Wednesday 7 September 2016

Yang Nakal-Nakal~

Good eve, semua~ Entri pertama bulan 9 dan aku sedar manuskrip aku belum siap. Ya, belum siap. So padan muka aku. Memandangkan aku sekarang dalam ofis dan curi masa untuk mengarang entri ni, aku rasa aku agak nakal. Maka, bagi sesiapa yang bersekutu dengan aku, bolehlah korang try baca Yang Nakal-Nakal- hasil karya Usman Awang.

Apa yang menarik pasal buku ni?


Bagi penggemar cerita pendek, korang akan suka bagaimana setiap cerita disusun. Walaupun ceritanya ringkas tapi memberi gambaran jelas terhadap watak dan perwatakan.

Nakal. Cerita dalam buku ni memang nakal. Male readers mesti suka buku ni. 

Sebagai seorang tokoh dalam bidang sastrawi, sangat menarik untuk melihat Usman Awang dari arah yang berbeza. Tak tipikal dan tak stereotaip tapi bersifat lebih jujur serta lebih berterus-terang.

Aku rasa muka depan buku ni menarik perhatian. Maria Menado berkemban batik dan berekor 'devil'...em, village-sexy~

Teknik penceritaan dan perincian sesuatu perkara (e.g: rupa seorang wanita, pakaian yang dipakai, susuk tubuh, lenggok dan cara percakapan) dipaparkan dengan cara yang berkesan. Aku tak nak bagi contoh sebab bunyinya agak sensual. Aku suggest korang beli dan baca sendiri.

As usual, buku yang bagus ialah buku yang berkualiti, berbeza, dan harga tak mahal. Diulang, harga tak mahal. Kalau aku tak hilang ingatan, harga buku ni RM20.

Kalau korang tanya pendapat lain aku tentang buku ni, kesemuanya positif. Sebab tu la aku beli sebab saiz font sesuai untuk pembacaan, yellowish paper sesuai untuk mata aku yang rabun, saiz buku yang compact (comel je kat bookshelf), cover buku cantik (plum colour), imej pun menarik dan overall, aku boleh kata yang aku suka semua cerita.




Mmm...aku ni bias, kan?

@themagi2016

No comments:

Post a Comment