Wednesday 15 February 2017

99 PERISAIKOLOGI Dari Shield Sr.

Salam pagi, gais. Hari yang lembap, bosan, menyakitkan hati dan sewaktu dengannya. Tapi seperti biasa, aku akan memotivasikan diri dan sepak jauh-jauh perasaan tak best tu. Kata orang, lupakan benda yang tak baik. Cuma bagi aku, bukan senang nak lupakan benda tak baik macam tu je (aku bukannya ada masalah hilang ingatan). Senang cerita, jangan bagi nasihat kat aku- "lupakan je la masalah tu"...for sure aku takkan ikut nasihat tu.

Beberapa hari ni, laman sosial sibuk dengan burung ungu kepala lentok dan buku 99 kata dari Fattah Amin. First, aku tak faham dengan isu burung ungu. Second, aku tak beli buku 99. But still, I give my kudos to the writer sebab dia ada usaha nak menulis tentang pengalaman hidup dia. It's not easy untuk tulis cerita pasal diri sendiri dalam bahasa yang paling santai. Kalau pasal diri sendiri ni, mudah je nak emo, kan? 

Makanya, aku tertarik nak tulis 99 kata pasal diri aku. Or, 99 Perisakologi (sebab nama aku Shield=Perisai dan menulis pasal diri sendiri ni is more to pyschology). Tak nak intro panjang, aku nak proceed.


  1. Masa sekolah dulu, aku bukan pelajar favourite. Tapi aku tak pernah ponteng sekolah. At least, aku tahu tanggungjawab aku sebagai pelajar. Bukannya nak jadi kegemaran cikgu.
  2. Aku ada hobi menconteng dinding. Macam-macam benda yang aku conteng. Part paling best, aku tulis cerita pasal Tanggang versi perempuan kat dinding. Mak aku menjerit tengok hasil karangan aku. Sudah semestinya, mak aku bagi 'sepatah dua kata'. Dan aku? Aku tak berani nak melawan, takut jadi macam Tanggang.
  3. Tahun 1997, ada uncle jual buku datang sekolah. Aku nak sangat beli dua buah buku cerita sebab kawan aku semuanya beli dua buku. Aku pujuk abah, mintak 10 ringgit. Aku siap sembunyikan buku tu kat timbunan paling bawah. At the end, aku tak dapat beli satu buku pun. Abah cakap, lebih baik baca buku sekolah dan dapat no.1. Aku redho je lah.
  4. Masa Darjah 4, uncle jual buku datang lagi. Aku berazam nak beli buku. Aku nak beli satu je buku. Aku gunakan seluruh kuasa memujuk untuk pujuk abah. Akhirnya aku berjaya. Buku tu bertajuk Tuhan Maha Kuasa. Ironi, kan?
  5. Kata orang, cantik tu bersifat subjektif. Tapi aku selalu kena kutuk masa sekolah dulu. Aku pernah argue, part mana yang dikatakan subjektif tu? Sekarang, aku peduli apa orang kutuk aku. Biarlah tak cantik, asalkan tak fake.
  6. Dalam hidup ni, tak sah kalau tak jumpa kawan yang mendakwa dirinya kawan tapi sebenarnya pengkhianat. Masa pertama kali aku kena, aku memang tersangat dan amat marah. Aku bagi kepercayaan kat dia, macam ni dia buat aku? Entah macam mana, perasaan marah tu menyusut bila makin dewasa. Aku andaikan, mungkin kisah aku membuatkan dia mual kot? Nak buat macam mana, jalan hidup kita berbeza. Tak seronok kalau semua orang ada nasib yang sama.
  7. Masa henpon diperkenalkan, aku rasa bestnya kalau aku ada satu. Ada yang pakai henpon Nokia daun, butterfly, sabun dsb. Tapi abah aku sendiri tak guna henpon, tak patut kalau aku (masa tu budak sekolah) pakai henpon. Lebih baik sedar diri.
  8. Ada sekali tu, aku rasa aku ada crush. Biasa la, budak sekolah  (aku normal kot). Tapi aku rasa lebih baik crush tu di-crush-kan sebab tahap kesedaran aku ni agak tinggi. Rupa tak ada, lebih baik belajar. Sekurang-kurangnya, ilmu boleh membuatkan aku nampak cantik, kan?
  9. Sekolah, zaman banyak kisah. Abah tak ada kereta. Pernah sekali tu, hujan lebat. Abah sarung aku dengan baju hujan kuning, seluar kali hujan dan masukkan kasut sekolah dalam plastik. Bila sampai sekolah, aku kena tanggalkan baju hujan dan seluar tu depan pelajar lain. Malu? Masa tu, aku seorang remaja perempuan yang berpakaian sekolah- baju putih kain biru. Tipu la kalau tak ada rasa malu. Tapi effort abah nak hantar aku ke sekolah, aku rasa tak wajar aku malu dengan semua tu. 
  10. Back to phone story, ada sorang kawan aku pakai Nokia paling canggih masa tu. Dia selalu bagi aku main henpon dia. One day, dia lupa nak ambil henpon dia so aku kena bawa henfon tu sampai dia datang balik. At the moment aku rasa, bestnya kalau ada henpon macam ni. Tapi aku tak ada rasa sampai nak mencuri. Kalau curi sekalipun, tetap juga bukan hak aku.
  11. Once, aku pernah berangan nak ada rambut yang cantik. Rambut aku ni bukannya macam iklan Pantene. Now, aku rasa aku dah boleh terima kejadian rambut sarang burung aku. Lebih baik ada rambut daripada tak ada rambut langsung.
  12. Dulu, aku pergi tolong abah ambil wayar terbuang, aku kikis getah pembalut dan aku ambil tembaga yang ada. Lepas tu aku jual, aku beli radio kecik. Bangga gila bila beli barang sendiri dengan duit yang aku cari sendiri.
  13. Masa kecik dulu, aku merancang nak jadi itu-ini. At the end, aku tak jadi apa yang aku rancang. Kecewa? Tak juga. Well, manusia ni memang suka merancang. Banyak sangat merancang, Tuhan bagi yang lain. Hidup ni kalau terlebih merancang, kita pun duduk la dalam maze yang kita buat sendiri. Lebih baik buka je pintu yang Tuhan bagi.
  14. Aku ada ramai kawan-kawan yang cantik dan baik hati. It makes me feel pretty and kind-hearted when they're around. Itu je yang aku nak cakap.
  15. Masa sekolah, aku selalu fikir nak lepas exam. Aku tak suka repeat. Aku ni tak nak guna teknik pengulangan dalam exam sebab aku tahu, bukan mudah nak berdiri di garisan mula untuk sekali lagi. 
  16. Prinsip aku, gigi mesti bersih walaupun gigi tak cantik. Itu je kemampuan yang aku ada memandangkan aku belum mampu nak pakai teeth brace. Penting tu, kita mesti tahu kemampuan diri.
  17. Aku lemah subjek BI. Aku selalu kena marah cikgu masa sekolah rendah. Aku rasa aku patut ada kamus dwibahasa. Aku pun kumpul duit raya dan beli satu kamus mini. Kalau aku dengar lagu barat, aku akan cari lirik sebab aku nak tahu apa yang penyanyi tu sebut. Effort, itu yang aku percaya. Tapi budak sekarang main bedal je nyanyi, asalkan bunyi sama. Hidup ni kalau tak ada usaha, silalah mereput.
  18. Aku bukan jenis bermekap sarat. Walaupun usia dah nak dekat 3 series, aku lebih suka muka kosong/mekap ringan. Kalaulah aku nak bermekap, aku rasa tak jadi isu sebab aku bekerja. Bukannya budak sekolah yang mintak belanja dengan parent.
  19. Sebelum ni, aku tak suka masak. Aku tak pernah belajar masak dan aku tak nak masak kat rumah. Aku pernah argue, kenapa perempuan mesti belajar memasak? Jawapannya- mak takkan masak untuk aku sampai bila2. Cooking is survival. Kalau nak hidup, kena memasak. Takkanlah hari2 makan kat kedai, kaya sungguh?
  20. Aku belajar selfie masa di campus. First time, aku beli phone sendiri. Seronok gila bila ada phone. Then, perasaan gila selfie tu berkurangan. Aku pernah hibernate dari alam selfie sebab at certain point, aku rasa selfie membuatkan aku berpura-pura depan camera. Sekarang aku selfie bila perlu je. Keperluan ialah kepentingan, keinginan perlu diketepikan.
  21. Aku mula menulis seawal usia 14 tahun. Aku teringin sangat nak tengok cerita aku dalam majalah sekolah. But, karya pertama aku kena reject. Aku cuba lagi selagi aku masih bersekolah, tapi sentiasa kena reject. Aku masuk contest menulis untuk dapatkan pengalaman, tapi kena reject jugak. Last, aku tulis cerpen masa Form 6. Karya aku masuk majalah sekolah, dicalonkan untuk bertanding dengan cerpen dari sekolah lain dan aku menang tempat pertama. Berbaloi kan bila aku tak berhenti mencuba?
  22. Marah. Dulu aku ada masalah anger management issue. Sekarang aku boleh absorb kemarahan aku dan pupuskan. How? Silalah tengok variety show. Ketawa terapi yang baik.
  23. Kekurangan ialah sesuatu yang manusia tak dapat elakkan. Tak ada manusia yang sempurna. Aku tahu kekurangan aku, tapi aku pernah argue aku tak tahu apa kelebihan aku. Years and years aku akhirnya tahu apa kelebihan aku. Kelebihan aku ialah, aku tahu kekurangan aku. Senang, kan?
  24. Once, kakak aku masuk u dan dia beli laptop. First time aku tengok laptop dia, aku teringin sangat nak pegang. Bila dia keluar dengan member dia, masa tu la aku belek laptop dia dengan rasa kagum. Then bila aku beli laptop sendiri, level satisfaction is more than 100%.
  25. Kegagalan aku ialah aku tak menikmati zaman remaja dengan baik. Tapi sekarang, aku diberi peluang untuk menikmati zaman dewasa aku. Tak kisahlah kalau lambat sikit. Biar lambat asal selamat.
  26. Dulu, aku menyimpan impian nak jadi penulis. Mak aku tak setuju. Tak ada masa depan yang stabil, katanya. Dalam masa yang sama, aku tak dapat publish satu cerita pun sejak aku join bidang penulisan tahun 2004. Finally tahun lepas aku buktikan aku boleh jadi penulis. Never give up, memang betul cakap Sia.
  27. Aku ada impian nak jadi penulis sepenuh masa. Aku cuma perlukan masa. Tak boleh terburu-buru dalam buat keputusan sebab sesal tak datang sekarang. Penyesalan biasanya naik perahu, menyusuri tepian sungai, naik kereta lembu, berlari2 anak dan lepas tu baru dia datang hinggap ke minda. So, fikir dulu sebelum bertindak.
  28. Pernah tak rasa disisihkan? Dalam hidup, mesti korang pernah rasa sekali. Macam aku, penyisihan tu berlaku dalam fasa yang penting. Tapi aku taklah menangis depan orang dan announce betapa sedihnya aku. Aku lebih suka ambil masa penyisihan tu untuk berfikir. At least, aku tak diganggu sesiapapun masa tu. 
  29. Aku teringin nak buat skydiving, flying fox, naik hot-air ballon, tumbuk sandbag bla-bla-bla. Akhirnya, aku tak buat sampai sekarang. Tapi tak apa. Rebellions built on hope...hehehe
  30. Aku dulu nak sangat beli mainan macam kereta mini, figurines. Cuma masa kecik dulu aku tak dibelikan mainan. Mak aku cakap, kalau dah besar dah kerja, belilah apa yang aku nak. Sekarang aku ikut cakap mak. Memang betul apa yang mak aku cakap. Dia nak aku dapatkan apa yang aku nak tanpa perlu mintak kat sesiapa.
Okay, kisah aku ni akan bersambung. Fuh...panjang wohh~
[entri selepas]

@themagi2017

No comments:

Post a Comment