Wednesday 19 December 2018

Book Session: Membedah Ghostpital

Oo yeah. Dah petang. Aku tak sabar nak balik kerja. Tapi sebelum aku balik, aku rasa aku patut update entri. Ringkas je. Pasal buku. 

Kali ni aku nak kongsikan satu buku yang aku baru je beli hari Sabtu lepas di MPH. Pada mulanya aku dah cross my heart, tak nak beli buku. Sebab aku dah beli more than 10 books dalam tempoh tak sampai 2 bulan. Banyak lagi yang belum dibaca. Tapi itu la, aku ni spesis reader yang tamak lagi haloba. Pantang nampak buku berkenan di hati, terus nak sambar. Dah tu tak ada duit ni beli barang dapur. Padan muka. Tapi buku ni aku tak boleh kata tidak. Sebelum ni aku ada baca kat socmed. Member sekerja pun ada share pasal buku ni dan aku dimaklumkan buku ni takde dijual kat kedai. Kalau nak beli, beli online. Jadi bila aku nampak buku ni dekat bookshelf MPH, aku rasa...whoa (diiringi muzik ala-ala di syurga~)

Maka, aku pun membeli buku Ghospital by Dr. Kamarul Ariffin. Best book of 2016 ni. Lagi-lagi bertemakan kisah seram, memang menepati taste aku. Apa yang best pasal buku ni? Mari, aku bagi list ringkas. Tak nak spoiler alert okay?
  • Aku suka semua cerita. Sebab? Penulis guna bahasa yang santai, ringkas. Terus sampai dia punya punch line.
  • Walaupun buku ni fokusnya pasal seram, penulis selitkan juga info kesihatan. Bagus tu, dapat ilmu tambahan.
  • Another ilmu tambahan? Medical terms yang banyak. Sebagai rakyat marhaen, at least aku dah tahu branula tu apa, lokum tu apa. 
  • Selain kisah seram, ada juga kisah misteri. Macam kisah phantom limbs. I like~
  • Banyak-banyak cerita dalam buku ni, aku dapat ilmu baru. Tentang kes kematian gadis di Paris tahun 1880 dan kaitannya dengan patung CPR Resusci Anne serta lagu Smooth Criminal. Memang eye opener untuk aku.
  • Aku suka macam mana penulis surprisekan aku dengan ending cerita. Especially kisah pesakit kronik mintak Xray.
Disebabkan kesantaian buku ni, aku baca sampai habis tau. Aku tak postpone langsung. Hari Sabtu beli. Hari Ahad baca. Hari Ahad jugak aku khatam. Sebenarnya ni bukan buku seram pertama yang aku baca tentang hospital. Tapi aku rasa cara penyampaian cerita dalam buku ni lebih sesuai untuk aku. 

Thank God aku jumpa buku ni. Memang jodoh buku ni dengan aku. Sebab buku ni tinggal satu je. Kalau nak beli, kedai buku kena restock. Aku memang pantang kalau buku yang aku nak kena tunggu restock baru dapat beli. So, boleh la aku menulis dengan aman selepas selesai baca buku. Aku tengah sibuk ber-Wattpad sekarang ni. Boleh follow tau (cari nama Shield Sahran dalam Wattpad).

Aku dan kisah seram...berpisah tiada ^^
@theMaGi2018

No comments:

Post a Comment