Thursday 31 October 2019

Review Pendakap Gigi: What To Expect?

Hai semua! Hari ni aku nak share pengalaman aku sepanjang memakai pendakap gigi. Dari tahun lepas aku pakai braces dan sebelum nak pasang braces, banyak benda yang aku perlu lalui. Bermula dengan consultation, lepas tu buat x-ray, lepas tu buat acuan gigi, lepas tu barulah cabut gigi. Bila aku sebut aku dah cabut 8 batang gigi, kawan aku assume aku nak pakai gigi palsu. Seriously aku gelak. Mungkin sebab 8 batang gigi tu banyak, so macam mana la rupa aku tanpa 8 batang gigi? Actually gigi aku ni jenis besar dan penuh. Keadaan gigi dalam mulut memang crowded dan menyebabkan gigi aku tak tersusun dengan elok. Rahang atas jadi muncung, gigi bahagian bawah jadi senget, gigi bahagian atas terkeluar dan gigi bongsu pula keluar separuh (semi impacted).

Sekarang dah bulan 11. Aku tukar braces pada 25/10/2019 (Jumaat). Last review nanti bulan 12. Kalau diikutkan memang itu review yang terakhir sebelum aku pakai retainer. Somehow aku masih suka pakai braces ni. Ada la pendapat yang aku baca kat Youtube dan sosial media yang lain pasal pendakap gigi ni. Mostly yang bagi pendapat tu baru pakai 3 bulan, 6 bulan, 9 bulan. 

Jadi sebagai pemakai braces untuk tahun ke-2, aku nak juga bagi pendapat. Apa yang berubah sejak aku pakai braces ni?
  • Gigi jadi cantik, semestinya. Itulah tujuan aku pakai braces. Mula-mula tu aku tak nampak perubahan. Tapi sekarang aku nampak banyak yang dah berubah.
  • Muka nampak lain. Mungkin sebab rahang aku dah dibentuk semula atas bantuan braces dan power chain. So muka aku tak nampak muncung ke depan. 
  • Bibir kelihatan penuh. Dulu bibir nampak nipis sebab masalah protruded teeth dan overbite. Bila gigi dah mula merapat, barulah bibir tu nampak penuh, nice la sikit kalau apply lip balm.
  • Warna gigi agak yellowish, itu tak dapat dinafikan la. Bukan senang nak gosok gigi, nak guna flos pun susah. Apa yang paling penting ialah interdental brush, benda kecik tu amat membantu untuk buang sisa makanan.
  • Senang nak senyum, sebab gigi dah merapat masuk ke dalam. Dulu payah sebab gigi besar dua ketul tu terkeluar. Setiap kali nak senyum mesti kena tutup mulut rapat-rapat.
Things yang pemakai braces perlu jangkakan  bila dah pasang braces ialah?
  • Get ready untuk cabut gigi (bagi yang ada masalah gigi besar, gigi crowded, gigi buruk atau gigi salah kedudukan)
  • Proses ketatkan braces boleh menyebabkan rasa ngilu.
  • Mula-mula pakai braces, mulut rasa macam tak dapat tutup dengan sempurna.
  • Kena fikir awal nak pilih warna apa untuk dipasang kat bracket, jadi doktor tak tertunggu pilihan colour band tu. Lama sangat, doktor bosan nanti.
  • Kalau pakai power chain, ada possibility mulut rasa sangat tak selesa, gusi rasa amat ngilu dan rasa macam nak senyum nampak gigi sepanjang hari. For unknown reason, bila grinning rasa ngilu tu berkurangan.
  • Masa mula-mula pakai, selera makan akan menyusut sebab tak selesa nak makan. Tapi bila dah biasa nanti, no hal.
  • Bila pakai braces, ada kemungkinan bracket tertanggal. Jangan tunggu lama, nanti tertelan bracket. Bracket tu mahal. Pergi jumpa doktor gigi dengan kadar yang segera.
  • Apa lagi? Emm...jangkaan terakhir dari pemakai braces ialah bila gigi lambat tunjuk progress. Kena la keluarkan duit lebih sikit untuk lanjutkan treatment.
Apa-apapun, braces ni bukanlah treatment yang murah. Ramai orang yang ada masalah gigi berharap dapat pakai braces untuk betulkan keadaan gigi. Jadi bagi anak muda yang pasang braces menggunakan duit parent, hargailah braces korang. Benda tu mahal, jagalah elok-elok. Jangan malu pakai braces. Tengok macam aku ni, umur dah masuk 3 series baru nak pakai braces sebab dulu aku tak ada duit. Maka sebab itu aku sangat hargai braces aku ni. Dah lama aku simpan impian nak tengok gigi aku tersusun dengan cantik. Aku tak peduli la pendapat orang, kononnya nak ubah ciptaan Tuhan la apa la. Aku bukan ubah, aku cuma betulkan kedudukan gigi aku, aku nak pulihkan masalah rahang aku dan juga masalah overbite aku. 

Braces and proud!





@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment