Saturday 20 October 2018

Muzium The Ranee Margaret

Oh hello October! Akhirnya dapat juga aku update sesuatu untuk bulan ni. Tinggal 11 hari saja lagi sebelum November. So, about the title. Sebenarnya aku keluar hari ni sebab nak beli sampul surat and A4 paper. Also aku terbaca pasal The Ranee Margaret Museum di Old Court Kuching yang dibuka kepada orang awam pada 29 September 2018 kat socmed. Actually, aku pernah tergesa-gesa nak pergi ke Old Court sebab aku nak sangat tengok pameran tentang Ranee Margaret di Old Court. Tapi rupa-rupanya Brooke's team member baru je pasang panel dinding dalam ruang pameran. 

So hari ni, aku sebenarnya tak berniat sangat pun nak pergi ke muzium tu selepas tragedi 'overexcited'. Lepas beli barang dan tak tahu nak pergi mana (plus, cuaca pula sangat baik), aku pun pergi ke Old Court dan tengok banner Ranee Margaret yang dipasang sekitar Old Court. Then, perasaan nak pergi ke muzium tu muncul semula.

Sebelum aku pergi ke dalam muzium, okey...fun fact. Pintu muzium tu sentiasa ditutup tapi aku tak tahu pasal tu. First time sampai, aku tak berani nak masuk. Aku pun merayau depan pintu sampailah tiba-tiba ada pengunjung perempuan keluar. Oh, barulah aku tahu yang hari tu available untuk melawat (padahal dekat tepi pintu tu dah mention "We're open"). And the second fun fact? Yang tu biar jadi rahsia sebab aku pun tak faham macam mana benda tu berlaku. 

Sekarang, pasal The Ranee Margaret Museum. Pertama kali masuk, aku nampak foto-foto lama yang authentic, nostalgia dan facts yang disediakan sebagai penerangan. Ada beberapa perkara yang menarik perhatian aku such as barang-barang peribadi Ranee Margaret, perabot dari Astana dan catatan dalam jurnal. To be honest, I really fond of everything that related to books. 

Berkenaan dengan foto-foto lama yang dibingkai dengan cermat, aku tak tahulah berapa ramai yang berminat nak tahu tentang kisah-kisah lampau di Sarawak tapi aku selalu curious bila tengok relationship between white people and Sarawakian. Apa perasaan Sarawakian bila nampak white people datang ke sini? Apa perasaan white people bila datang ke tanah baru dan bercampur dengan Sarawakian? Dan macam mana agaknya suasana hidup bersama-sama pada zaman dulu? Kalau aku lihat foto-foto lama, aku rasa memang patut pun Kuching digelar sebagai bandaraya perpaduan yang pertama di Malaysia pada tahun 2015 dan juga pertama di dunia.

Okay, aku tak nak panjangkan intro (intro?) so aku proceed untuk kongsikan gambar sepanjang berada di muzium. FYI, bayaran muzium ni RM10 seorang untuk lokal. Bukan lokal tu aku tak tanya tadi. Dan pengunjung dibenarkan untuk ambil gambar sepanjang berada dalam muzium. Walaupun aku kongsikan gambar di sini, aku rasa lebih baik explore secara dekat dan nyata- sentuh sendiri bekas kaca dalam ruang pameran, dengar muzik yang dimainkan dan lihat keindahan barang pameran depan mata.

Benda pertama yang aku nampak sebaik saja masuk ke dalam ruang muzium ialah foto Marquis de Rastignac dalam bingkai oval. Boleh nampak reflection aku tengah ambil gambar.

Seterusnya, facts tentang Ranee Margaret bermula sebagai The Exile. Menarik, aku tak tahu pun pasal kehidupan dia di zaman muda.

 
Baju ikonik milik Ranee Margaret. Selama ni aku nampak foto hitam putih jadi aku baru tahu baju kebarung Ranee sebenarnya warna ungu. Jahitan masih elok, satu hiasan pun tak rosak.

 
Keringkam milik Ranee yang berusia lebih 100 tahun. Bagi mereka yang tak tahu, keringkam ni bukan produk yang murah, aku tak tahu berapa nilai keringkam Ranee sekarang.

Aku heret parent ikut aku sekali seperti selalunya.

Perabot dan set pinggan yang digunakan di Astana suatu masa dulu.

Patung 'Peter' yang diukir untuk Anthony Brooke, cucu Ranee Margaret.

Family tree keluarga Brooke yang menarik sebab mereka sangat menghargai nama 'Dayang'.

Aku berterima kasih dengan lighting dalam muzium sebab menjadikan gambar swafoto aku lebih cantik dan dapat sembunyikan bekas ekzema di muka.

The things yang buat aku tertarik dengan Ranee ialah hasil kerja seni. Sebab dia boleh lukis rama-rama dengan cantik. Kelemahan aku ialah aku masih tak boleh lukis rama-rama.

Aku rasa doodle yang dibuat oleh Rajah Charles pun menarik. Sebab aku memang suka doodle art.

Aku ambil gambar ni sebab aku sukakan gaya dan riak wajah dalam foto. Sangat asli. FYI, foto dalam bingkai gambar sebelah kiri ialah keturunan ke-13 Datuk Merpati. Kebetulan aku baru siapkan novel yang berkaitan dengan Datuk Merpati.


Yang terakhir sekali, baju keringkam Ranee. Unik, sebab selalunya keringkam dijadikan sebagai selayah/selendang.

BTW, aku nak ucapkan terima kasih pada staff yang polite menyambut pengunjung yang datang ke muzium. Kalau nak tengok bukti tambahan aku datang ke sini, boleh tengok ke dalam buku pelawat and cari nama Shield Sahran. OK, next time aku nak bermain kat Fort Margherita.


@theMaGi2018

No comments:

Post a Comment