Monday 10 October 2016

Potato Wedges with Beef-Vege Sauce

Selamat petang, gais. Aku masih stay kat ofis, main internet dan lupakan stress sebelum pulang rumah. Minggu lepas pack dengan kerja, aku tak ada masa nak update blog. Nak keluar makan pun malas, aku masak kat rumah je dengan apa yang aku ada. So, aku nak share resepi orang bujang yang rasa nak makan benda mengarut.


Bahan-bahan:
  • Kentang, dipotong 'wedges'
  • Garam
  • Kacang peas, dipotong serong
  • Lobak merah, dipotong dadu
  • Daging diracik (nak senang pakai daging dalam tin, bukan cornbeef)
  • Sos tiram
  • Sos cili
  • Gula
  • Serbuk lada
  • Bawang merah, dipotong sesuka hati
  • Serbuk perasa (tak kisahlah jenis apa, Maggi ke..Knorr ke...asalkan sedap)
  • Bahan rahsia ? Sos Burger King, hehehe
Cara nak buat?
  • Potong kentang, gaul dengan garam dan goreng
  • Lepas goreng kentang, gunakan minyak tu untunk tumis bawang.
  • Bila bau bawang dah semerbak, masukkan daging, gula, garam, lada, serbuk perasa, segala jenis sos, lobak merah, kacang peas dan akhir sekali, air masak.
  • Renehkan kuah sampai pekat.
  • Lepas tu, tuangkan kuah ke atas kentang yang siap digoreng.
  • Akhir sekali, hidangan siap untuk dimakan.

Senang gila, kan?

@themagi2016

No comments:

Post a Comment