Wednesday 18 July 2018

RTOA: Recreate The Old Artwork

Hello July! Bila masuk bulan 7 ni, best pulak layan lagu Heize- And July. At the same time aku tak tahu macam mana nak describe keadaan sekeliling. Apa yang aku tahu, aku tak nak pergi berkursus. Aku tak minat nak ke sana sini. Aku malas nak keluar dowh~

Dalam keadaan bermalas-malasan dan cuba berfikiran positip, aku beli sketchbook baru saiz B4 dan menjalankan sesi art-therapy. And I'm back to the old memories, old artworks. Banyak kenangan bersama hasil lukisan yang dulu-dulu, masa tu aku penulis sepenuh masa dan bergelut nak cari duit. Bila dah bekerja ni dan tanggung macam-macam belanja, aku rindu balik nak jadi penulis sepenuh masa. Sebab masa tu aku rasa hati dan minda aku penuh dengan passion. Sekarang ni otak aku macam kalkulator, hari-hari kira duit. 

Okay, mencipta semula hasil kerja seni...aku rasa aku nak cipta semula impian aku. 

Lantern Lady
Aku dapat inspirasi dari movie Insidious. Aku paling suka Insidious 1 disebabkan lagu Tiny Tim. 

Yurei
Salah satu karakter Yokai (hantu Jepun) kegemaran aku. Tapi Yurei yang sebenar pakai kimono putih. Aku nak Yurei aku ni cantik sikit so kimono dia ada corak.

Faceless
Ada satu karakter Yokai yang tak ada muka, nama dia Noppera Bo. Tapi yang ni aku nak dia ala-ala Bawang Merah. Bawang Merah versi creepy.

Brainy Spears 2.0
Sebelum ni otak dia terbang. Now jantung dia yang terapung.

Peek-a-Boo
"Jangan sesekali kau percaya pada gambar swafoto, hahaha~"

19th Century
Aku selalu tertarik dengan gaya wanita Eropah abad ke-19. Sebab aku rasa gaya mereka ni misteri.

Aku tak ingat nama artwork ni. Yang aku ingat aku dapat inspirasi dari IG seorang pelukis dari Eropah. Aku rasa karakter dia ni dull, so aku letak warna sikit. Warna tu bukan simbolik keceriaan pun sebenarnya, warna tu simbolik masalah.


Woman's Mind
Minda perempuan ni rumit. Kalau tak cukup ilmu, jangan sesekali kau nak masuk dalam minda mereka. Nanti kau sesat tak boleh keluar, kahkah!


Bila dah cipta balik lukisan lama ni, rasa macam nostalgia pulak. Patutkah aku meneruskan nostalgia ini? Dan...perlukah aku tanya soalan yang aku sendiri akan jawab? *garu kepala. 

" If you want it, work for it. Or die wondering."



@shield2018

No comments:

Post a Comment