Monday 7 October 2019

Book Session: Lelaki Harimau (Eka Kurniawan)

Hai Oktober! Finally bulan 10 sudah datang. Teringat awal bulan lepas, aku struggle. Awal bulan ni, aku dapat good news. Dan hari ni aku nak kongsikan hasil pembacaan aku pada minggu terakhir bulan September. Ada banyak buku yang aku baca sebenarnya tapi aku rasa aku tertarik nak kongsi pasal buku ketiga Eka Kurniawan dalam koleksi aku iaitu Lelaki Harimau.

Judul: Lelaki Harimau
Penulis: Eka Kurniawan
Harga: RM28 (beli kat Shopee)
Penerbit: Dubook Indo

Ada beberapa perkara yang menarik perhatian aku mengenai buku ni sebenarnya. Aku tak nak jadi spoiler alert bagi sesiapa yang belum pernah baca buku ni jadi aku akan cuba sedaya upaya bagi input yang relevan saja. Okay, antara tarikan yang bagus tentang buku ini ialah:

  • Teknik penceritaan. Aku tak tahu istilah yang betul tapi penceritaan buku ni bersifat reverse iaitu mencari semula punca Margio menggigit leher Anwar Sadat sehingga hampir putus. Teknik reverse ni semacam satu penyiasatan yang membuatkan aku excited nak tahu sebab di sebalik pembunuhan tu.
  • Kesinambungan cerita yang smooth. Dalam satu penceritaan ada penceritaan yang lain, peralihan cerita yang tak nampak janggal apatah lagi jumping. Seolah-olah pembaca melihat kejadian tu secara real dan setiap kejadian dilihat dalam perspektif yang berbeza.
  • Aspek ekonomi dan sosial yang ditampilkan secara bersahaja, penuh satira dan digambarkan dengan susunan ayat yang santai tapi jelas.
  • Penceritaan tentang masalah kekeluargaan yang real dari sudut emosi dan psikologi.
  • Pemilihan nama yang semacam random, tapi agak menarik pada pendapat aku. Margio? Mameh? Komar Bin Syueb? Anwar Sadat? What is that? But still, it does make sense to me as a reader.
Jika ada yang bertanya tentang keunikan buku ni, semestinya buku karangan Eka Kurniawan memang unik. Tak ada satu pun buku Eka yang tak unik sebab Eka sangat terbuka dan berani membicarakan hal-hal yang dianggap taboo oleh masyarakat. Penggunaan metafora, simile dan perumpamaan sangat berkesan sampai aku rasa macam tengok sinetron depan mata. Kalau ada keunikan yang lain, mungkin aku boleh katakan:
  • Pemilihan tajuk itu sendiri. Ada apa dengan 'lelaki harimau'?
  • Buku ni tak banyak bab. Tapi satu bab ada banyak cerita yang saling berkaitan antara satu sama lain. Yang menariknya, setiap cerita dalam satu bab langsung tak berserabut.
  • Kisah yang diceritakan sangat simple. Tentang masalah kekeluargaan dalam setiap keluarga iaitu keluarga Komar Bin Syueb, keluarga Anwar Sadat dan keluarga yang membuka penempatan di kampung tersebut. Tapi ia lebih menjurus ke arah masalah kemurungan, penderaan seksual, pengabaian emosi dan juga lemahnya pegangan agama dalam institusi kekeluargaan. Isu yang disampaikan agak berat sebenarnya.
Setakat ni aku dah baca 3 buah buku hasil karya Eka Kurniawan iaitu Cantik itu Luka, Seperti Dendam Rindu Harus Dibayar Tuntas dan Lelaki Harimau. Seperti yang aku tulis kat atas, Pak Eka ni mempunyai kemampuan untuk menggambarkan sesuatu secara real hanya menggunakan kata-kata. Teknik yang menarik (dan aku rasa nak cuba untuk next manuscript) dan membuatkan pembaca terfikir endingnya yang sangat menyentuh hati, buku ni memang highly reccommended untuk avid reader. Memang tak rugi langsung baca buku ni, aku berani jamin.

@theMaGi2019

No comments:

Post a Comment