Tuesday 30 July 2019

Suplemen untuk Perasaan

Image result for supplement good for anxiety
source: irish examiner
Hai semua! Bulan 7 tak lama lagi nak berangkat pergi. Bulan 8 nak datang. Sedar tak sedar, tahun 2019 ni dah semakin singkat. Tinggal 5 bulan lagi sebelum tahun 2020. Walaupun masa aku kecik dulu aku dimomokkan tahun 2020 nanti kereta akan terbang di udara, bandaraya bertukar jadi kota alien dan sebagainya, aku rasa bukan itu yang aku risaukan.

Dengan keadaan ekonomi dan cabaran hidup masa sekarang, aku rasa itu yang lebih merisaukan. Jadi sebagai makhluk bernama manusia yang berdepan dengan kerisauan (yes, aku mengaku aku ada simptom anxiety dan kawan aku, pakar psikologi suruh aku buat check up tapi aku tak nak), aku tahu aku perlukan sesuatu untuk bertenang. Makanya aku buatlah apa yang aku biasa buat.
  • menulis
  • melukis
  • bercerita
  • call orang
  • apa lagi?
Okay, suplemen. Ya betul. Aku makan vitamin suplemen, bukan untuk mencerahkan kulit apalagi dan menyangkal bahawa makanan yang aku makan tu tak ada vitamin. Tak, bukan itu yang aku nak bagitahu. Pada awalnya aku makan suplemen sebab untuk keperluan gigi aku. Aku tengah pakai teeth braces jadi aku makan suplemen yang ada zinc, kalsium dan Vitamin D3. Baik untuk gigi yang tengah kena kepit dengan dawai. Tapi lepas tu aku makan suplemen yang lain. Untuk emosi aku. Tak cukup kalau sekadar menulis melukis et cetera untuk tenangkan perasaan. Jadi, aku makan suplemen yang sesuai. Mungkin sesiapa yang berdepan dengan masalah kerisauan yang tak terlampau kronik, boleh cuba makan suplemen yang aku tengah amalkan sekarang ni. Harap membantu ya!

1. Magnesium
Magnesium ni mineral penting untuk manusia. Ia membantu menghasilkan hormon serotonin (juga dikenali sebagai 'happy neurotransmitter' dalam otak manusia). 

2. Fish Oil (Omega 3)
Omega 3 membantu menyokong perkembangan otak dan sistem saraf. Benda ni baik untuk keperluan kognitif, dapat mencegah simptom depresi.

3. Multivitamins/minerals
Produk multivitamins/minerals banyak kat pasaran. Pilih je mana yang sesuai dan affordable dari segi harga dan halal (untuk mereka yang Muslim). Kandungan vitamin seperti A, B, C, D dan E bukan setakat baik untuk diet tapi untuk mengelakkan simptom atau masalah anxiety iaitu:
  • Vitamin A ialah antioksidan, baik untuk merawat masalah kerisauan.
  • Vitamin B terutama sekali B kompleks, dapat membaikpulih masalah nervous system, sekaligus mengurangkan gejala kerisauan atau depresi.
  • Vitamin C pun antioksidan. Dapat merawat oxidative dalam nervous system. Oxidative yang terganggu boleh menyebabkan kerisauan.
  • Vitamin D membantu untuk menyerap vitamin lain dengan lebih berkesan. Kekurangan Vitamin D menyebabkan masalah kekurangan vitamin yang lain, boleh menyebabkan peningkatan terhadap simptom kerisauan.
  • Vitamin E pun sejenis antioksidan. Ia dapat mengurangkan stres dalam tubuh dan seimbangkan hormon semula serta mengurangkan simptom kerisauan.
Semua produk ni ada di farmasi. Produk yang aku makan dari jenama Redoxon, BioLife, Blackmores dan 21st Century. Harga tak lebih dari RM50 untuk setiap produk. Aku tak makan suplemen setiap hari tau. Risau takut aku overdose vitamin.

@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment