Monday 5 June 2017

Menu Ramadan I: Bergedil Corned-Beef

Selamat petang, gais! I'm back untuk entri pertama bulan Jun. Sekarang dah masuk bulan puasa. Agak panas sekarang nih, kering kontang rasa tekak. So, aku memang avoid tengok gambar minuman berpeluh-peluh sejuk *tetiba terbayang Mountain Dew~

Okay, mari tukar topik! Minggu lepas member opis bercakap pasal bergedil. Dah lama aku tak makan bergedil. Masa study kat Shah Alam, aku tak pernah miss beli bergedil walaupun bergedil tu harganya RM2 sebijik. Mungkin sebab bergedil tu sebesar penumbuk aku so aku tak berkira sangat nak bayar RM2. Tapi sekarang ni bergedil sebesar penumbuk baby pun nak jual RM2. Baik aku buat sendiri. Sedap tak sedap belakang kira.

Tapi, bila aku decide nak buat bergedil barulah aku sedar aku tak cukup bahan. Aku tak ada telur ayam, aku tak ada minced-meat, aku tak ada daun ketumbar dan bla-bla-bla. Bila berdepan dengan situasi macam ni, be creative. Gunakan apa saja barang yang available di dapur. Thank God, aku ada 1 tin corned-beef, 4 bijik kentang dan satu tray telur puyuh.

Kemudian, aku pun bereksperimen...

Bahan-bahan:
  1. Kentang
  2. Corned-beef
  3. Telur puyuh
  4. Garam
  5. Gula
  6. Pes cili
Cara membuat:
  1. Kupas, potong dua dan rebus kentang dalam periuk. Masukkan sedikit garam.
  2. Bila kentang dah lembut, lenyekkan dengan sepenuh tenaga
  3. Masukkan dua sudu penuh corned-beef, garam secukup rasa, sedikit gula dan pes cili (ikut citarasa) dalam kentang yang dah dilenyek. Gaulkan semua.
  4. Bentukkan kentang lenyek menjadi bebola dan celup ke dalam mangkuk yang diisi telur puyuh (sila pecahkan kulit telur puyuh tu...)
  5. Lepas tu, goreng sampai bergedil jadi perang keemasan.
Nak tengok hasilnya? Ini dia.

Selamat mencuba!


@themagi2017

No comments:

Post a Comment