Thursday 15 June 2017

Menu Ramadan V: Fried Cheesy Bread Roll

And again, aku datang lagi untuk setelkan entri ke-5. Hello gais! Lepas update entri ni boleh la relax sepanjang Hari Raya and sampai habis bulan 6. Kali ni, aku bereksperimen dengan menu ke-5. Sejujurnya aku tak pernah buat pun dan aku tak pernah tengok orang buat. Selalunya proses bread roll ialah baking in the oven. Aku tak ada oven, so aku goreng je. Btw, aku memang kaki goreng, kahkah~

Okay, untuk menu kali ni aku buat secara berperingkat. Jadi aku akan explain secara berperingkat. Tapi prosesnya tak lama mana pun. Aku malas nak tulis intro panjang2, so korang bacalah ingredients kat bawah.

Bahan-bahan:
  1. Kentang (semestinya...sebab aku nak habiskan kentang)
  2. Baby carrot
  3. Tomato-cherry
  4. Udang
  5. Serbuk kari
  6. Sos cili
  7. Frankfurter berperisa cili (nak guna perisa lain pun boleh)
  8. Plain cheese (cheddar)
  9. Bawang merah
  10. Bawang putih
  11. Pes cili
  12. Garam
  13. Tepung gandum
  14. Marjerin
  15. Minyak masak

Cara membuat:

Peringkat Pertama (Doh)
  1. Masukkan tepung gandum, air dan marjerin ke dalam mangkuk. Gaulkan sampai jadi doh. Kemudian, simpan dalam peti sejuk.
Peringkat Kedua (Inti)
  1. Tumis bawang merah bersama pes cili (aku guna pes cili homemade) sampai naik bau.
  2. Masukkan kentang, baby carrot, tomato-cherry dan udang yang siap dipotong ke dalam kuali.
  3. Taburkan garam dan serbuk kari secukup rasa.
  4. Masukkan sedikit sos cili untuk pekatkan bahan.
Peringkat Ketiga (Doh+Inti)
  1. Keluarkan doh dari peti sejuk. Uli sampai leper (kalau tak ada bread roller, tampar je doh tu sampai leper)
  2. Lepas tu, letakkan plain cheese kat atas doh yang dah leper. Letakkan inti dan frankfurter yang dah digoreng bersama-sama di atas doh.
  3. Kemudian, letakkan cheese atas frankfurter sebelum doh tu digulung.
  4. Bila doh siap digulung dengan kemas, gorengkan doh tu dengan minyak yang banyak. Angkat doh yang siap digoreng bila warna doh bertukar keemasan.
  5. Sekarang, doh yang siap digoreng tu boleh dipotong dan letaklah sos dan mayo (ikut citarasa korang)
Macam ni la rupa menu aku kali ni. Btw, menu ni boleh dimanipulate ikut taste korang. So, selamat mencuba.





@themagi2017

No comments:

Post a Comment