Monday 10 April 2017

Walking Saturday: Meraikan Zaman Persekolahan!

Tahun 2017- sesuatu yang menarik telah berlaku pada aku. Bukan pasal buku (sebab semua tu masih postpone) ataupun pasal wedding (sebab ada member salah sangka). Tapi pada 8 April, aku dan kawan-kawan aku meraikan mini reunion dan birthday party sambil memakai baju sekolah. Dan semestinya, kunjungan hormat ke sekolah lama ialah trip yang paling ditunggu-tunggu.

Bila meraikan ulangtahun usia yang ke-29 (aku insist umur aku ialah 19 tahun...kahkah~), banyak kenangan zaman sekolah muncul dalam ingatan. Dan bila aku tengok remaja zaman sekarang, ramai betul yang eager sangat nak cepat dewasa (suka sangat kot jadi tua?)

Walaupun aku dan kawan-kawan aku tahu zaman tu dah berlalu, tak salah cipta kenangan baru sambil pakai baju sekolah. Apa yang menariknya pasal meraikan zaman sekolah ni? Well...dari sudut ingatan aku:

Teringat dengan sesi Q&A dalam kelas- walaupun 
pada hakikatnya aku selalu mengendap bila cikgu 
lempar soalan cepu emas.

Waktu perhimpunan- masa paling berharga sebab
boleh siapkan kerja sekolah, bergosip, tidur dan
juga potong kuku sebelum spot check.

Duduk di kantin sambil bincang benda yang
selalunya tak ada kaitan dengan kerja sekolah.


Memasang niat nak lari dari kelas petang
tapi akhirnya pergi jugak sebab takut cikgu
marah.

Habis waktu kelas, keluar merayau dengan 
member dan bersukaria.


Melepak, borak dan gelak di bawah pokok. Masa 
macam ni selalunya budak sekolah berangan 
pasal masa depan. Tapi budak sekolah 'tamat tempoh' 
macam kami tengah mengenang masa silam.




Zaman sekolah tak lama, zaman pakai baju seragam sekolah tak lama, zaman remaja tak lama, zaman sweet 17 tak lama- kenapa remaja zaman sekarang nak sangat cepat tua? Bak kata orang putih yang bernama Henry Wadsworth Longfellow:

"Youth comes but once in a lifetime..."
(Usia belia pasti datang tapi hanya sekali seumur hidup)

@themagi2017


No comments:

Post a Comment