Monday 6 May 2019

Writer's Gathering di Big Bad Wolf

Hello, gais! 1st Ramadan hari ni, fuh. Rasa macam tak sangka dah masuk bulan puasa. Tapi sebelum masuk bulan puasa, aku spend masa hujung minggu dengan berkumpul dengan rakan penulis. Best, tahun ni aku jumpa ramai penulis! Dan bila dah bertemu dengan rakan penulis, mestilah ada sesi bertukar cerita, bertukar maklumat dan bertukar pendapat.

Kebetulan ada pesta buku Big Bad Wolf di Mydin Petra Jaya, aku bertemu dengan pasangan penulis yang menulis buku tentang sejarah Sarawak. Buku tu aku boleh anggap sebagai rare, sebab tak dipublish secara meluas (maksud aku, buku tu tak masuk bookstore), so kalau nak beli, kena beli dengan penulis itu sendiri secara direct. Disebabkan aku memang interested dengan buku tu, aku pun ikhtiar la cari penulis menerusi Facebook, lepas tu bertukar contact number, kemudian berhubung melalui Whatsapp, then pada 27 April 2019, kami pun berjumpa kat Mydin Petra Jaya.

Buku yang bertajuk Menelusuri Lembah Sungai Sarawak Sebelum 1840an merupakan sebuah buku non-fiksyen yang mencatatkan sejarah sungai di Sarawak, beberapa legenda dan mitos yang hampir pupus, juga penceritaan orang tua-tua mengenai beberapa maklumat sejarah yang tidak diketahui ramai. Penulis buku ni, Tom Mclaughlin dan isteri dia, Suriani Sahari maklumkan yang buku ni merupakan hasil kajian yang panjang. Mereka pergi buat site visit, travel dari pulau ke pulau, kumpul bahan, dapatkan kerjasama dari pihak tertentu dan banyak lagi. Dengan harga RM45, aku rasa maklumat dalam buku ni sangat priceless. Aku belajar banyak benda baru yang aku tak pernah tahu. Kalau aku dah habis baca nanti, aku akan share sikit tarikan utama dalam buku ni. Tapi kalau nak tahu lebih banyak, boleh DM aku untuk dapatkan contact no.penulis so boleh la jumpa penulis ni depan mata.


Dan sebelum berpisah dengan penulis tu, mestilah aku nak abadikan kenangan melalui selfie. Walaupun aku tak berapa suka selfie, tapi aku rasa kalau untuk moment yang penting, why not? Aku harap kalau ada masa dan peluang, aku nak berjumpa lagi dengan pasangan ni, ada banyak lagi kisah sejarah Sarawak yang aku nak tahu. Some part penulis Suriani dah mention sikit pasal punca kemusnahan manuskrip Jawi di Sarawak, which is so mind-blowing. Dan aku pun share kisah argument yang terjadi disebabkan salah satu artikel aku dalam blog ni. Just like that we both know that we have to meet again in the future. 


So aku nak ucapkan terima kasih pada mereka sebab sudi deliver buku ni, spend masa dengan aku, bagi komik free, selfie sama-sama, dan lepas tu sama-sama pergi ke Big Bad Wolf.

Okay, sekarang masuk ke babak Big Bad Wolf. Aku share sikit apa yang menarik, suasana sekeliling dan apa yang aku beli. Everything just happened on the same day so my Saturday's schedule was quite hectic.

Err, tak perfect pulak nama Big Bad Wolf ni. 
Aku tak pro selfie



Hai, my dear Niqab~

Aku dapat dua buah buku dari BBW. Tudor Age dan
Tamadun India. Termasuk buku yang aku beli dari
Tom dan Suriani, semua buku yang aku beli tu buku
sejarah.

Dan sekarang, masuk bahagian gathering bersama FIXI writers, team Kuching. Lepas habis bershopping di BBW, aku melepak kat area luar BBW ni agak lama jugak. Sambil selfie sorang-sorang, tengok orang, tengok barang lepas tu berangan. Kemudian barulah aku pergi join FIXI writers yang berkumpul di KFC Mydin Petrajaya. Sebenarnya gathering ni bukannya formal dan rasmi, saja nak melepak, bertukar cerita, chill out, membawang sambil memakan ayam. At the end of the day, kami dapat banyak cerita yang menarik dan being a writer really helps me to express myself in a very good way.





Till we meet again, writers!

@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment