Wednesday 28 March 2018

Trend Tarian Zaman Sekarang

Hello good afternoon, guys (baca dalam slang British). Hari ni aku nak update entry pasal trend. Sebelum ni pun aku ada buat pasal trend (rujuk sini) tapi kali ni aku nak spesifikkan sikit pasal trend apa yang aku nak maksudkan.

Sekarang ni, trend menari dah macam benda biasa. Makin lama makin banyak pula video self dance or tarian berjemaah dimuatnaik di laman sosial. Semua orang nak tunjuk bakat menari depan henpon masing-masing. Ada yang best, ada yang mengada, ada yang buruk nak mampos (sori, aku tetiba membawang~). Tapi yang pasti, lepas ni confirm keluar tarian baru yang aku sendiri pun tak berapa nak faham. Tak apalah, kita teruskan~

Poco-poco
Image result for tarian poco-poco gif
source: SAYS.com
Dulu, ramai yang gila poco-poco. Sampaikan semua orang jadikan tarian ni sebagai senaman pagi. Lepas tu tarian ni dijadikan rutin pagi badan beruniform. Sekarang, tarian ni jadi amalan sesetengah pakcik makcik je. 

Gangnam Style
Image result for gangnam style gif
Source: gifer.com
Gangnam Style ialah tarian kuda yang dipopularkan oleh penyanyi Korea Selatan, Psy. Cover tarian Gangnam Style ni bermula di Malaysia bila ada yang upload video menari sambil pakai baju Raya, kalau aku tak silaplah. Lepas tu, ramailah rakyat menjadi 'kuda'.

Harlem Shake
Image result for harlem shake gif
Source: GIFSOUP.com
Harlem Shake ialah tarian yang dikatakan mendapat inspirasi dari kawasan Harlem, New York. Idea video ni bermula dengan sekumpulan manusia yang duduk atau berkelakuan secara normal dan tiba-tiba mereka pun menari macam nak gila menjadi tular pada tahun 2013. Lepas tu, ramai la yang buat cover dan menggila.

Panama Dance
Image result for panama dance gif
Source: gfycat.com
Sekarang musim Panama dance. Kisah Panama dance ni dikatakan bermula di China bila ada yang upload video menari diiringi lagu Panama yang dinyanyikan oleh Matteo. Kemudian, video tersebut menjadi dance meme di Thailand dan mula di-cover di negara lain. Agak kelakar, lagu tu dikeluarkan pada tahun 2013 tapi baru sekarang jadi popular. Matteo pun terkejut.

Dab Dance
Image result for dab dance gif
Source: tenor.com
Dab dance ialah spesis tarian kesukaan budak zaman sekarang. Tarian ni dikategorikan sebagai simple dance; cuma angkat tangan ke kiri ke kanan badan gaya Nazi, sengetkan kepala dan sila lompat-lompat kijang. Tarian ni merupakan simbolik remaja, 'muda', bergembira atau meraikan kejayaan.

Raver Dance
Image result for raver dance gif
Source: photobucket.com
Tarian ni amat digemari budak-budak Wechat khususnya dan dilabelkan sebagai tarian ganjil dan para penari dianggap sebagai 'act alpha'. Aku tak dapat nak spesifikkan jenis tarian ni sebab aku nampak bermacam-macam jenis gerakan spesis di dalam tarian seperti sotong kena candat, ulat kepanasan, ikan tak cukup air dan sebagainya.

Shooting Star
Related image
Source: gfycat.com
Aku rasa banyak-banyak video tarian dari vines atau meme mengarut, aku paling suka Shooting Star (sebab tu aku masukkan dalam senarai).  Aku tak tahu macam mana nak gambarkan tarian ni sebab yang aku nampak victim yang terpilih akan diedit dan dipaksa 'menari' terbang ke angkasa lepas.

@theMaGi2018

No comments:

Post a Comment