entrinya. Sekian, terima kasih~
@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment