Tuesday 4 April 2017

Seni Mural

Selamat siang, semua! Hari ni ialah hari berehat sebab semalam dan minggu lepas aku banyak buat kerja. Seronok bila dapat rehat sambil tengok mural yang aku buat sendiri kat dinding. Sekarang ni seni mural sangat popular dan korang boleh tengok bermacam jenis mural di segenap dinding di Kuching. Nanti aku share mural tu dalam entri seterusnya. So now aku nak cerita sikit pasal seni mural and semestinya, aku share mural yang aku lukis by using Pelaka. By the way, aku nak sangat try buat doodle mural kat mana-mana wall di Kuching. Kepada yang berkenaan, tolonglah invite aku...uhuhu~

Ini dia, hasil mural aku yang simple. Bertemakan teknologi
menggunakan cat Pelaka dan disiapkan dalam tempoh 8 hari.
Well, itu je yang aku mampu~

Sekarang, mari membebel pasal mural:
  • Mural ialah seni yang dilukis pada dinding, siling atau mana-mana permukaan yang bersifat kekal.
  • Mural memberi elemen kesenian di dalam pembinaan, mewujudkan harmoni di dalam sesebuah ruang.
  • Seni ini bermula sejak zaman Paleolitik menerusi penemuan mural di dinding gua Chauvet di Perancis. Ia berusia 30 000 BC.
  • Ketika era zaman pertengahan, plaster kering menjadi pilihan dalam membuat mural. Mural Kerala dari abad ke-14 menggunakan teknik fresco secco iaitu teknik mencampurkan plaster, batu kapur dan pigmen sebelum ditampal ke dinding dan membentuk imej yang diingini.
  • Di Itali, teknik fresco sangat popular. Terdapat perlbagai jenis mural fresco selain fresco secco seperti buon fresco (campuran air, pigmen warna, batu kapur atau plaster) dan mezzo fresco  (mural di atas plaster yang hampir kering).
  • Pada era Greco-Roman, teknik hot wax painting atau catan encaustic digunakan dalam menghasilkan mural.
  • Teknik tempera antara seni mural yang tertua. Tempera dihasilkan dari pigmen warna yang dicampur dengan putih telur atau kuning telur dan digaul bersama air.
  • Pada abad ke-16, seni lukisan atas kanvas besar menjadi pilihan kerana ia lebih mudah dan menjimatkan masa dalam menyiapkan mural. Tapi beberapa pendapat menolak cara tersebut sebagai mural kerana ia bersifat tidak kekal dan kanvas mungkin rosak akibat pelbagai faktor.
  • Pada zaman sekarang, mural dihasilkan dalam bentuk grafitti, gaya surrealist, gaya etnik, jenis jubin dan juga tradisional (mural yang dihasilkan menggunakan warna cat)
Antara mural yang menjadi kegemaran aku:

Widewalls Street Update
Credits: widewalls.ch
Millo- mural di Heerlen, Belanda

Street art
Credits: widewalls.ch
Mr. Thoms- Like A Vision

Widewalls Street Update
Credits: widewalls.ch
Martin Whatson- mural di Stavanger, Norway

street art murals
Credits: widewalls.ch
Vinie- mural di Euaze, Perancis

Globepainter - Montreal
Credits: widewalls.ch
Seth Globepainter- mural di Montreal, Kanada

Street Update
Credits: widewalls.ch
Ella & Pitr di Lyon- mural lelaki tidur di landasan keretapi

street art murals
Credits: widewalls.ch
Millo- mural di Milan, Itali

street art and murals
Credits: widewalls.ch
Seth Globepainter- mural di China

@themagi2017

No comments:

Post a Comment