Friday 2 August 2019

Proses Full Power Chain

Hai MaGians! Hari ni hari ke-2 di bulan Ogos. Sekarang dah bulan Ogos. Bulan 8 di tahun 2019. Rasa macam baru semalam aku cabut 4 batang wisdom tooth aku sekaligus (tu cerita tahun lepas, haha). Aku masih tak dapat lupa macam mana aku kena bius, minor surgery, bleeding, dan susah nak makan selama 2 bulan. Okay, tu semua kenangan 'indah' demi nak pakai pendakap gigi.
Image result for power chain
source: reddit.com

Sekarang, aku dah pakai full power chain untuk gigi atas dan bawah. Aku pasang pada 26 Julai 2019 (Jumaat). Aku dah tak pakai separuh-separuh macam sebelum ni. Doktor gigi aku dah pasang complete untuk percepatkan proses rapatkan gap antara gigi. Masa kali pertama doktor pasang separuh power chain untuk gigi atas, aku rasa pening. Bila kali kedua doktor pasang separuh power chain untuk gigi atas bawah, aku rasa agak ngilu. Untuk proses ketiga iaitu full power chain untuk gigi atas bawah, side effect tu datang kemudian. Kepala aku rasa berdenyut, mulut aku rasa tak selesa, susah nak makan. Aku lebih suka tidur daripada makan sebab bila tengah tidur, aku tak rasa semua masalah tu.

Bagi yang tak tahu power chain tu apa atau mereka yang baru nak pakai teeth braces (yang pakai ori braces, bukan fake braces), power chain ni sejenis elastic ligatures yang penting menyokong kedudukan gigi. Info tambahan berkenaan dengan power chain ialah:
  • Dipasang tanpa sebarang kos.
  • Mudah kotor selepas makan, makanan lebih banyak terperangkap di celah power chain. Jadi jangan lupa bersihkan gigi.
  • Perlu ditukar setiap kali review.
  • Power chain sebenarnya tak menyakitkan, cuma pemakaiannya tak selesa dalam tempoh seminggu dua. Lepas tu, rasa tak selesa akan hilang dengan sendirinya.
  • Membantu untuk memberi extra force untuk teeth braces buat kerja.
  • Tempoh pemakaian power chain berbeza bagi setiap individu.
Types of power chains
source: ortodonthicassoc.com
Power chain ni ada pelbagai jenis sebenarnya, tapi patient cuma boleh pilih warna untuk dipasang pada gigi. Doktor gigi yang akan tentukan power chain jenis yang mana sesuai untuk patient. Jenis power chain yang aku tahu ialah:
  • closed power chain
  • short power chain
  • long power chain
Memandangkan power chain ni cepat kotor, aku ada terbaca artikel yang pakar ortodontik ni suggest supaya pilih colour yang gelap. Sebagai contoh: biru gelap, kelabu, merah gelap. Sekarang ni aku pakai warna greyish purple. Setakat ni aku dah nampak sikit kesan kotor lepas aku makan kat steambot hari tu. So kena la rajin memberus gigi lepas ni. Dan untuk tips untuk mengurangkan rasa tak selesa bila dah pakai power chain, boleh rujuk di bawah. Harap membantu ya!
  1. Guna icepack
  2. Makan makanan sejuk (i.e: aiskirim)
  3. Minum minuman berais
  4. Makan ubat pain relief di farmasi
  5. Makan makanan yang lembut sampai gusi dan gigi rasa selesa semula
  6. Guna oral anaesthetic (i.e: jenis Orajel atau Anbesol, refer dengan pharmacist)
  7. Akhir sekali, banyakkan bersabar :)
Orait, ni gambar yang aku ambil pada 29/07/2019 (Isnin). Dah nampak perubahan. Tazzabar!







@theMaGi2019
p/s: tu gambar gigi aku sendiri, copyright, jangan copy sesuka suki hatimu~

No comments:

Post a Comment