Thursday 15 June 2017

Menu Ramadan IV: Potato-Anchovy Fritter

Hello, gais. Kembali lagi untuk entri ke-4. Bulan ni aku nak update entri pasal makanan je. Bulan depan aku akan update pasal isu-isu semasa. Bulan puasa ni malaslah nak tulis benda-benda berat. Memandangkan aku nak habiskan stok kentang kat dapur, so aku buat Potato-Anchovy Fritter. Resipi kali ni sangat ringkas. Simple banget! Dan sangat mustahil kalau tak tahu goreng fritter. Bagi sesiapa yang tak tahu fritter tu apa, klik perkataan fritter tu okay? Ada definition kat situ. Atau, dengan kata lain fritter tu maksudnya cucur. 

Apa yang menariknya, resepi cucur aku yang tak seberapa ni dapat perhatian kat Insta. Jadi aku nak share kat sini. Harap-harap sesiapa yang malas nak masak tu, try le resepi ni. Tak susah pun.

Bahan-bahan:
  1. Kentang
  2. Pes cili
  3. Garam
  4. Ikan bilis
  5. Bawang merah
  6. Tepung gandum
Cara membuat:
  1. Mula-mula, goreng ikan bilis sampai garing. 
  2. Bancuh tepung gandum sampai sebati. Masukkan garam secukupnya dan bawang merah yang dah dipotong.
  3. Masukkan kentang yang dipotong dadu ke dalam  adunan tepung gandum.
  4. Masukkan pes cili secukupnya (pes cili ni mak aku yang buat, diperbuat dari cili padi yang direneh bersama gula sampai pekat so pes ni agak berkaramel. Kalau tak ada pes cili homemade, boleh je beli pes kat kedai or potong je cili padi)
  5. Akhir sekali, masukkan ikan bilis yang dah digoreng ke dalam adunan. Gaulkan semua bahan dan goreng.
Dan, inilah hasilnya~

Tadaa! Selamat mencuba


@themagi2017

No comments:

Post a Comment