Monday 13 January 2020

Selamat Datang, 2020!

Image result for 2020
source: inc.com
Oh, hai! 13 hari di tahun 2020, aku baru ada kesempatan nak update blog. Tak disangka-sangka, kita semua dah masuk ke tahun yang selalu disebut-sebut masa era 80-90an dulu. Tahun 2020, Wawasan 2020.


Seingat aku, masa cikgu kat sekolah asyik sebut kemodenan teknologi tahun 2020, masa tu umur aku 12 tahun. Aku tak fikir sangat pasal tahun 2020 ada apa, aku lebih concern dengan umur aku pada tahun tu. 32 tahun, yikes~ Aku pada usia 12 tahun rasa, 32 tu umur yang tua. Aku fikir aku tengah buat apa masa tu, aku kerja apa dan aku kawen ke tidak masa usia tu.


Now, aku dah masuk ke tahun 2020. This year, aku mulakan dengan niat nak tambah berat badan sebab aku under weight. Well, aku berjaya tambah sikit berat badan, mungkin aku tak terfikir yang aku beria-ia nak tambah berat badan di tahun 2020. Kerja-kerja penulisan masih diteruskan, lebih rancak. Tahun 2000, masa tu aku masih 12 tahun, aku berangan nak tulis cerita. 20 tahun kemudian, angan aku jadi kenyataan. Pada usia 32 tahun, aku dah hasilkan 3 novel, 1 antologi, cerpen, lebih dari 10 cerpen dan 7 sajak disiar di akhbar, termasuk penglibatan aktif dalam pertandingan dan sayembara. Of course pada usia ni, aku dah kerja. Kerja tetap, syukur alhamdulillah. And still single yet not available, hahaha~ Oh, sedar tak sedar tahun ni ialah tahun ke-10 aku jadi blogger. Hurrah!

Okay... walaupun kereta masih tak terbang, sekurang-kurangnya impian aku dalam kerja penulisan terbang dengan baik~

Jadi, tahun baru ni apa resolusi aku? Aku tak plan banyak, aku cuma nak pastikan solat aku terjaga. Kalau yang itu terjaga, maka aku yakin semuanya terjaga dengan cantik. So far, tahun baru 2020 ni ada beberapa hal yang dah berlaku. Seriously, baru 13 hari but few things did happened. 
  • Bilik tidur aku dah diubah suai sepenuhnya. Dulu macam stor buruk, sekarang dah cantik... hahaha~
  • Ikut larian 5 KM pertama di tahun baru. Tapi lebih banyak berjalan dari berlari. Yang bestnya aku langsung tak rasa penat (mungkin sebab aku berjalan macam jalan-jalan kat mall)
  • Actually, sebelum pergi ke starting point larian 5 KM, aku baru sedar aku pakai kasut sukan terbalik. Adakah ini faktor usia?
  • Dan sebelum aku pergi ke starting point tu, kepala aku terhantuk kat switch box depan toilet MBKS, hahaha!
  • Alhamdulillah, cerpen pertama untuk tahun ni disiar di akhbar Utusan Borneo. Starting untuk kerja penulisan nampaknya positif.
  • Terima berita baik dari Persatuan Penulis Sarawak, cerpen dipilih untuk penerbitan. Seriously aku rasa, sangat bahagia!
Well, tahun baru ni aku harap aku dilimpahi rezeki, kesihatan yang baik dan dilindungi dari bahaya. Konsisten dalam kerja penulisan. Kalau ada buku diterbitkan, itu satu bonus. Dan kalau ada hal tak best, aku mampu tukar hal tu jadi perkara positif. Itu je lah preface aku untuk terima kedatangan tahun 2020.

To be honest, tahun ni aku rasa aku akan dapat banyak kejutan luar biasa. Instinct aku jarang salah. So 2020, selamat datang! Semoga semuanya baik-baik saja dan dikurniakan segala kebaikan yang ada!

@theMaGi2020

No comments:

Post a Comment