Saturday 21 February 2015

Re-tonton One Pound Gospel

Image result for One pound gospel kazuki namioka boxing
Fuh, fuh...setelah beberapa hari tak kemas blog, hari ini barulah ada perasaan nak menaip sesuatu. Memandangkan kuota internet pun dah slow (memanjang video streaming, download lagu...), aku pun menghabiskan masa senggang dengan menonton balik J-Dorama yang disimpan dalam external. Bagi sesiapa penggemar J-Dorama, mesti ada yang pernah tengok One Pound Gospel. Sejujurnya, aku download drama ni disebabkan Kame-chan. Kame-chan memang kawaii dalam drama ni..hahaha~


Okey, back to the main story...apa main story aku sebenarnya? 


Image result for One pound gospel
One Pound Gospel a.k.a 1 Pound no Fukuin diterbitkan pada 2008, lakonan Kamenashi Kazuya sebagai Kosaku Hatanaka (the gutless glutton) dan Meisa Kuroki sebagai Sister Angela. Pada asalnya, drama ni diadaptasi dari manga. Kisah cinta yang agak 'forbidden' ni menarik juga, sebab topik 'nun' jatuh cinta ni jarang dibuat cerita so well, bagi aku, kudos to the creator. Dalam drama ni, Kame-chan membawa watak sebagai peninju berbakat yang kuat makan. Tapi yang bestnya badan Kosaku maintain slim...well, aku tak boleh argue sebab aku pun jenis macam tu. I have to believe it.


Dalam drama ni ada banyak babak komedi Kosaku. Antara the best comedy scene ialah bila Kosaku tergelek-gelek masuk ke dalam gereja masa gereja buat hari terbuka, Sister Angela yang tengah desperate gila nak lupakan Kosaku (lalu muncul la imej Kosaku empat jenis dalam imaginasi beliau), Kosaku peluk sand-bag setiap kali teringat dengan Sister Angela, babak belasah pemilik gim, Seiko Mukoda dengan member gim dan semestinya, scene kegilaan Kosaku dalam menentang nafsu makan. Kalau korang nak sangat tahu pasal babak komedi ni, aku sarankan korang pergi tengok drama ni. 


Image result for One pound gospelImage result for One pound gospel

Image result for One pound gospelImage result for One pound gospel

Selain dari itu, bagi peminat Kame-chan (seriously, the die-hard-fan tu...), memang banyak fan service yang dibuat oleh Kame-chan dalam drama ni (e.g: bab silly, bab sengih, bab gedik, bab timbang berat badan..bla3). Fan service yang dibuat oleh Kame-chan dalam drama ni of course la kawaii & kakkoi.

Image result for One pound gospelImage result for One pound gospel


Image result for One pound gospelImage result for One pound gospel


And now bila aku fikir-fikir balik, patutlah ramai yang keliru bila first aku tengok Sato Takeru. Bentuk mulut Take-hime dengan Kame-chan memang ada persamaan. Perbezaan ketara antara dua pelakon ni ialah hidung. Tak percaya? Sila selongkar Google images. (btw, aku minat kedua-duanya, tak kisahlah hidung sama ke tidak)

Image result for kamenashi kazuya sato takeruImage result for kamenashi kazuya sato takeru


Image result for One pound gospel kazuki namioka boxing
Ini je gambar
Kazuki Namioka
yang aku dapat
di Google
Another thing pasal drama ni, setelah puas aku berfikir di masa silam dan di masa sekarang watak Kojima (rakan satu gim dengan Kosaku) yang suka pakai singlet putih mula jelas di ingatan aku. Watak Kojima yang dipegang oleh Kazuki Namioka tu mengingatkan aku dengan Zizan Razak dalam Mael Lambong. What? Tak percaya? Perspektif aku, mungkin. Tapi, takkan aku sorang yang terfikir pasal ni? 


Image result for One pound gospel kazuki namioka boxing

And, the reason why aku tengok cerita ni sampai habis ialah disebabkan kisah antara Kosaku dan Sister Angela itu sendiri. Kosaku memang sangat persistent, sangat outspoken, sangat annoying, sangat insisting dalam segala hal (terutama sekali hal Sister Angela) dan sangat cheesy tapi dalam masa yang sama, sangat lovable dan sweet. Mustahil la Sister Angela yang sangat muda dan novice (dan cantik) tu tak terpikat. By the way, romance-comedy ni biasanya memang menarik pada pendapat aku. Kalau romance semata-mata tu...agak sadis rasanya. Lesson learn drama ni ialah, kalau kita nakkan sesuatu..usaha lebih sikit, disiplin lebih banyak dan malu tolak ke tepi...at the end, semuanya pasti berjaya.

Dari tahun 2008 ke tahun 2015, aku masih suka tengok drama ni. So, tak menyesal rasanya download dan still simpan drama ni sampai sekarang. Alang2 dah layan One Pound Gospel, nampaknya Gokusen bakal menyusul.

p/s: Kame-chan!...Itu je yang aku nak cakap...hehehe!

@magi2015

No comments:

Post a Comment