Friday 24 August 2018

Padman: Bermulanya Kisah Tuala Wanita

Image result for Padman UN speech
source/credits: themalefactor.com
Okay, aku kembali semula ke sini. Bersama tuala wanita.

Err, tak boleh cakap? Topik terlarang?


Yup, itulah mentaliti masyarakat. Datang haid dan tuala wanita ni satu topik taboo yang tak patut dibincangkan secara umum. Sebab darah haid tu kotor dan jijik. Dan tuala wanita tu tarafnya cuma di celah kaki perempuan, so...tak patut diceritakan langsung. Titik.

Tapi movie Padman dari India, lakonan Akshay Kumar yang diinspirasikan dari kisah hidup The Real Padman-Arunachalam Muruganatham memberi perspektif baru terhadap tuala wanita, dan juga membantu mendidik kaum lelaki tentang kesihatan wanita. Bagi aku, apa yang jijik sangat pasal haid? Kalau perempuan tak datang haid, perempuan tak berfungsi sebagai wanita (you know what I mean). Dan kalau kitaran haid perempuan tak betul, lelaki tak dapat zuriat (also, you know what I mean).

Sekarang kita berbalik semula kepada kisah Padman. Seorang lelaki bernama Lakshmi yang cintakan isterinya, Gayatri yang memiliki pemikiran kolot. Aku tak nak bagi spoiler banyak tentang movie ni (mungkin ada yang belum tengok) maka aku point out tarikan dalam movie ni iaitu:

Image result for Padman UN speech
source/credits: womensweb.in
  • Aku rasa Gayatri, isteri Lakshmi ni sangat beruntung sebab suami dia sanggup buat apa saja untuk lindungi dia, termasuk cipta tuala wanita sebab Gayatri ni masih guna kain yang kotor setiap kali datang bulan.
  • Aku suka pemikiran Lakshmi yang merasakan lelaki tak segagah wanita. Lelaki kalau berdarah berterusan selama 5 hari confirm mati *giggle
  • Proses terciptanya tuala wanita 'mampu milik' memberi kesedaran pada aku, betapa jenama dan mesin menjadikan produk menjadi mahal, padahal boleh di'murah'kan untuk manfaat semua orang. Itulah yang Lakshmi lakukan.
  • Wanita selalu cakap lelaki tak faham 'period crime'. Tapi sebenarnya wanita sendiri yang tak gemar nak cerita pasal tu depan lelaki. Macam kes Gayatri- rasa malu mengatasi kewarasan. 
  • Membeli tuala wanita seumpama membeli dadah. Why kena sorok? Itulah persoalan Lakshmi. Even aku sendiri dulu pun pernah beli pad, siap balut dalam plastik hitam sebab aku malu nak tunjuk depan orang. Now, peduli apa aku.
Menerusi movie ini juga, aku nampak beberapa topik lain yang menarik iaitu:
Image result for Padman UN speech
source/credits: thehindu.com
  • Tak semua, tapi selalunya keluarga selalu opposed impian kita. Macam Lakshmi, yang dituduh gila sebab cipta tuala wanita.
  • Untuk berjaya, kita perlu cari orang yang berfikiran terbuka dan appreciate idea kita. Macam Pari (karakter wanita moden), yang berfikiran terbuka dan percaya pada kemampuan Lakshmi sedangkan Gayatri asyik memikirkan pendapat orang lain, lebih rela mati daripada menanggung malu (yang berpunca dari tuala wanita).
  • Kadang-kadang, benda yang dipandang remeh dan tak penting boleh mengubah nasib seseorang. Contoh? Lakshmi dan mesin mencipta tuala wanita. Juga nasib sekumpulan wanita miskin yang akhirnya menjadi usahawan melalui tuala wanita rekaan Lakshmi.
  • Hari Wanita disambut setiap tahun. Gerakan feminisme sentiasa berkembang. Tapi wanita sendiri tak concern dengan masalah wanita, terutama menstrual hygiene di negara-negara miskin. So movie Padman ni boleh dikatakan 'penampar' yang baik untuk pejuang yang sibuk melalak pasal women equality whatsoever. Daripada sibuk nakkan hak equality lah, kebebasan lah, why not mereka fokus pada well-being wanita itu sendiri?
Movie Padman ni sebenarnya sangat memberi inspirasi bagi pengejar cita-cita, macam aku. Menerusi babak Lakshmi bagi ucapan di USA, aku tertarik dengan satu quotes yang dia sebut.

"You want no problem? Die!After die, no problem. Simple!"

Wow, rasa macam wake-up-call bila dengar kata-kata ni. Tapi aku tak nafikan, kalau nak dapatkan sesuatu, kena terima masalahnya sekali. Dan menerusi movie ni jugak, banyak pengajaran yang boleh dipelajari dari pemikiran kolot masyarakat, tentangan keluarga, tentangan adat dan budaya dan sebagainya. Sebenarnya, apa yang paling penting dalam Padman ini sebenarnya bukan semata-mata pasal tuala wanita- tapi keperluan untuk berubah. Malah, keadaan fizikal manusia itu sendiri memang sentiasa berubah- kalau tak berubah...manusia apa tu? Bagi mereka yang kata berubah ni tak penting, mungkin aku akan cakap "If that so, ko tak payah membesar, biar kau kecik je sampai ke tua." Ataupun, mungkin aku patut tiru Lakshmi punya speech- 

"You want no change? Die! After die, no need to change. Simple!"

Aku rasa aku dah berusaha minimumkan penceritaaan dalam review ni untuk elakkan spoiler alert bagi sesiapa yang belum menonton Padman. Movie ni aku bagi standing ovation. Sepatutnya, cerita macam nilah yang banyak di pasaran daripada cerita cinta entah apa-apa entah. Ada yang tak setuju dengan pendapat aku?

Well, inilah dunia. Rigid people always around, hahaha!

@theMaGi2018

No comments:

Post a Comment