Sunday 31 December 2017

1st Geng Trip: Splashing Sunway Lagoon!

And now, the last mission yang aku mention kat entri sebelumnya. After the whole day of Christmas aku berehat kat rumah (satu badan aku tempek SalonPas), pada 26 Disember kitorang terjah Sunway Lagoon yang terletak di Bandar Sunway. Okay, aku nak cerita satu kisah. Before aku naik flight, nephew aku tanya:

Nephew: Acik, acik pergi bercuti bila?
Aku: Hari ni la. Petang nanti. Pukul 7.
Nephew: Kalau Acik sampai sana, mesti Acik pergi Sunway Lagoon. Acik main air.
Aku: Taklah. Tak ada masa nak main air.

Sebenarnya aku tak expect pun nak pergi Sunway Lagoon. Mulut nephew aku ni memang masin betul..hahahanat!

So back to the story. Kitorang sampai di Sunway Lagoon sekitar tengah hari. Kitorang punya expectation tu, orang tak ramai. Tapi bila sampai kat kaunter tiket, aku tarik balik kata-kata aku. Nak dekat setengah jam jugak merempat dan menunggu kat kaki lima. Tapi penantian tu berbaloi walaupun ticket price berharga RM120 (ambek kau) sebab kitorang boleh main semua park (cuma, aku tak bercadang nak main semua park...gila kau?)

Jadi aku try beberapa park yang menarik perhatian kitorang which is:

1. Amusement Park (World's of Adventure- Pirate's Revenge)

Masa kapal ni pusing 360 darjah, tertonggeng dan freeze 5-8 saat, perkataan yang terkeluar dari mulut aku ialah, "Eh, Sunway terbalik la." Aku tak menjerit pun, aku tersengih je tengok orang lain menjerit. Sori la, takde gambar. Aku tak bawak phone masa naik kapal ni. Tapi kitorang sempat bergambar depan Pirate's Revenge ni bersama krew pirate yang buat persembahan.


2. Amusement Park (Wild Wild West- Apache Pots)

To be honest aku menyesal naik cawan berpusing ni. Lepas aku naik, seluruh dunia aku rasa berpusing. Rasa nak muntah pun ada. Video masa naik cawan ni aku takkan upload sebab muka aku nampak serius teruk mabuk pitam nak pengsan.

3. Amusement Park (Wild Wild West- Grand Canyon River Rapids)

For those yang mabuk naik Apache Pots (macam aku), aku suggest korang main game yang berunsur air. Grand Canyon River Rapids ni best, air terpercik sana-sini and at the same time bagi korang refresh semula.

Bukti kitorang dah try Grand Canyon, ok?

4. Sunway Water Park (Lake Kariba)

Untuk menambahkan rasa segar bugar, kitorang try Lake Kariba dan aku spend masa masuk keluar terowong air yang sejuk. Lepas seronok menyelam, redah hujan dan main air, kitorang pekena lemonade Sunway. Refreshing level tu mencanak naik 70%. Tak banyak gambar kitorang kat sini, sebab sibuk buat kuak kupu-kupu...heheh~


5. Sunway Water Park (African Pythons)

Seterusnya kitorang try African Pythons. Sampai 2 kali aku naik menatang ni sebab member aku tak cukup orang. Benda ni kena naik 2 orang. So, kali pertama naik tu aku tak terasa sangat melambung sebab member aku yang pertama tu cukup berat badan. Bila naik kali kedua, aku melambung dan aku landing guna bontot. Cit!

6. Nickledeon Lost Lagoon (Spongebob Splash Adventure)

Haa, ini dia park yang cukup menarik. Bagi sesiapa yang nak rasa kena simbah dengan baldi air besar, memang patut sangat korang cuba main air kat Spongebob Splash Adventure. Kat area ni ada satu timba air besar yang refill air dan tempoh beberapa minit dan kemudian timba tu simbah sampai korang menempel ke dinding. Memang puas la main air kat sini!


7. Sunway Water Park (Wave Pool Surfing)

Last but not least, kitorang try main air di Wave Pool Surfing. Just FYI, aku try 3 kali melawan wave kat pool tu tapi 3 kali jugak aku melayang. Bak kata kawan aku, kalau diorang tak pegang aku, mungkin aku dah mendarat dengan selamat kat tebing pool. So, secara rasminya aku ni cuma level 'pelampung' je kat Wave Pool...kahkah! 



Kitorang main air kat Sunway Lagoon ni sampai pukul 6 petang. Penat main air masih terasa, sengal satu badan. Tapi kitorang masih jugak nak jalan-jalan sampai ke Jalan TAR, makan kat kedai makan di Kampung Baru KL dan lepas tu kitorang balik rumah pada tengah malam. Just like that, 27 Disember pun tiba. Kitorang bangun balik pukul 3 pagi, bersiap-siap, angkut beg masuk kereta, singgah mamak makan roti canai jam 5:30 pagi dan pukul 6 pagi, kitorang sampai di KLIA 2

Muka kitorang kat airport jam 7 pagi, tengah sedaya 
upaya tahan mata jangan sampai tertido kat kerusi.


Tahun 2017 ni, aku berjaya selesaikan dengan kepuasan. Satisfaction level? Contented. Semoga 2018 beri aku lebih rezeki, lebih sihat dan pergi lebih jauh. Amin.

Image result for vacation quotes
@themagi2017

No comments:

Post a Comment