Tuesday 28 August 2018

Bila Berdepan dengan Kisah Seram V

Image result for ghosts
credits: sites.psu.edu
Morning, gais! Kembali ke sini untuk entri ke-5. Kali ni aku telat nak lengkapkan 5 entri sebab aku sibuk. Same old reason, kan? Apa boleh buat? Aku ni employee, bukan employer. 

Okay, kita balik semula ke topik seram-seram kuku (bukan suam-suam kuku). Aku baru je kutip beberapa keping cerita baru dari member, dari budak-budak kelas yang aku handle sebelah petang. Dan sekarang, the real fun is yet to come~


Ketawa Gembira

Kisah ni aku dapat dari member sama universiti. Kalau tak silap aku masa semester 4, kitorang duduk tingkat 3. Member aku tu duduk tingkat 2. Blok kediaman kitorang dekat hujung sekali, berdepan dengan bangunan fakulti. Memang senang sangat nak tengok apa-apa aktiviti, kitorang jenguk je ke luar tingkap. Pernah sekali tu aku jerit je dekat member, mintak dia belikan makanan. Tapi disebabkan blok kediaman dekat dengan fakulti, ada je benda yang tak sedap dipandang pada sebelah malam. Bebudak teater pernah sekali buat pementasan drama hantu-hantu, diorang guna kawasan tingkat 2 fakulti kitorang untuk berlatih pada sebelah malam. Ko bayangkan apa perasaan kitorang bila bukak tingkap? Dan member aku pernah cakap yang dia dan geng rumah dia pernah terdengar orang tergelak-gelak jam 2-3 pagi. Musykil la diorang, siapa yang gila masih ada selera nak gelak waktu macam tu? Masa tu diorang andaikan suara gelak tu dari jiran tingkap atas. Tapi aku tak dengar pulak jiran kiri kanan gelak sebab kitorang duduk kat level 3. Yang menariknya, kawan aku cakap suara ketawa tu macam sama je. Lepas tu ada yang bagitahu, suara tu datangnya dari fakulti. Memandangkan suara ketawa tu tak mengilai, kawan aku dan membernya mengambil keputusan untuk buat tak tahu. Korang pun tahu jelah, benda tu kalau dilayan makin menjadi.

Gangguan Loker

Aku dah cerita kisah ni dalam entri Kisah Seram IV. Tapi kali ini aku cerita dari sudut pengalaman kawan aku sendiri. Dia cakap- "Pengalaman aku masa semsatu blok depan...tengah malam tido, locker kena goncang dari dalam. Scary gila tapi orang lain semua tak sedar. Nasib baik ada baju gantung hujung katil. Esok pagi, bangun tengok kunci locker bengkok...huhu..."

Sepertimana yang aku dah cakap dalam entri sebelum, penghuni loker tu pembersih orangnya.

Main ketuk-ketuk

Yang ni kisah roomate aku, masa tu kitorang semester 3 (tahun 2009). Alkisah, pada suatu malam aku dan kawan aku tu khusyuk main game. Kalau tak silap, dia tengah main Alice Greenfinger. Aku masa tu mengadap game Sea Journey. Disebabkan lama sangat mengadap laptop, aku pun decide nak masuk tidur. Hari pun dah lewat malam. Bila aku dah ready nak tidur, kawan aku pun cakap yang dia nak pinjam laptop aku. Aku bagi jelah dia pinjam, lepas tu aku pun terlelap. Keesokan harinya, kawan aku bagitahu- "Malam tadi aku dengar kau panggil aku. Aku dengar lembut je kau panggil nama aku. Tapi aku tahu kau tak pernah panggil aku macam tu. Jadi aku pun jenguk la kau, kau elok je tido. Tapi aku memang dengar macam suara kau, panggil nama aku. Bila aku tak sahut, ada benda main kuku pulak dekat tingkat...ketuk-ketuk..."

Boleh pulak benda tu tiru suara aku. Hmmm....

Penghuni kekal

Kisah ni diceritakan oleh kawan aku. Masa tu semester 2 (awal tahun 2009). Setiap semester, kitorang berpindah rumah dan blok kediaman. Kali ni, kawan aku duduk di blok depan tingkat 4 mengadap ke arah perhentian bas. Aku pulak duduk blok tengah tingkat 5. Memandangkan housemate aku dah sampai, aku pergi ke rumah kawan aku untuk teman dia sebab housemate dia tak datang lagi. So, aku tumpang tido dalam bilik dia. Okay, setakat tu jelah kisah aku. Kemudian semalam dia bercerita. Katanya dia tak pernah cerita kat sesiapapun. Bilik dia tu ada 2 katil, kedua-duanya double decker. Kawan aku duduk katil bawah, roomate dia pun duduk katil bawah. Tapi housemate dia yang lain tak nak duduk katil atas. Diorang lebih rela tidur dekat ruang tamu. Kawan aku tu musykil la kenapa tak ada orang nak tido kat katil tu? Lepas tu bila menjelang cuti perayaan, kawan aku tak balik mana-mana. Dia duduk sorang dalam rumah tu. Masa tulah dia dengar atas katil dia tu macam ada orang duduk. Dalam keadaan separuh sedar, ada masanya dia dengar macam ada orang mandi. Kadang-kadang kawan aku rasa dia tak keseorangan, macam berdua dalam bilik tu padahal housemate yang lain tak ada kat rumah. Dan dia bagitahu aku dia pernah bermimpi dia bercakap dengan seseorang. 'Seseorang' tu tak nak ada orang lain yang ganggu tempat tidur dia dan lepas habis semester tu, kawan aku tu jumpa kakak senior. Dikatakan...ada orang bunuh diri dalam salah satu bilik. 

Bahagian paling menarik? Melalui mimpi, 'seseorang' tu dah bagitahu nama dia kat kawan aku. Tapi bila masuk semester baru, kawan aku langsung tak ingat nombor rumah, apatah lagi duduk kat tingkat berapa dan blok kediaman yang mana satu. Otak kawan aku kena 'refresh' sepenuhnya. Yang tinggal cuma pengalaman dia je di rumah tu.

Sila Duduk di Depan

Kisah ni bebudak aku yang ceritakan semalam. Aku ni merupakan tenaga pengajar kelas ICT pada sebelah petang. Peranan aku di tempat kerja tak sama sebelah pagi dan sebelah petang. Okay, balik semula ke cerita asal. Budak-budak ni sejak kebelakangan ni ada kelas malam- ia merupakan kelas persediaan untuk menghadapi peperiksaan. So, pada suatu malam, budak-budak ni pilih untuk duduk di kerusi belakang. Tapi setiap kali duduk di kerusi belakang, muncul la segala jenis serangga, nyamuk, pintu pulak asyik ke depan ke belakang terhayun-hayun macam ditiup angin deras. Bila bebudak tu lari ke kerusi depan, segala gangguan tu pun lenyap sekelip mata.

Nampak tak? 'Benda' tu bagi peringatan dengan cara yang 'manis' sangat. "Sila duduk di depan...ya anak-anak sekalian~"

@theMaGi2018

No comments:

Post a Comment