Thursday 22 January 2015

Must Read Book: Green Beans & Talking Babies

Hari ni aku terlambat bangun. Beria sakan baca buku Frances Hodgson Burnett, A Little Princess sampai pukul 3 pagi. Aku dah baca kat e-book sebelum ni tapi bila baca balik sambil memegang buku yang sebenar, baru best. Beza ooo bila pegang henpon dan baca e-book through Aldiko than pegang buku yang sebenar. Sebut pasal buku, aku ada beli satu buku tahun lepas tapi lupa nak buat review. So aku ingat nak buat review pasal buku tu dalam entri kali ni. Tapi bila aku pergi Google cari info pasal buku, aku tak jumpa. Yang jumpa pasal macam mana nak bagi budak makan bubur kacang dan macam mana nak handle budak-budak yang baru nak pandai cakap. 

Nak tak nak, aku tulis info sendiri pasal buku ni. Mr. Google, I help you expand your search, okay?

Tajuk buku: Green Beans and Talking Babies (More stories from Sarawak)
Pengarang: Angela Yong
Mukasurat: 125 helai
Penerbit: Herney Bay Productions
Harga: RM15.90
Tahun: 2003
Bahasa pengantar: Bahasa Inggeris
ISBN: -

Lepas aku membelek-belek buku tu for few seconds (tak payah belek lama2), baru aku sedar, buku ni bukan worldwide pun orang tahu. Agak limited lah since aku beli tahun lepas dan buku tu dipublish tahun 2003. Jurang tahun tu panjang. Lebih2 lagi buku tu first edition, tak dicetak lagi untuk second, third, fourth bla bla bla. Apa yang menarik sangat pasal buku ni? Meh aku terangkan.

  • Pengarang, iaitu Angela Yong, senior local citizen di bandar Sibu mencatatkan kisah-kisah lama pasal Sarawak. Sesuatu yang berbeza dari apa yang aku biasa baca pasal Sarawak. Semua kisah tu datang dari kenangan dan pengalaman penulis sendiri jadi penyampaian buku ni rasa lebih segar dan nostalgia.
  • Penceritaan setiap kisah adalah ringkas, senang untuk difahami dan ada moral value.
  • Jenis kertas yang digunakan sesuai untuk pembaca yang rabun tak tegar, macam aku. Aksara yang digunakan juga tak terlalu kecil dan mudah untuk dibaca.
  • Penggunaan bahasa Inggeris yang sangat-sangat mudah. Budak kecik sekolah rendah pun boleh baca. Aku bagi contoh sikit,
    • There was a carpenter who we called "Tukang", which means 'carpenter' in Malay (Miracle, page 1)
    • People always say, "Do not do anything bad to other people. If you do not treat other people well, one day they may seek revenge." (Money face, page 30)
    • Ah Yin was the prettiest girl in school. Many boys liked her, but she liked only a boy called Chua. (A Faithful Daughter in Law, page 78)
  • Memandangkan pengarang buku ni berbangsa Cina dan membesar di dalam kumpulan gereja jadi kebanyakan kisah berkisar tentang masyarakat dan hidup pengarang. Tapi, bahagian menarik dalam buku ni ialah pengarang menggunakan dialek Foochow dan Hokkien dalam kisah-kisah beliau dan sedikit sebanyak mendidik pembaca tentang dialek-dialek tersebut. Sebagai contoh:
    • Ho boh?/How are you? (Miracle, page 3)
    • Sang kii, luk soi, kow pah put/ 3 months can say baby words, 6 months can sit, 9 month can crawl (Abortion, page 8)
    • Sing moo-kiang/child brides (The First or the Second Wife, page 15)
    • Ah neh/mother (Respect, page 75)
    • Kin-tiong/ anxious (Green Beans and Talking Babies, page 125)
  • Selain menggunakan dialek Cina, pengarang juga menyelitkan unsur bahasa Melayu yang mudah difahami dalam penceritaan. Sebagai contoh:
    • ...into the same sampan (Charms, page 13)
    • Sometimes, I feel like taking a parang/big knife (A mother's fate, page 29)
    • Apa macham?| I say terima kasih (Good People in the World, page 119)
    • Barang tidak pedas (Good People in the World, page 121)
  • Pengarang juga menyelitkan dialek tempatan iaitu dialek Iban yang mudah iaitu:
    • Enti pia, semoa enda ulih niki syurga/ if so, everybody cannot go to heaven (Hospital Visiting, page 97)
  • Yang paling menarik dalam buku ni ialah kisah Green Beans and Talking Babies. Bagi sesiapa yang dok Sarawak dan masih ingat pasal cerita budak baru lahir yang pandai bercakap tu, sure korang ingat bila wabak SARS merebak, semua orang sibuk beli kacang hijau dan buat bubur. Kononnya bubur kacang hijau tu dapat cegah wabak SARS.
  • Apa lagi yang best pasal buku ni? Oh, korang takkan dapat kisah macam ni kat mana-mana buku lain. Buku ni locally made by local person dan setiap kisah dalam buku ni memang menggambarkan tentang Sarawak pada masa dulu2 dan mostly kisah berasal dari tempat lain selain Kuching.
  • The last part, buku ni affordable. Cuma RM15.90.
Setiap kali aku baca buku, aku teringin gak nak tulis buku pasal old stories from Sarawak. Setakat ni aku tulis dalam blog. Tapi kalau ada peluang, aku nak. Any publisher, do help me please? :D

@magi2015

No comments:

Post a Comment